دانستنی های خارق العاده در مورد کلاش هورامی+بیش از 1000 سال قدمت

همه چیز درباره کلاش هورامی

گیوه که در زبان کردی به آن کلاش گفته می‌شود از دیرباز در مناطق هورامان کردستان استفاده شده و مردمان ساکن این مناطق برای کسب درآمد و استفاده شخصی این محصول را درست و به فروش رسانده‌اند این محصول که بیشتر مختص استفاده در زیر لباس محلی است. کلاش هورامی  محصولی بسیار راحت نرم و خنک بوده که بیشتر در فصل تابستان بیشترین کاربرد را دارد.

هرچند که محصول بیشتر در مناطق هورامان تولید شده از ابتدا اما امروزه بیشتر روستاهای منطقه کردستان مشغول به چیدن این محصول بی‌نظیر هستند. موادی که در این محصول بکار می‌رود موادی هستند که توسط مردمان ساکن آن منطقه به دست می‌آید پوست گاو، پیه، نری گاو و نخ تابیده شده از موی بز از جمله مواد موردنیاز برای ساخت کلاش هورامی است. ما در این مطلب اسرین کالا  قصد در بررسی کامل این محصول را داریم با ما در ادامه همراه باشید.

کلاش هورامی

کلاش هورامی چیست؟

کلاش که در زبان فارسی به آن کلاش گفته می‌شود پاپوشی است بسیار نرم، راحت، خنک و مقاوم که در منطقه هورامان ساخته می‌شود. این محصول به دلایل مختلفی همچون ساخت آن در توسط مردمان آن منطقه، موجود بودن وسایل موردنیاز در منطقه هورامان، مقاوم در برابر شرایط محیطی منطقه و ابزاری که با آن کلاش بافته می‌شود، ساده بوده و یکی از پاپوش‌های مناسب در زیر لباس کردی است.

امروزه این محصول در مناطق همچون عراق، ایران و ترکیه قابل‌استفاده است و مردمان این مناطق علاقه‌ای ویژه‌ای به این محصول نشان می‌دهند بیشتر مناطق که در روستای پاوه، نودشه و شهر مریوان زندگی می‌کند به کار کلاش بافی مشغول بوده و همین کار هم به یکی از منابع درآمد مهم برای ساکنان این مناطق بشمار می‌رود.

رنگ‌های مختلفی همچون آبی، قرمز، سفید، استخوانی و سیاه در گیوه بکار می‌رود که رنگ‌های آبی و قرمز در کفهٔ گیوه و رویه آن چه درگذشته و چه اکنون به رنگ سفید بوده و هست پاشنه‌ها و نوک گیوه به رنگ استخوانی است.

چه افرادی کلاش هورامی را درست می‌کنند؟

مراحل ساخت گیوه یا کلاش بسیار سخت و تخصصی است و افرادی که این کار را انجام می‌دهند به مهارت خاصی نیاز دارند که طی فرایند یادگیری انجام می‌شود این کار در مناطق روستایی بیشتر توسط زنان انجام می‌شود چراکه این کار به مدت‌زمان زیادی نیاز دارد و بیشتر زنان در منزل اوقات فراغت دارند و به این کار مشغول هستند.

در زمان‌های گذشته بیشتر افراد در منزل مشغول به فعالیت بودند چراکه به تعداد محدودی از این محصول را درست می‌کردند اما امروزه به دلیل افزایش محبوبیت کلاش در میان افراد مختلف و همچنین صادرات آن به کشورهای عراق و ترکیه نیاز به افراد بیشتری به چیدن دارند به همین دلیل به یک کار کارگاهی تبدیل شده و تعداد زیادی زن و مرد در این مناطق مشغول به فعالیت هستند.

قیمت کلاش هورامی

کلاش که به یکی از پاپوش‌های موردعلاقه و راحت مردمان مناطق کردستان و هورامان و برای استفاده در زیر لباس کردی به کار گرفته می‌شود از قیمت خوبی هم برخوردار است این محصول باتوجه‌به وسیله‌های که در آن بکار می‌رود دارای قیمت مناسبی است و افراد با خرید آن می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی از استفاده آن بهره ببرند.

کلاش با وجود ویژگی‌های همچون انعطاف ۱۸۰ درجه، دوام طولانی‌مدت، خنک، قابل شستشو که دارد همچنین باوجوداینکه پاپوش مناسب برای افرادی که کمردرد دارند از قیمت خوب و به‌صرفه‌ای برخوردار است و بیشتر افرادی که این محصول را خریداری می‌کند از کیفیت و زیبایی محصول رضایت دارند.

برای تهیه کلاش هورامی به چه وسیله‎‌های نیاز داریم؟

برای تهیه این پاپوش باکیفیت به موادی نیاز هست که افراد باید آن را تهیه کنند موادی از جمله پوست گاو، نری گاو، پیه، نخ تابیده شده از موی بز،  رنگ،  پارچه نخ، نخ قرقره و میخ سیاه بنفش که هرکدام از این وسیله‌ها یا توسط افراد روستا تهیه می‌شود یا از روستاهای اطراف تهیه و مورداستفاده قرار می‌گیرد. هرکدام از این مواد در بخشی از کلاش به کار گرفته می‌شوند تا بتوان محصول باکیفیت و بادوام را تهیه و در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

امروزه نخ قرقره از شهرهای کرمانشاه و اصفهان تهیه می‌شود این نخ برای چیدن رویه سفیدرنگ گیوه به کار گرفته می‌شود که بیشتر توسط زنان بافته می‌شود اما بیشتر مواد اولیه و کار مهم در بخش کفه گیوه به کار گرفته می‌شود و بادقت هرچه‌تمام‌تر این کار را انجام می‌دهند تا به مقاومت و راحتی هرچه بیشتر گیوه کمک کند.

کلاش هورامی

 

 

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم کلاش منطقه هورامان از قدیمی‌ترین نوع کلاش در منطقه کردستان و مناطق کردنشین به شمار می‌رود که مرمان این مناطق از دیرباز مشغول به چیدن این محصول چه برای استفاده شخصی و چه برای فروش کرده‌اند. گیوه از مواد مختلفی تشکیل شده که به استحکام هرچه بیشتر آن کمک می‌کند زیبایی خاص آن باعث شده که افراد در محیط‌های مختلف از آن استفاده کنند.

این محصول باتوجه‌به ویژگی‌ها و همچنین راحتی که دارد از قیمت خوبی هم برخوردار است که افراد مختلفی می‌توانند آن را خریدی و استفاده کنند هرچند که از زمان‌های قدیم هم بیشترین استفاده آن برای لباس محلی کردی بوده است. از دیگر جذابیت‌های این محصول می‌توان به‌کاربردن چندین رنگ مختلف در کلاش اشاره کرد هرچند که رویه کلاش از دیرباز سفید بوده و هست و این رنگ‌ها در کفه زیری گیوه به کار می‌رود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.