خواص زعفران اصل+21 خاصیت زعفران ایرانی برای درمان و سلامت

خواص زعفران اصل

خواص زعفران

خواص زعفران چیست؟ زعفران چه گیاهی است؟ زعفران برای مردان چه خواصی دارد؟ آیا زعفران برای زنان باردار مفید است؟ زعفران چه کاربردهایی دارد؟

زعفران یکی از ادویه‌های بسیار ارزشمند است که روی سفره ایرانی‌ها جا خوش کرده و محبوبیت زیادی هم در جهان دارد. این گیاه با تاریخچه سه هزار ‌ساله خود خواص دارویی زیادی داشته و از زمان‌های قدیم تابه‌حال برای مقاصد دارویی و آشپزی از آن استفاده کرده‌اند. در ایران زعفران را با طلای سرخ می‌شناسند؛ چراکه برای درمان و زیبایی معجزه می‌کند. تا انتهای این مطلب با اسرین کالا همراه باشید تا شما را با خواص زعفران و تأثیر آن بر روی سلامتی آشنا کنیم.

خواص زعفران چیست؟

خواص زعفران برای سلامت بدن، پوست، مو و قاعدگی بر کسی پوشیده نیست و یکی از گران‌ترین محصولات کشاورزی است. این گیاه یک کلاله سه شاخه در مرکز خود دارد و با دست جدا می‌شود. سپس درون الک گذاشته می‌شود و با تیمار گرمایی عطر و طعم آن را تقویت می‌کنند. ایران در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زعفران در جهان بوده و مردم از خواص بی‌نظیر آن بهره می‌برند.

تحقیقات نشان داده انواع زعفران خاصیت‌های زیادی برای سلامتی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها بهبود سلامت تنفس، درمان بی‌خوابی، بهینه‌سازی سیستم گوارش، سلامت قلب، بهبود در عملکرد سیستم ایمنی بدن، افزایش جریان گردش خون و تقویت استخوان‌ها است.

معرفی انواع خاصیت زعفران ایرانی

زعفران از 150 ترکیب مختلف از جمله کروسین، آنتی‌اکسیدان، سافرانال، کاروتنوئیدها و … تشکیل شده است. در زعفران می‌توان مواد معدنی و ویتامین‌ نیز یافت که برای سلامتی بسیار ضروری خواهند بود.

برخی از افراد از زعفران فقط به‌عنوان یک طعم‌دهنده استفاده می‌کنند؛ اما خواص زعفران با داشتن مواد مغذی زیادی که دارد برای سلامتی بدن بسیار ضروری است. ویتامین C موجود در زعفران باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و تولید گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد. همچنین پتاسیم موجود در این گیاه از سلامت قلب محافظت می‌کند و از افزایش فشارخون و فشار روی شریان‌ها جلوگیری خواهد کرد.

خواص زعفران دم‌کرده

اگر به دنبال کاهش وزن و کم کردن اشتها خود هستید، از خواص زعفران دم‌کرده غافل نشوید. خوردن زعفران باعث کم شدن اشتها شما خواهد شد و یک ‌قدم اصلی برای کاهش وزن است.

در تحقیقات صورت گرفته، اغلب زنانی که در طول روز از دم‌کرده زعفران به مدت 8 هفته استفاده کرده بودند، احساس گرسنگی کمتری داشته‌اند و میان وعده خود را حذف کرده‌اند و باعث شد که کاهش وزن داشته باشند.

یکی دیگر از خواص زعفران دم‌کرده، وجود مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است. این رادیکال‌های آزاد در بدن باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های مختلف قبلی و عروقی می‌شوند.

سندروم قبل از قاعدگی یا PMS که علائم عاطفی، روانی و جسمی را نشان می‌دهد، قبل از اینکه قاعدگی شروع شود خود را نشان داده و در تحقیقاتی که صورت گرفته، دم‌کرده زعفران می‌تواند در کاهش این علائم بسیار مؤثر باشد.

مصرف 30 میلی‌گرم زعفران دم‌کرده در طول روز به‌ صورت چایی یا دمنوش در درمان سردرد مفید خواهد بود. حتی بو کردن ساده زعفران باعث کاهش استرس، اضطراب و کاهش سطح هورمون کورتیزول می‌شود.

یکی دیگر از فایده زعفران دم‌کرده افزایش میل جنسی بوده و اگر مردان به مدت 4 هفته از دمنوش این گیاه معجزه‌آسا استفاده کنند، عملکرد نعوظ آن‌ها بهتر شده و میل جنسی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. همچنین زعفران دم‌کرده بینایی در بزرگسالان را بهبود می‌بخشد.

خواص زعفران برای پوست

خواص زعفران برای پوست

فواید زعفران برای پوست بسیار زیاد بوده و با مصرف آن می‌توانید به‌سلامت پوست خود کمک کنید. اگر پوست شما زیاد جوش می‌زند، استفاده از زعفران برای شما مفید خواهد بود. با خواصی که در زعفران وجود دارد، از بروز جوش در صورت خود جلوگیری کنید. ویژگی ضدالتهابی و ضد باکتریایی در زعفران باعث می‌شود که پوست شما جوش نزند.

یکی دیگر از خواص زعفران درمان زخم‌های پوستی است. نتایج تحقیقات در مورد اثر زعفران روی پوست صورت ‌نشان می‌دهد که این محصول عامل ترمیم و بازیابی پوست است؛ پس اگر زخمی روی پوست خود دارید، با خوردن زعفران می‌توانید به ترمیم و بازیابی سریع آن کمک کنید. از دیگر خاصیت‌های زعفران برای پوست می‌توان به روشن‌ کردن پوست اشاره کرد. با مصرف روزانه زعفران و استفاده ماسک زعفران و شیر به‌ ظاهر پوستتان شادابی و طراوت را هدیه کنید.

خواص زعفران برای اعصاب

زعفران با داشتن آنتی‌اکسیدان قوی و با کروسینی که در آن وجود دارد، سبب افزایش حافظه می‌شود. با مصرف زعفران نه‌تنها به حافظه خود کمک می‌کنید؛ بلکه سیستم عصبی مرکزی خود را از اختلالات اکسیداتیو دور نگه می‌دارید. یکی دیگر از خواص زعفران، بهبود علائم آلزایمر و درمان افسردگی است. همچنین زعفران برای کاهش آسیب‌های عصبی در بیماران MS مؤثر بوده؛ به طوری که عملکرد حافظه و مهارت یادگیری در این بیماران را بهبود می‌بخشد. مصرف زعفران به صورت خوراکی برای درمان از دست دادن حافظه و اختلالات عصبی بسیار مفید است. درمان بی‌خوابی، تغییر خلق‌وخو و تحریک عصبی از دیگر خاصیت زعفران است.

خواص زعفران برای زنان

خواص زعفران برای زنان

خواص زعفران روی سلامت و بهبود سطح زندگی زنان تأثیرگذار است. مصرف زعفران به‌صورت مداوم باعث شفافیت پوست، کاهش حساسیت، درمان برخی از بیماری‌ها و درمان اختلالات قاعدگی می‌شود. در این بخش به برخی دیگر از خاصیت زعفران برای زنان اشاره خواهیم کرد.

جلوگیری از رویش موی صورت:

زعفرانی از رویش موی صورت در زنان جلوگیری می‌کند. برای رسیدن به چنین چیزی کافی است که آرد نخود را با زعفران مخلوط کنید و آن را روی پوست صورت بمالید. با همین ترفند ساده مانع رشد موهای صورت خود می‌شوید.

درمان تأخیر بلوغ در دختران:

زعفران به‌طورکلی برای تحریک هورمون‌ها مفید است، به همین خاطر می‌توان از آن برای درمان تأخیر بلوغ در دختران استفاده کرد. برای این منظور کافی است یک قاشق چایخوری زعفران را داخل یک لیوان شیر حل کنید و بخورید. بعد از مدتی شاهد تحریک هورمون‌ها و تأثیر آن روی بدن خود خواهید بود.

خواص زعفران برای درمان حساسیت:

آسیب‌پذیری و ضعف جسمی از عوارضی است که در دوران بارداری و پس از آن به سراغ زنان می‌آید. این عوارض در اثر ضعیف ‌شدن سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. با اضافه کردن زعفران به رژیم غذایی، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و از آلرژی‌ها و حساسیت‌ها دور شوید.

درمان آفتاب‌سوختگی با خواص زعفران:

با مصرف زعفران می‌توانید آفتاب ‌سوختگی را درمان کنید. اگر خود را برنزه کرده‌اید و یا زیاد زیر نور خورشید ایستاده‌اید، کافی است مقداری زعفران را در شیر به مدت یک شب بخیسانید و سپس با انگشت آن را روی محل موردنظرتان بمالید. با خواص زعفران هم پوست درخشانی خواهید داشت و هم از آفتاب‌سوختگی جلوگیری خواهید کرد.

زعفران چه گیاهی است؟

زعفران گیاهی از تیره زنبقیان بوده که از طریق پیاز آن رشد می‌کند. این پیاز با پوشال قهوه‌ای رنگ که از آن محافظت می‌کند، کاشته می‌شود و شروع به رشد و تولید ساقه می‌کند که در انتهای این ساقه یک غنچه ایجاد شده و بعد از گلدهی شاهد یک گل بنفش با شش گلبرگ خواهید بود. این گلبرگ‌ها از سه کلاله قرمز رنگ محافظت می‌کنند که همان طلای سرخ است.

با کندن این کلاله‌ها و خشک‌کردن آن زعفران حاصل می‌شود که به‌عنوان چاشنی و رنگ‌دهی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر ایران 90 درصد صادرات زعفران جهان را بر عهده دارد. ارتفاع این گیاه چندساله 10 تا 30 سانتیمتری بوده که بو و چاشنی آن به‌خاطر داشتن ماده‌ای به نام سافرانال است.

فواید زعفران برای مردان

فواید زعفران برای مردان را باید به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم کرد. در این بخش می‌خواهیم به خاصیت شگفت‌انگیزی زعفران برای مردان به‌صورت اختصاص اشاره کنیم.

خواص زعفران و ناباروری در مردان:

اختلال در اسپرم یکی از عوارض اصلی در ناباروری در مردان است. با افزایش کیفیت و تعداد این اسپرم‌ها می‌توان این مشکل را برطرف کرد. در تحقیقاتی که صورت گرفته، ثابت شده که مصرف زعفران در مردان باعث ریخت‌شناسی و تحریک اسپرم شده ولی روی تعداد اسپرم تأثیر نداشته است. بهبود کیفیت اسپرم در مردان روی روند درمان باروری بسیار مؤثر خواهد بود.

رفع اختلالات نعوظ

خواص زعفران برای مردان در رفع اختلالات نعوظ می‌تواند مؤثر باشد. بسیاری از مردان از این اختلال رنج می‌برند و روی رابطه زناشویی و باروری آن‌ها تأثیر منفی دارد. با مصرف زعفران به افزایش گردش خون و اثرات مثبت آن روی بدن پی خواهید برد. این گردش جریان خون‌روی بافت‌های اندام تناسلی تأثیر گذاشته و به‌مرور باعث بهبود این مشکل خواهد شد.

زعفران ایرانی

کاهش عوارض داروهای جنسی با مصرف زعفران:

این روزها مصرف داروهای ضد افسردگی بسیار زیاد شده و متأسفانه باعث بروز مشکلات متعددی هم می‌شوند. یکی از عوارض این داروها اختلالات جنسی است که به خاطر وجود ماده‌ای به نام فلوکستین بوده که روی عملکرد جنسی مردان تأثیر می‌گذارد.

این داروها باعث کاهش هورمون سروتونین شده و همین باعث بروز افسردگی خفیف در مصرف‌کنندگان می‌شود. همان‌طور که می‌دانید یکی از خاصیت‌های زعفران نشاط‌‌آور بودن آن است که سطح سروتونین را افزایش می‌دهد و مشکل افسردگی و عملکرد جنسی را برطرف می‌کند.

زعفران برای زنان باردار

در قسمت بالاتر انواع خواص زعفران برای زنان را توضیح دادیم؛ اما یکی از سؤالات رایجی که ذهن بیشتر زنان باردار را به خود مشغول کرده، این است که آیا زعفران برای آن‌ها ضرر دارد یا نه؟ در بعضی مواقع استرس دوری کردن از زعفران از مصرف آن بیشتر و خطرناک‌تر است. خانم‌های باردار باید بدانند که مصرف زعفران در سه ماه اول حاملگی ممنوع است؛ چراکه مصرف آن باعث منقبض شدن رحم می‌شود. همان‌طور که می‌دانید انقباضات رحمی باعث سقط جنین می‌شود.

زعفران دمای بدن را افزایش می‌دهد و این دمای بالا به جنین آسیب می‌رساند و منجر به مرگ می‌شود؛ بنابراین خانم‌های حامله برای مصرف زعفران حتماً با پزشک خود مشورت کنند. البته برخی از زنان دچار چنین مشکلاتی نمی‌شوند؛ ولی اگر جز این دسته از بانوان هستید که هنگام مصرف زعفران دچار حالت تهوع، استرس و سردرد می‌شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده نکنید.

مقدار مصرف زعفران

زعفران و نقش آن در سلامت بر کسی پوشیده نیست؛ اما برای مصرف زعفران باید از استانداردهای خاصی پیروی کرد. اگر می‌خواهید به‌صورت وعده‌ای از زعفران استفاده کنید، می‌توانید در هر وعده غذایی از 0.1 گرم که 10 تا 15 رشته زعفران استفاده کنید. این مقدار اگر بیشتر شود حالت تهوع و سرگیجه را به دنبال دارد.

یکی از نکات مهمی که در مصرف زعفران باید به آن توجه داشته باشید، این است که باوجود خواص بسیار زیاد زعفران، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند خطرناک باشد. پس به ‌هیچ‌ عنوان در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. شما باید در طول روز یا زعفران را در غذا استفاده کنید و یا به‌صورت دم‌کرده روزی یک لیوان بنوشید.

خواص زعفران و عسل

خواص زعفران و عسل

عسل و زعفران دو ماده بسیار پرخاصیت و محبوب هستند. عسل حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها است و بسیار مقوی بوده که به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. زعفران نیز با داشتن مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های زیاد در درمان و پیشگیری از بیماری مؤثر بوده و ترکیب عسل و زعفران ماده باهم معجزه‌آسا خواهد بود.

بیشتربخوانید: خواص عسل برای زنان و مردان 

ترکیب خواص زعفران و عسل باعث بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس و اضطراب می‌شود. مردم در زمان‌های بسیار قدیم از زعفران و عسل به دلیل آرامبخش بودن و تقویت خواب استفاده می‌کردند. زعفران و عسل به یادگیری و حفظ حافظه نیز کمک می‌کند. همچنین برای رسیدن به پوستی شفاف و درخشان از مخلوط عسل و زعفران غافل نشوید.

خواص گل زعفران

گل زعفران شامل سه قسمت کلاله، گلبرگ و پرچم است. پرچم همان بخش گرده زعفران بوده، بخش بنفش رنگ آن که کلاله و پرچم را احاطه کرده، گلبرگ است و کلاله همان ریشه زعفران است. گل زعفران نیز خواص زیادی دارد. ما همراه با غذا بسیاری از مواد مضر را وارد بدن خود می‌کنیم. پس برای از بین ‌بردن این مواد سمی از خواص ضد باکتریایی گل زعفران می‌توانیم استفاده کنیم.

همچنین به خاطر وجود منیزیم و فسفر در گل زعفران سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و از پیام‌های عصبی روی عضلات بدن دور شوید. یکی دیگر از عناصر موجود در گل زعفران روی بوده که خاصیت ضد عفونتی داشته و از بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند. اگر یک هفته تا 10 روز قبل از قاعدگی از گل زعفران استفاده کنید، نشانه‌های دوران پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهید. همچنین از خواص گل زعفران در زمان قاعدگی و داشتن خونریزی راحت بهره ببرید. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم رادیکال‌های آزاد در بدن مضر هستند که با مصرف گل زعفران یک محافظ قوی در برابر این رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کنید. دستگاه گوارش و هضم غذا را با خواص گل زعفران بهبود ببخشید.

خواص درمانی زعفران

زعفران به‌عنوان یک طعم‌دهنده و چاشنی در غذاهای ایرانی بسیار پرکاربرد است؛ اما نباید از زعفران و نقش آن در سلامت و درمان بیماری‌ها غافل شوید. در این بخش به خواص درمانی زعفران خواهیم پرداخت.

خواص زعفران برای درمان سرطان:

زعفران یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان بوده و به از بین‌ بردن رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک می‌کند. این رادیکال‌ها اصلی‌ترین عامل ایجاد سرطان هستند. طبق مطالعات انجام شده، زعفران برای درمان سرطان روده مؤثر است. همچنین بر روی مغز استخوان، پوست، ریه، پروستات، دهانه رحم، سینه و دیگر سلول‌های سرطانی تأثیرگذار است. خواص زعفران و مصرف آن نشان داده که تأثیرات داروهای شیمی‌درمانی را نیز افزایش می‌دهد.

درمان بیماری افسردگی:

زعفران یکی از بهترین گیاهان برای درمان افسردگی است. در طب سنتی از این گیاه برای درمان افسردگی استفاده می‌شود و نتایج آن را به‌صورت تجربی به اثبات رسانده‌اند. خواص زعفران برای بهبود خلق‌وخو و کاهش افسردگی حتی از داروی فلوکستین بیشتر بوده که به خاطر وجود ماده‌ای به نام سروتونین است.

خواص درمانی زعفران برای بیماری قلبی:

زعفران به‌صورت طبیعی باعث رقیق شدن خون خواهد شد و گردش خون را بهبود می‌بخشد. همین امر باعث جلوگیری از افزایش فشارخون و تجمع خون در رگ‌ها می‌شود. وقتی خون نتواند لخته شود، احتمال سکته را کاهش می‌دهد. همچنین به خاطر ترکیباتی که در زعفران وجود دارد، میزان کلسترول خون و چربی‌های مضر بدن را کاهش داده و از مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ که جزء فایده مهم زعفران محسوب می‌شود، شما را از پیری زودرس دور می‌کند

خواص ماسک زعفران

زعفران ارزشمندترین و گران‌ترین ادویه بوده که از آن به روش‌های مختلف برای ماسک صورت استفاده می‌شود. یکی از راه‌های طبیعی و مؤثر برای داشتن پوستی درخشان و شفاف، استفاده از ماسک صورت زعفرانی است. برای درمان ناراحتی‌های پوستی از فواید زعفران غافل نشوید. یکی دیگر از خواص ماسک زعفران، کاهش چین‌وچروک پوست است که در هنگام ترکیب با موادهای دیگر بسیار مؤثر خواهد بود.

یکی از نکاتی که هنگام استفاده از هر نوع ماسکی باید به آن توجه کنید، تست کردن مقداری از آن روی پوست است؛ چراکه اگر به آن حساسیت داشته باشید، باعث قرمزی، التهاب و متورم شدن پوست خواهد شد. همچنین مدت‌زمان ماندن ماسک روی پوست صورت اهمیت زیادی دارد.

ارزش غذایی زعفران

اکنون می‌دانید که زعفران چه خواصی دارد و ارزش غذایی زعفران به‌عنوان یک ماده غذایی بسیار زیاد است. زعفران به خاطر داشتن کلسیم برای محکم کردن استخوان‌ها و منیزیم برای سلامتی بدن بسیار مفید است. فسفر و پتاسیم نیز از دیگر ارزش‌های غذایی زعفران بوده که با مصرف آن می‌توانید کمبود آن‌ها را در بدن جبران کنید. اگر سلامت پوست، مو و ناخن برایتان اهمیت دارد، بهتر است مصرف زعفران را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از آن‌ها محافظت کنید.

کاربرد زعفران

کاربردهای زعفران را می‌توان به سه بخش درمانی، آرایشی و آشپزی تقسیم‌بندی کرد.

کاربرد زعفران در آشپزی:

زعفران با طعم و رنگی که دارد در آشپزی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قرون وسطا برای از بین ‌بردن بوی بد غذا از خواص زعفران استفاده می‌کردند. همچنین برای خوش طعم کردن غذا از این طلای سرخ بهره می‌بردند. در غذاهای آسیایی و اروپایی نیز از این ادویه استفاده می‌شود. عطر و طعم زعفران یکی از ادویه‌های ثابت در غذاهای ایرانی است.

خواص درمانی زعفران:

از دیگر کاربردهای زعفران برای درمان بیماری‌ها بوده که خواص زعفران برای درمان برخی از بیماری‌ها از نظر علمی نیز ثابت شده است. از این طلای سرخ در تهیه برخی داروها و درمان خانگی نیز استفاده می‌شود.

کاربرد آرایشی زعفران:

کاربرد دیگر زعفران در لوازم آرایشی است. از عطر گرم و شیرین زعفران همچنین در ادکلن استفاده می‌کنند و از رنگ زرد و طلایی آن نیز برای رژلب و رژگونه بهره می‌برند. در ایران باستان از زعفران برای معطر کردن بدن استفاده می‌کردند.

جمع‌بندی

در این مطلب از فواید و مضرات زعفران به تفسیر صحبت کردیم. پس اگر از خواص زعفران به‌صورت متعادل در برنامه غذایی خود استفاده کنید، به ‌سلامت بدن خود کمک خواهید کرد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا از مصرف این طلای سرخ غافل نشوید.

admin
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • امیر ۲۵ آذر ۱۴۰۱ / ۰:۲۴ ق٫ظ

    یک کیلو زعفران دقیقا از چه حجمی برخورداره؟

    • admin ۲۶ آذر ۱۴۰۱ / ۹:۲۶ ق٫ظ

      به دلیل وزن کمی که داره معمولا نیاز به حجم و فضای زیادی داره زعفران وزن سبک و حجم کمی داره معمولا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.