فرق کلاش و گیوه که قبل از خرید باید بدانید!

فرق کلاش و گیوه

فرق کلاش و گیوه

گیوه چیست؟ آیا امکان استفاده از گیوه در همهٔ فصول سال وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات پیشنهاد می‌کنیم که به خواندن این مقاله  اسرین کالا ادامه دهید.یکی از قدیمی‌ترین پای‌افزارها که به دورهٔ صفویه مربوط می‌شود گیوه است. این محصول که برای قشر متوسط جامعه بیشترین کاربرد را داشت و افراد برای ست‌کردن با لباس محلی و استفاده روزانه از آن بهره می‌برند.

گیوه دارای انواع مختلفی است. اما در مجموع می‌توان به وجه اشتراک همهٔ آن‌ها یعنی استفاده از نخ طبیعی اشاره کرد. گیوه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی شناخته شده که سابقهٔ زیادی دارد.

اما یکی از مهم‌ترین بحث‌ها فرق گیوه و کلاش است که باید گفت گیوه دارای انواع مختلفی است که کلاش یکی از آن‌ها بوده و در مناطق کردنشین باتوجه‌به دوخت و طراحی منحصربه‌فردی که دارد به آن کلاش می‌گویند.

کلاش و گیوه

گیوه چیست؟

گیوه نوعی پاپوش دست‌دوز بوده که از گذشته در استان‌های لرستان، ایلام، کردستان، چهارمحال‌وبختیاری، کرمانشاه و زنجان بیشترین استفاده را داشته است و به‌عنوان یکی از بهترین صنایع‌دستی ایران شناخته می‌شود.

این پاپوش بسیار خنک و راحت بوده و برای فصل تابستان بسیاری کاربردی و مناسب است. به دلیل استفاده و به‌کاربردن نخ طبیعی در گیوه رطوبت را به خود نمی‌گیرد و بوی نامطبوعی از آن ساطع نمی‌شود.

از قدیم ساخت گیوه به شکل دستی بوده که به دلیل سختی در درست‌کردن کفه آن بیشتر مردان این کار را برعهده داشته‌اند و رویه آن به دلیل ظرافت و دقت در بافت آن بیشتر زنان عهده‌دار این کار بوده‌اند تا در نهایت کار به زیبای انجام شود.

فرق گیوه و کلاش داشتن رنگ‌های متنوع و طرح‌های متفاوت در گیوه بوده و کلاش یکی از انواع گیوه بشمار می‌رود.

انواع گیوه

این نوع از کفش ایرانی در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود که در زیر به انواعی از آن اشاره می‌کنیم:

گیوه ملکی

این مدل از گیوه که جز گران‌ترین نوع بشمار می‌رود و دارای رویه بزرگ‌تر است که دلیل این امر داشتن پنجه تیز گیوه است. جنس کفهٔ گیوه از کتان و چرم ساخته شده و در قسمت پشتی به آن یک‌تکه چرم متصل می‌شود که به تسریع در پوشیدن کفش کمک می‌کند.

گیوه آجیده

این نوع از گیوه بیشترین شباهت را به گیوه ملکی دارد با این تفاوت که بافت آن نسبت به مدل قبلی درشت‌تر بوده  و کفه چرمی با دوخت محکمی به رویه آن متصل شده است.

گیوه لاته

لاته در زبان قدیمی به معنای پارچه قدیمی است که به دلیل ساخت گیوه ازاین پارچه قدیمی به آن گیوه لاته گفته می‌شود.

گیوه سیلک

این نوع از پاپوش که بسیار شیک بوده و گاهی از آن برای تزئین استفاده می‌شود. رویه گیوه سیلک با نخ‌های ابریشمی رنگارنگ و زیبا ساخته شده و زیره گیوه از چرم یا لاستیک محکم درست می‌شود.

کلاش کرمانشاهی

یکی دیگر از انواع گیوه که به دلیل ساخت آن در منطقه کردنشین به زبان مردمان آن منطقه کلاش گفته می‌شود از بهترین و قدیمی‌ترین نوع گیوه بشمار می‌رود. فرق گیوه و کلاش در رنگ و نحوه ساخت کفه و زیره کلاش است.

گیوه سرمه ای رنگ

تفاوت گیوه و کلاش

گیوه یا کلاش  هورامی که از دیرباز مورداستفاده افراد در مناطق کردنشین قرار گرفته یکی از پای‌افزارهای است که به دلیل سبکی و راحتی که دارد توانسته تا به امروز محبوبیت خود را در میان افراد حفظ کند.

فرق کلاش و گیوه در این مورد است که کلاش از دیرباز بیشترین استفاده را برای مردان داشته و در زیر لباس محلی از آن استفاده می‌کردند. کلاش از دیرباز تا به امروز به رنگ سفید بوده این در حالی است که گیوه امروز در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کلاش که یکی از انواع گیوه بشمار می‌رود دارای کفه ساخته شده از نخ بوده از دورنگ آبی و قرمز تشکیل شده است.  حال‌آنکه گیوه می‌تواند دارای کفه‌های چرمی، لاستیکی و پارچه‌ای هم باشد. از دیگر تفاوت‌های آن می‌توان به وجود بافت مشخص و ریز رویه کلاش اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گیوه 

 

کلاش و گیوه

سخن پایانی

کلاش یا گیوه که یکی از بهترین پاپوش‌ها بشمار می‌رود و از جنس خوبی برخوردار بوده که برای فصل تابستان یکی از بهترین گزینه‌ها است. این پاپوش که در انواع مختلفی ساخته و به بازار عرضه می‌شود امروزه از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بوده که بیشتر افراد برای است کردن لباس خود از آن استفاده می‌کنند.

فرق گیوه و کلاش را می‌توان در نحوه ساخت و کفه مخصوص آن دانست. در مناطق کردنشین به گیوه کلاش گفته می‌شود که تنها در رنگ سفید دوخته می‌شود. این در حالی است که گیوه در رنگ‌های مختلف با طرح‌های متنوع دوخته و به بازار عرضه می‌شود.

کلاش در شهر مریوان واقع در منطقه کردستان بیشترین تولید را دارد به‌طوری‌که امروزه کارگاه‌های بزرگی در زمینه تهیه کلاش ساخته شده است.

 

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.