صنایع دستی سمنان

صنایع دستی سمنان
سمنان یکی از استان های بزرگ و پهناور ایران محسوب می شود. در این استان صنایع دستی بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم نمود.

صنایع دستی سمنان

سمنان یکی از استان های بزرگ و پهناور ایران محسوب می شود. در این استان صنایع دستی بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم نمود.

سفالگری

سمنان دارای خاک مرغوب و کویری بوده که برای سفالگری بسیار مناسب است. به همین دلیل این هنر در سمنان از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده است. در سمنان می توانید ظروف سفالی و سرامیکی بسیار زیبایی را مشاهده نمایید.

قالی بافی

یکی از صنایع دستی مشهور سمنان قالی بافی است. تا قبل از ورود فرش های ماشینی خرید و فروش قالی های سمنان رونق بسیار خوبی داشته است. هم اکنون نیز این قالی ها بسیار مورد توجه توریست ها قرار می گیرد. از نقش های معروف استفاده شده در قالی های سمنان می توان به گلدانی، لچک، خشتی و گل مرغی اشاره نمود.

گلیم بافی

گلیم از دیگر دست بافته های سمنانی ها است. در گذشته بسیاری از روستاییان سمنانی از گلیم های دست بافته خود به عنوان زیرانداز استفاده می کردند. گلیم ها نسبت به فرش ها از بافت ساده تری برخوردار هستند و به همین علت نیز قیمت پایین تری دارند. بسیاری از مردم در سفر به این استان گلیم های زیبای آن را به عنوان سوغاتی سمنان خریداری می کنند.

نمد بافی

نمد بافی از هنرهای قدیمی استان سمنان محسوب می شود. بسیاری از مردم از این دست بافته به عنوان زیرانداز استفاده می کرده و می کنند. اگر می خواهید سوغاتی ارزشمندی از این استان تهیه کنید محصولات نمدی گزینه مناسبی می باشند.

 جاجیم بافیا

جاجیم از دیگر صنایع دستی مردم سمنان بوده که از محبوبیت ویژه ای نزد آن ها برخوردار است. این نوع قالی از نخ های پشمی و پنبه ای بافته خواهند شد. روستاییان سمنانی از جاجیم به عنوان زیرانداز و بقچه نیز استفاده می کنند.

حجم سازی

حجم سازی یکی از زیرشاخه های مجسمه سازی بوده که در استان سمنان نیز یافت می شود. با استفاده از این هنر در سمنان انواع مجسمه های زیبا و دیدنی ساخته می شود.

ساز سنتی

در این استان انواع ساز سنتی نیز ساخته خواهد شد. برای ساخت سازها از چوب، پوست حیوانات و شاخ قوچها نیز استفاده می شود. سازهای ساخته شده در این استان بسیار با کیفیت بوده و عمر بسیار زیادی خواهند داشت.

چاقوسازی

چاقوسازی از دیگر هنرهای سمنانیان است. البته چاقوهای زنجان از کیفیت بالاتری برخوردار هستند اما چاقوهای سمنان نیز کیفیت خوبی دارند و بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

چادر شب

چادر شب نوعی پارچه ضخیم است که در قدیم از آن به عنوان پتو و روانداز استفاده می شده است. از این رو این پارچه چادر شب نام گرفته است. یکی از صنایع دستی ارزشمند سمنان چادر شب می باشد.

کرباس

کرباس نیز یکی از صنایع دستی سمنان و نوعی پارچه بوده که با استفاده از الیاف پنبه بافته می شود. از موارد استفاده این پارچه می توان به حوله، سفره و قبا اشاره نمود.

از دیگر صنایع دستی این استان می توان پلاس، منبت کاری، گلیج بافی، چهل تکه دوزی و چاپ قلمکار را نام برد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.