زیباترین صنایع دستی جهان برای کدام شهر است؟

زیباترین صنایع دستی جهان

زیباترین صنایع دستی جهان_اولین شهر صنایع دستی جهان

صنایع دستی 14 شهر ایرانی شهرت جهانی دارد. توریست ها و جهانگردانی که به این شهرها سفر می کنند از صنایع دستی موجود در آن ها خرید می کنند و آن را به شهر و کشور خود به عنوان سوغاتی می برند.

زیباترین صنایع دستی جهان_اولین شهر صنایع دستی جهان

صنایع دستی 14 شهر ایرانی شهرت جهانی دارد. توریست ها و جهانگردانی که به این شهرها سفر می کنند از صنایع دستی موجود در آن ها خرید می کنند و آن را به شهر و کشور خود به عنوان سوغاتی می برند. صنایع دستی مربوط به این شهرها صادراتی هستند و در آمد خوبی برای کشور دارند.

صنایع دستی مربوط به این شهرها در فهرست جهانی صنایع دستی ثبت شده است. در ادامه برخی از این شهرها را با ذکر صنایع دستی مربوط به آن ها معرفی خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

لالجین

لالجین از شهرهای جهانی سفال و سفالگری است. لالجین که از توابع استان همدان است در سال 1395 در فهرست جهانی صنایع دستی ثبت شده است. مهمترین دلیل رواج گرفتن سفال گری در این شهر وجود خاک مرغوب و مناسب برای سفال گری است. هنرمندان سفال گر لالجین از طرح های انتزاعی که از طبیعت الهام گرفته شده است و یا اشکال و نقوش هندسی برای تولید ظروف سفالی بهره می گیرند. برای لعاب اینگونه ظروف از سنگ سفید، قلیا، سرب پخته، لاجورد، شیشه و… استفاده می شود.

اصفهان نصف جهان 

اصفهان مهد هنرهای سنتی و دستی است و آوازه این شهر مردم کل دنیا را به بازدید و خرید صنایع دستی این استان علاقه مند کرده است. در اصفهان بیش از 130 نوع صنایع دستی وجود دارد. از صنایع دستی برجسته اصفهان می توان مینا کاری، فیروزه کوبی، قلم کاری، سماورسازی، زری بافی، سفالگری، گیوه ملکی اصفهان، منبت کاری و… را نام برد.

بیشتربخوانید: گیوه فروشی در اصفهان کجاست؟

ملایر

این شهر نیز از توابع استان همدان بوده  در تولید صنایع دستی همچون منبت کاری و طراحی مبلمان زبانزد است. ملایر در سال 1398 در فهرست صنایع دستی جهان ثبت شده است. بیش از نیمی از تولیدات مبل و منبت کاری کشور در این شهر انجام می شود.

شیراز

شیراز از شهرهایی است که بسیار مورد توجه توریست ها و جهانگردها قرار گرفته است. در این شهر بیش از 80 نوع صنایع دستی تولید می شود. همچنین در سال 1398 شیراز در فهرست صنایع دستی جهان ثبت گردیده است. از مهمترین صنایع دستی موجود در شیراز که موجب شهرت یافتن این شهر شده است می توان به قلم زنی، نقره کاری، گلیم و گبه، نمد مالی، گچ بری، گیوه بافی، نگاری گری و… اشاره نمود.

تبریز

فرش و قالی تبریز همیشه معروف بوده است. قالی های تبریز از نفیس ترین قالی های موجود در جهان محسوب می شوند. از طرح های بکار رفته بسیار جذاب در فرش های تبریز می توان گلدانی، اسلیمی، مستوفی، درختی، لچک ترنج و… را نام برد.

شهر مشهد

مشهد مهد سنگ های قیمتی است. وجود 39 نوع سنگ متفاوت قیمتی در این شهر موجب تمایز آن از دیگر شهر ها شده است. به همین دلیل نیز در سال 1395 مشهد در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسیده است.

سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم، مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش، آباده به عنوان شهر جهانی منبت کاری، میبد به عنوان شهر جهانی زیلو، زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی، قاسم آباد به عنوان روستای جهانی چادر شب بافی و کلپورگان به عنوان روستای جهانی سفال دست ساز  و روستای زشک مشهد برای بومگردی انتخاب شده اند و در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسیده اند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.