5 صنایع دستی یاسوج را بیشتر بشناسید!

صنایع دستی یاسوج
یاسوج یکی از شهرهای موجود در استان کهگیلویه و بویر احمد است. این شهر دارای مردم با فرهنگ و خوش سلیقه ای است که بسیاری از آن ها دستی بر هنر دارند و صنایع دستی بسیار ارزشمندی را تولید می کنند.

بیشتربدانید: گیوه کرمانشاه را بشناسید!

صنایع دستی یاسوج

یاسوج یکی از شهرهای موجود در استان کهگیلویه و بویر احمد است. این شهر دارای مردم با فرهنگ و خوش سلیقه ای است که بسیاری از آن ها دستی بر هنر دارند و صنایع دستی بسیار ارزشمندی را تولید می کنند. در ادامه برخی از صنایع دستی موجود در یاسوج را ذکر خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جاجیم بافی

جاجیم از مهمترین صنایع دستی این منطقه از کشور محسوب می شود. هنرمندان یاسوجی جاجیم را به صورت افقی بر روی زمین قرار می دهند و شروع به بافتن آن می کنند. همچنین در انتهای جاجیم منگوله هایی را آویزان می کنند که زیبایی منحصر به فردی را در آن پدید می آورد.

قالی بافی

بافت قالی وقالیچه در میان مردم عشایر این سرزمین بسیار رواج دارد. درواقع قالی از اساسی ترین لوازم خانه و جهیزیه دختران عشایر می باشد. قالی ها معمولا از سه جز تار، پود و پرز قالی تشکیل می شوند. برای بافت تار از پنبه و یا ترکیب پشم و مو استفاده می شود. برای پود نیز از پشم و پنبه استفاده خواهد شد. همچنین برای پرز قالی از پشم و کامواهای رنگی نیز استفاده می شود. در این استان اغلب دار استفاده شده برای قالی بافی به صورت دستی و ساده ساخته می شود.

چنته بافی

چنته با استفاده از بافت قالی و یا گلیم ساخته می شود.درواقع بافت مستطیلی و یا مربعی کوچک از گلیم و یا قالی را تهیه می کنند و لبه های آن را می دوزند و در انتها از یک بند و منگوله هایی در اطراف آن استفاده میکنند تا چنته ای کیف مانند به وجود بیاورند و از آن برای قرار دادن وسایل مهم و شخصی مانند قرآن و آینه و… استفاده نمایند.

توبره

این دست بافته نیز توسط مرم عشایر مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع توبره در جهیزیه دختران عشایر قرار داده می شود و دارای بندی طنابی شکل است که بتوان آن را بر روی دوش گذاشت و یا در مکانی آویزان نمود. از توبره برای حمل و نقل علف و علوفه استفاده خواهد شد. همچنین از نقش هایی مانند گل آدمی و گل توبره بر روی توبره ها استفاده می شود.

بیشتربخوانید: نکاتی در مورد گیوه ملکی

گبه بافی

گبه با استفاده از موی بز، پشم و پنبه بافته خواهد شد. بانوان یاسوجی با استفاده از این هنر انواع زیرانداز را می بافند و برای فروش به بازار تحویل می دهند.

گچمه بافی

وقتی در زمینه گلیم بافی، گل ها و طرح های قالیچه ای بافته شود گچمه پدید می آید. در این نوع قالی از پود استفاده نمی شود و به جای آن از خامه ای که در بافت گلیم استفاده می شود کمک گرفته می شود. طرح های ایجاد شده بر روی گچمه برجسته هستند. گمچه را می توان به عنوان زیر انداز و تزیین چادر مورد استفاده قرار داد.

asrinkala

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.