چرا زعفران ایران معروف است؟|دلایل افول برند زعفران ایران

چرا زعفران ایران برند نشد؟

چرا زعفران ایران

پاسخ به این گزاره که چرا زعفران ایران، سبب می‌شود که در ابتدای امر در مورد زعفران و ویژگی زعفران ایران مطالبی را بیان کنیم. زعفران یکی از پرطرف‌دارترین و گران‌ترین ادویه‌ها در سراسر جهان است. زعفران یک گیاه چند ساله است که دارای پیاز است.

مقدار کمی از این ماده باارزش غذایی از تعداد نسبتاً زیادی از گیاه زعفران به دست می‌آید. از مهم‌ترین مواردی که زعفران ایرانی را نسبت به رقبای خود مانند اسپانیا برتری می‌بخشد می‌توان به قرمز بودن سراسری ریشه‌ کلاله‌های زعفران ایرانی اشاره کرد که در مقابل ریشه‌های زعفران اسپانیایی گاهی زردرنگ هستند.

قرمز بودن کامل ریشه‌ کلالة زعفران نشان از کیفیت زعفران دارد آن هم دلیل وجود مقدار زیادی کروسین در آن است. به‌علاوه برداشت سنتی و مراحل ساده خشک کردن زعفران ایرانی به حفظ کیفیت و سلامت زعفران کمک شایانی کرده است.

از دیگر مواردی که نشان از کیفیت بالای زعفران ایران دارد، کلاله‌های بلند و نسبتاً کلفت، رایحه قوی و تازه و خشک بودن کلاله‌ها به حدی که با تماس دست شکسته می‌شوند.

با توجه به این توضیحات قطعاً به سؤالاتی چون چرا زعفران ایران برند نشده است یا علت گرانی زعفران و دلیل صادرات زعفران به ذهنتان خطور کرده است. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به سؤالات شما پاسخ دهیم.

چرا زعفران ایرانی

چرا زعفران با طلا برابری می‌کند

مشهورترین لقب زعفران، طلای سرخ است. اما چرا زعفران مشهور است؟ زعفران امروزه علاوه بر آشپزی در صنایع دارویی و نساجی نیز استفاده‌های فراوانی دارد. یافته‌ها و برخی شواهد حاکی از آن است که استفاده از زعفران به حداقل ۴۰۰۰ سال پیش در خاورمیانه باز می‌گردد.

زعفران در آن دوران نیز با مقاصد مختلفی چون طعم دهندگی، رنگ و مصرف دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. زعفران با قیمت بالایی صادر و وارد می‌شود و باکیفیت‌ترین انواع آن با قیمت‌های بسیار بالایی معامله می‌شوند که آن را در زمره کالاهای لوکس قرار می‌دهد.

علت گرانی زعفران

دلایل متعددی برای بالا بودن قیمت زعفران وجود دارد. زعفران در میان سایر ادویه‌ها دارای مزه به‌مراتب  متفاوت‌تری است. به‌علاوه در صنایع متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر دلایل گران بودن زعفران شرایط خاص کشت و برداشت آن است.

مثلاً چون زعفران یک گیاه چند ساله است کشاورزان باید خاک را قبل از کشت پیاز‌های زعفران آماده کنند تا به بستری مناسب برای رشد گل زعفران تبدیل شود. همچنین بهترین آب‌وهوا برای کشت مناطق دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم است.

چرا زعفران ایران برند است

اما مهم‌ترین دلیل بالا بودن قیمت زعفران این است که برای به دست آوردن مقدار کمی زعفران خشک باید مقدار زیادی گل زعفران را برداشت کرد، چرا که هر گل زعفران فقط سه کلاله دارد. این امر سبب می‌شود که برداشت و زعفران به نیروی انسانی و فیزیکی زیادی نیاز داشته باشد.

میزان کشت زعفران در ایران

سهم بازار ایران از کل زعفران تولید شده دنیا ۸۴ تا ۹۰ درصد است. این مقدار کشت شامل ۱۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت است که ۳۰۰ تا ۵۰۰  تن زعفران خشک را عرضه می‌کند.

چرا زعفران ایران به اسپانیا و امارت صادر می‌شود؟

ایران سالانه بش ۲۰۰ تن زعفران به کشورهای دنیا صادر می‌کند که بزرگ‌ترین خریداران زعفران ایرانی، اسپانیا و امارات و بعد از این دو کشور، چین است. اسپانیا، زعفران ایران را به‌صورت فله‌ای خریداری می‌کند و پس از بسته‌بندی آن را به نام زعفران مرغوب اسپانیایی عرضه می‌کند.

صادرات فله‌ای ضرر بسیار سنگینی به پیکره تولید و صادرات زعفران ایران وارد کرده است، تنها ۵ درصد از کل زعفران صادراتی ایران به بسته‌بندی زیر ۱۰ گرم ویژه مصرف‌کننده نهایی و مراکز خورده فروشی دارد.

چرا زعفران ایران برند نشد؟

چرا زعفران ایران برند نشد؟

صادرات فله‌ای، عدم بسته‌بندی مناسب و در مقادیر کم برای مصارف نهایی مصرف‌کننده و محدودیت و مشکلات فضای کسب‌وکار داخلی از عمده دلایلی است که چرا زعفران ایران برند نشد.

موانع داخلی چون پرداخت سودهای بانکی ۱۸ تا ۲۰ درصدی و عدم پرداخت بیمه تأمین اجتماعی کشاورزان به تولید داخلی زعفران، ضربه‌های کاری وارد کرده است. در عرصه صادرات هم جریمه صادر کنندگان و هزینه‌های سر‌سام‌آور حمل‌ونقل و پست، مزید بر علت شده‌اند برای برند نشدن زعفران باکیفیت ایرانی.

کجا زعفران ایرانی اصل بخریم

از کجا زعفران اصل بخریم و نگران کیفیت پایین یا تقلبی بودن آن نباشیم؟ ما به شما خرید زعفران از اسرین کالا پیشنهاد می‌کنیم. با خرید زعفران از اسرین کالا خیالتان از اصل بودن و کیفیت واقعی و بالای زعفران ایرانی آسوده خواهد شد و تجربه‌ استفاده از زعفران مرغوب ایرانی و خواص زعفران اصل دلیل محکمی خواهد بود برای پاسخ به سؤال، چرا زعفران ایران.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.