چطور زعفران اصل را تشخیص دهیم| تشخیص زعفران اصل از تقلبی

چطور زعفران اصل را تشخیص دهیم

چطور زعفران اصل را تشخیص دهیم

چطور زعفران اصل را تشخیص دهیم؟ زعفران تقلبی چگونه درست می‌شود؟ چه راه‌های برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی آن وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤالات ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

زعفران یکی از ادویه‌های گران‌قیمت در ایران است. این ادویه را طلای سرخ هم نامیده‌اند. یکی از مشکلاتی که در هنگام خرید زعفران با آن مواجه خواهید شد تشخیص اصل بودن زعفران خواهد بودکه بی توجهی به آن باعث کاهش خواص زعفران می شود.

شاید برای بسیاری این سؤال پیش بیاید که چطور انواع زعفران اصل را تشخیص دهیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با راه‌های اصل بودن زعفران آشنا کنیم.

چطور زعفران اصل را تشخیص دهیم|

تشخیص اصالت زعفران با آزمایش

اگر زعفران را به‌صورت عمده خریداری کنید تشخیص اصل بودن آن اهمیت زیادی خواهد داشت. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای تاجران زعفران ارائه برگه آزمایش است. زعفران به دو صورت شیمیایی و میکروبی آزمایش می‌شود.

در روش شیمیایی درصد عناصر زعفران که کروسین و سافرانال بوده را اندازه‌گیری می‌کنند. در آزمایش میکروبی نیز آلودگی میکروبی و باکتری‌های بیماری‌زا را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

زمانی آزمایش زعفران اصل را نشان خواهد داد که هر دوی این آزمایش‌های صورت بگیرد. راه دیگر تشخیص زعفران اصل خرید مستقیم از کشاورز است.

چطور زعفران اصل را تشخیص دهیم|

زعفران اصل با سرعت پایینی رنگ می‌دهد

افرادی که سعی دارند زعفران تقلبی را به بازار عرضه کنند همیشه به دنبال راه‌های برای اصل نشان‌دادن محصول خود هستند. آنها با استفاده از روش‌هایی رنگ‌دهی زعفران را بالا می‌برند که اگر ندانید که زعفران به زمان زیادی نیاز دارد تا رنگ پس بدهد ممکن است فریب آنها را بخورید. پس به یاد داشته باشید زعفران در زمان اندک رنگ پس نمی‌دهد.

بیشتربخوانید: زعفران و عسل چه خواصی دارند؟

ولی هستند افراد سودجویی که با رنگ‌کردن قسمت زردرنگ پایین گیاه آن را به‌عنوان زعفران به فروش می‌رسانند. این قسمت از گیاه قیمت چندانی نداشته و نباید هزینه زیادی را بابت آن پرداخت کنید. در هنگام خرید زعفران اگر رنگ‌دهی سریع و خوبی داشت به اصل نبودن آن حتماً شک کرده و زعفران اصل را تشخیص دهید.

یکی از این روش‌ها آزمایش آب سرد است که برای این کار چند رشته از زعفران را داخل آب سرد بریزید. در چنین حالتی هر دو نوع آن رنگ پس می‌دهند؛ اما نوع تقلبی در سریع‌ترین زمان رنگ پس خواهد داد.

یکی دیگر از نکات درباره ظاهر و رنگ زعفران این است که نوع اصل آن درخشان و براق نیست. پس اگر زعفرانی بسیار درخشان و براق باشد باید به اصل بودن آن شک کنید.

راه تشخیص زعفران اصل

راه تشخیص زعفران اصل

برای تشخیص زعفران اصل راه‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش هرکدام از این راه‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیشتربخوانید: چرا زعفران ایران معروف است؟

شکل شیپوری سرشاخه‌های زعفران:

اگر زعفران را به‌صورت رشته‌ای خریداری می‌کنید به سرشاخه‌های دقت کنید. این رشته‌ها باید شیپوری شکل باشند. یکی از اصلی‌ترین روش‌های تشخیص زعفران اصل همین شکل سرشاخه‌های آن است.

بیشتربخوانید:

چشیدن زعفران:

برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی چشیدن آن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. پیکروکروسین یکی از ترکیبات طبیعی بوده که طعم زعفران را تعیین خواهد کرد. برای این کار کافی است چند رشته زعفران را بچشید و کیفیت آن را بررسی کنید. طعم نوع اصل کمی خاکی و تلخ خواهد بود. زعفران اصل بوی شیرین دارد؛ ولی این به معنی شیرین بودن آن نیست.

تشخیص زعفران اصل از روی رنگ:

رنگ تیره نشان از زعفران اصل است. برخی از افراد بر این باورند که هرچه رنگ زعفران روشن‌تر باشد تازه و مرغوب‌تر خواهد بود. اما این باور کاملاً غلط بوده و رنگ زعفران اصل تیره است.

پس اگر زعفران رنگی به‌غیراز زرشکی تیره و یا در مقایسه با زعفران اصل رنگ غیرعادی داشته باشد باید به اصل نبودن آن شک کنید.

نحوه تشخیص زعفران اصل

مالیدن رشته‌ها بین انگشتان:

یکی دیگر از راه‌های تشخیص زعفران اصل مالیدن رشته‌های آن بین انگشتان است. رشته‌های زعفران را در آب سرد خیس کنید سپس با انگشت چند رشته آن را عقب و جلو کرده اگر رشته‌ها از هم پاشید یا پودر شد زعفران تقلبی است. زعفران اصل تارهای آن از هم جدا نمی‌شود.

تشخیص زعفران اصل با جوش شیرین:

استفاده از جوش‌شیرین یکی دیگر از راه‌های تشخیص زعفران اصل است. برای این کار باید زعفران را به همراه جوش شیرین در یک لیوان کوچک پرآب ریخته و کیفیت آن را بررسی کنید. اگر مخلوط این دو زردرنگ شود پس زعفران اصل خواهد بود.

نوع بسته‌بندی زعفران:

از روی بسته‌بندی زعفران هم می‌توانید به نحوه تشخیص اصل و تقلبی بودن آن پی ببرید. بسته‌بندی زعفران باکیفیت دارای هواگیر بوده و اجازه عبور نور به داخل را نمی‌دهد. برای حفظ طراوت و کیفیت زعفران جعبه آن را همیشه در جای خنک و دور از نور مستقیم نگهداری کنید.

استفاده از بنزین و گازوئیل برای تشخیص زعفران اصل:

یکی از راه‌هایی که بدانیم چطور زعفران اصل را تشخیص دهیم استفاده از بنزین و گازوئیل خواهد بود. برای این کار فقط کافی است بدانید زعفران در بنزین و گازوئیل رنگ پس نمی‌دهد. اگر رشته‌های زعفران را داخل بنزین و یا گازوئیل ریختید و از خود رنگ آزاد کرد به تقلبی بودن زعفران پی خواهید برد.

استفاده از گاز شهری برای تشخیص زعفران اصل:

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص زعفران اصل استفاده از گاز شهری است. برای این کار چند رشته زعفران را روی شعله گاز شهری قرار دهید اگر رنگ بنفش یا نارنجی داشت زعفران شما اصل خواهد بود. اما اگر رنگ زرد را مشاهده کردید تقلبی است.

افزایش وزن زعفران:

در هنگام خرید زعفران اگر از جای مطمئن آن را تهیه نکرده باشید امکان اینکه وزن زعفران بیشتر باشد وجود دارد. برخی از افراد سودجو رشته‌های زعفران را به عسل، نمک و یا اسپری‌کردن نوشابه روی آن آغشته می‌کنند تا وزن آن بیشتر شود.

تشخیص زعفران اصل در آب سرد:

یکی از روش‌های اصلی برای تشخیص زعفران اصل که به آن اشاره هم کردیم استفاده از آب سرد است. تست آب سرد بدین صورت بوده که داخل یک فنجان آب سرد ریخته و چند رشته زعفران را داخل آن بریزید.

بعد از گذشت چند دقیقه زعفران شروع به پس‌دادن رنگ می‌کند. زعفران اصل بعد از حدود 10 الی 15 دقیقه رنگ آزاد خواهد کرد. درحالی‌که زعفران تقلبی فوری رنگ زیادی را آزاد می‌کند.

زعفران اصل در ابتدا رنگ زرد یا نارنجی کم‌رنگی را پس داده که با افزایش غلظت آن پررنگ‌تر خواهد شد. اگر رنگ زرشکی یا قرمز تیره را مشاهده کردید بدانید زعفران بدون شک تقلبی است.

رشته‌های زعفران اصل بعد از مدتی که در آب می‌ماند رنگ قرمز خود را از دست نمی‌دهد؛ ولی نوع تقلبی آن در مدت کوتاهی به رنگ سفید درمی‌آید.

استفاده از کاغذ تست:

برای تشخیص اصل بودن زعفران کاغذ را تاکرده و چند رشته زعفران را در بین آن قرار داده و با دست آن را فشار دهید. سپس کاغذ را بازکرده و با مشاهده چربی و مقدار خیلی کمی رنگ قرمز روی کاغذ بدانید که زعفران اصل است. اما نوع تقلبی آن کاغذ را مرطوب و رنگ قرمزی را جا خواهد گذاشت.

جمع‌بندی

در این مطلب به راه‌های اشاره شده که چطور زعفران اصل را تشخیص دهیم. یکی دیگر از نکاتی که در تشخیص اصل و یا تقلبی بودن زعفران می‌تواند به شما کمک کند تجربه در خرید زعفران اصل است. با داشتن این تجربه شما می‌توانید به‌راحتی انتخاب درستی داشته باشید و از چای زعفران تا انواع غذاهای خوشمزه را با آن درست کنید.

خرید از برندهای معتبر نیز می‌تواند یکی دیگر از راه‌های مطمئن برای تهیه‌کردن زعفران اصل باشد. برندهای معتبر هیچ‌وقت با ارائه محصول تقلبی اعتبار خود را زیر سؤال نخواهند برد. امیدواریم این روش‌هایی که به آن اشاره کردیم بتواند در تشخیص زعفران اصل از تقلب به شما کمک کند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.