18+3خواص گرده گل برای مردان و زنان| گرده گل چیست؟

خواص گرده گل

خواص گرده گل

خواص گرده گل کدام‌اند؟ تا حالا به این فکر کرده بودید که گرده گل چه خواص مهمی دارد؟ معمولاً عموم مردم تصور می‌کنند که گرده گل صرفاً غذای زنبورها برای تولید عسل است؛ در حالی که مطابق با آخرین تحقیقات علمی این مطلب به اثبات رسیده که گرده گل خواص فوق‌العاده و موارد مصرف زیادی دارد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با گرده گل، ترکیبات و خواص آن برای مردان، زنان و کودکان آشنا شوید. برای خرید گرده گل هم می توانید از اسرین کالا سفارش دهید.

گرده گل چیست؟

به دانه‌های کوچکی که در انتهای پرچم گل‌ها قرار دارند، گرده گل می‌گویند. این گرده از عوامل باروری گیاهان به شمار می‌رود و توسط زنبور عسل جمع‌آوری می‌شود. جالب است بدانید که این گرده یکی از خوراکی‌های کامل و مفید طبیعی است و مواد مغذی زیادی دارد.

انواع خواص گرده گل برای زنان و مردان

ترکیبات گرده گل

ترکیب شیمیایی گرده گل به عوامل مختلفی مانند: گونه زنبور جمع‌آوری‌کننده، منشأ گیاهی  و جغرافیایی آن بستگی دارد. با تحلیل گرده‌شناسی می‌توان این تفاوت‌ها را تشخیص داد. اخیراً، طیف وسیعی از فرآورده‌های زنبور به‌صورت حبه‌ای، قرص، آب‌نبات چوبی، مایعات خوراکی و تونیک‌ها برای مصرف انسان تولید شده‌اند.

شیوه‌ها و روش‌های بهبودیافته جهت نمایه‌سازی جامع ترکیب گرده گل با منشأ گیاهی متفاوت، جهت درک تنوع آن‌ها از لحاظ تفاوت مواد مغذی در منابع گیاهی مختلف و همچنین فعالیت‌های زیستی بالقوه که برای سلامت انسان مفید هستند، ضروری است.

دامنه تغییرات شیمیایی موجود در دانه‌های گرده عبارت‌اند از: پروتئین ۹ تا ۳۷ درصد، مواد معدنی (بر اساس وزن خشک) ۳ تا ۷ درصد و رطوبت (دانه گرده تازه) ۹ تا ۳۶ درصد که این عدد بر اساس رطوبت روزانه محیط متغیر است و میانگین آن کل مواد شیمیایی در ۹٪ است.

پروتئین خام، عصاره اتری، قندهای احیاکننده، قندهای غیر احیاکننده، نشاسته، خاکستر، آب و موادی که تا کنون مشخص نشده، نیز در گرده گل وجود دارند.

خواص گرده گل برای انسان

گرده گل غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، اسیدهای چرب و آنزیم‌ها است. کاروتنوئیدها بیوفلاوونوئی‌ها، گرده گل را عامل ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس می‌دانند که مویرگ‌ها را تقویت می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

این گرده همچنین سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و همچنین سطح کلسترول را به طور طبیعی کاهش می‌دهد. در حقیقت، گرده گل پروتئین بیشتری نسبت به هر منبع حیوانی و اسیدهای آمینه بیشتری نسبت به وزن تخم‌مرغ یا گوشت گاو دارد و این‌ها فقط برخی از خواص گرده گل برای سلامتی است.

فایده و خواص گرده گل

خواص گرده گل برای مردان

به‌طورکلی می‌توان گفت که گرده گل برای همه افراد مفید و مناسب است. با این حال این ماده غذایی بیشتر برای مشکلات مردان از جمله التهابات پروستات و همین‌طور افزایش سطح انرژی بدن آن‌ها و درمان ناباروری در مردان موردتوجه قرار گرفته است.

گرده گل برای درمان پروستات درمان کاربرد دارد. معمولاً اغلب آقایانی که از مشکلات پروستات رنج می‌برند، از گرده گل به‌عنوان دارو برای درمان مشکلات خود استفاده می‌کنند. گرده گل به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد، ورم پروستات را بهبود می‌بخشد و از شدت این بیماری کم می‌کند.

همچنین این گرده برای کمک به درمان ناباروری در مردان، استفاده می‌شود. گرده گل حاوی اسید چرب طبیعی به نام بتا ستیوسترول است. بتا سیتوسترول می‌تواند در درمان بیماری‌های پروستات نقش مهمی را ایفا کند. این ماده به‌واسطه مواد ضدالتهابی که دارد، علایم هیپرپلازی یا ورم غده پروستات را بهبود می‌بخشد.

یکی از عوامل تأثیرگذار بر ورم پروستات، کمبود مواد معدنی مانند زینک و روی است؛ خوشبختانه این ماده به میزان زیاد در گرده گل وجود دارد و در واقع یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های گرده گل برای مردان به‌حساب می‌آید.

اثرات ضدالتهابی گرده گل را می‌توان با چند داروی غیراستروئیدی از جمله ناپروکسن، اندومتاسین، فینل بو تازون و آنا لگین مقایسه کرد. گرده گل طبیعی سرشار از نیاسین و ویتامین‌های گروه B است.

اما سؤال اینجاست که از کجا گرده گل بخریم؟ برای تهیه گرده گل طبیعی و اصل می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اسرین کالا رجوع کنید.

خواص گرده گل برای زنان

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، گرده گل از خواص فراوانی برای سلامتی انسان‌ها برخوردار است. اما شهرت عمده این ماده مغذی به دلیل خواصی است که برای ورزشکاران دارد. این موضوع باعث شده خیلی از افراد از خواص بی‌نظیر آن برای خانم‌ها غافل شوند.

این در حالی است که گرده گل می‌تواند به بهبود بسیاری از بیماری‌های زنانه کمک کرده و حتی برای افزایش قدرت باروری زنان هم مفید باشد. در ادامه با خاصیت گرده گل برای زنان آشنا خواهید شد.

خواص گرده گل برای پوست

همان‌طور که می‌دانید، خانم‌ها اهمیت زیادی برای زیبایی و به‌خصوص پوست خود قائل‌اند و همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند پوستی شاداب‌تر و درخشان‌تر داشته باشند. مصرف گرده گل می‌تواند یکی از مؤثرترین روش‌ها برای سلامت و زیبایی پوست بوده و حتی روند پیری پوست را کند می‌کند.

گرده گل باعث جوان‌سازی پوست شده و به رفع آکنه، جوش، لکه‌های پوستی و… هم کمک می‌کند؛ بنابراین می‌توان گرده گل را یکی از اصلی‌ترین راهکارهای طبیعی برای حفظ زیبایی خانم‌ها به شمار آورد.

خواص گرده گل برای قاعدگی خانم‌ها

یکی از مهم‌ترین خواص گرده گل برای زنان این است که می‌تواند سندرم پیش از قاعدگی را بهبود دهد. این ماده سرشار از ویتامین‌های موردنیاز بدن بوده و در کاهش دردهای زمان پریود هم مؤثر است.

در واقع خانم‌ها می‌توانند مصرف گرده گل را به‌عنوان یک جایگزین طبیعی برای مولتی‌ویتامین‌های شیمیایی و گران‌قیمت بدانند. این ماده به‌خوبی تمام نیازهای بدن در زمان پریود را برطرف می‌کند و عوارض آزاردهنده این دوران را به حداقل می‌رساند.

خواص گرده گل

خواص گرده گل برای کم‌خونی خانم‌ها

نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد گرده گل می‌تواند به درمان کم‌خونی در خانم‌ها کمک کند. بانوان به دلیل سیکل قاعدگی خود همواره در خطر ابتلا به کم‌خونی هستند. اما اگر به‌صورت منظم از این گرده استفاده کنند، به‌هیچ‌عنوان دچار کم‌خونی نخواهند شد. چرا که این ماده سرشار از آهن بوده و می‌تواند کم‌خونی را درمان کند.

خواص گرده گل برای باروری در زنان

گرده گل باعث افزایش سطح استروژن در بدن خانم‌ها می‌شود و این موضوع به تحریک عملکرد تخمدان و آزادشدن تخمک‌هایی سالم کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف گرده گل می‌تواند روی افزایش توانایی و مقاومت تخمک‌ها و تنظیم هورمون‌های زنانه هم کمک کند. به همین دلیل مصرف این ماده به خانم‌هایی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود.

خواص گرده گل برای سردمزاجی خانم‌ها

یک فایده عسل برای زنان، درمان سردمزاجی جنسی است. سردمزاجی در بانوان یکی از مشکلات آزاردهنده است و می‌تواند روی کیفیت زندگی زناشویی آن‌ها تأثیرات منفی داشته باشد. خانم‌هایی که با این مشکل مواجه هستند، می‌توانند از ترکیبات و خواص بی‌نظیر گرده گل برای درمان آن کمک بگیرند. اما مصرف این ماده باید به‌صورت مداوم و مرتب باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

خواص گرده گل برای کودکان

نمی‌توان فواید گرده گل برای کودکان را نادیده گرفت. گرده گل، ارزش غذایی بسیار زیادی دارد. گرده گل را می‌توان به‌عنوان یک مکمل غذایی طبیعی در رژیم غذایی کودکان قرار داد.

این گرده، کمک زیادی به رشد جسمی و ذهنی کودک می‌کند؛ همچنین هوش آن‌ها را تقویت می‌کند. این فراوردة زنبورعسل سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت می‌کند؛ بنابراین مانع از ابتلای آن‌ها به حساسیت‌ها و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

همچنین ویتامین C موجود در این محصول زنبورعسل برای سلامت لثه‌های کودکان بسیار مفید است. اگر فرزند شما کم‌غذاست، باید از مواد پرارزش در رژیم غذایی او استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال ترکیب شیر با گرده گل می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای یک میان‌وعده باشد. البته کودکان نباید این ماده را بیش از حد مصرف کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن، یک از مهم‌ترین خاصیت‌های گرده گل است. گرده گل به دلیل داشتن ویتامین ب کمپلکس، ویتامین‌های دیگر، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مهم‌تر از آن آنتی‌اکسیدان‌های مفید با مولکول‌های رادیکال آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کند.

خواص گرده گل در طب سنتی

از نظر طب سنتی، گرده گل طبعی نسبتاً گرم دارد. ۲ قاشق‌چای‌خوری گرده زنبورعسل ۴۰ کالری و فقط ۴ گرم قند دارد. گرده گل حاوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله فلانوئیدها، کوئرستین، کامپرفرول و گلوتاتیون است.

این آنتی‌اکسیدان‌ها بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث بیماری‌های مزمن مانند سرطان یا دیابت نوع ۲ می‌شود، محافظت می‌کند.

عصاره گرده گل می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد، به‌خصوص کلسترول LDL که به کلسترول بد معروف است. کبد یک عضو مهم و حیاتی در بدن انسان است که سموم را از خون خارج می‌کند. گرده گل می‌تواند نقش مهمی را در سم‌زدایی بدن ایفا کند.

خواص گرده گل

گرده گل می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر باشد و از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری کند. حتی در بسیاری از موارد گرده گل می‌تواند از شدت حساسیت‌ها بکاهد. یائسگی که نشانه قطع قاعدگی در زنان است، اغلب با علائم ناراحت‌کننده مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییر خلق‌وخو و خواب همراه است.

نحوه مصرف گرده گل

برای مصرف گرده گل راه ها و روش های مختلفی وجود دارد که بسته به نوع بیماری، دلیل مصرف و ذائقه ی فرد متفاوت است، ما در اسرین کالا به صورت جامع در مورد روش های مصرف گرده گل تحقیق کرده ایم و شما می توانید آن را مطالعه کنید.

سخن پایانی

گرده گل به عنوانی یکی از فرآورده های زنبورعسل موجود در انتهای پرچم گل‌ها، دارای خواص بسیار زیادی است. خواص گرده گل برای درمان برخی از بیماری‌ها به اثبات رسیده و برای کودکان، زنان و مردان مفید است. البته باید توجه داشته باشید که از گرده گل خالص و اصل استفاده کنید تا فواید آن به بدن شما برسند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.