7 صنایع دستی اردبیل را بشناسید!

صنایع دستی اردبیل

صنایع دستی اردبیل

اردبیل دارای صنایع دستی متنوع و جذابی می باشد. جالب است بدانید صنایع دستی بافتنی این استان به حدی زیبا و با کیفیت است که به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.

صنایع دستی اردبیل

اردبیل دارای صنایع دستی متنوع و جذابی می باشد. جالب است بدانید صنایع دستی بافتنی این استان به حدی زیبا و با کیفیت است که به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. اکنون به بررسی برخی از برجسته ترین صنایع دستی این استان از کشورمان خواهیم پرداخت.در اقامتگاه های بومگردی اردبیل به راحتی می توانید این محصولات را پیدا کنید.

گلیم بافی

گلیم های اردبیل بسیار معروف هستند و شهرت جهانی دارند. برای تارهای گلیم از نخ پنبه ای استفاده می کنند و برای تارآن از نخ ابریشم الوان استفاده خواهند کرد.  در اردبیل گلیم ها در سه نوع برجسته، ورنی و ساده باف بافته شده و از نقوش اصیل بسیار زیبایی همچون خرچنگ، سماور، گردونه مهر، اژدها و… در آن ها استفاده می شود.

جاجیم بافی

در خلخال و روستاهای اطراف آن جاجیم های بسیار زیبا و با کیفیتی بافته می شود. جاجیم ها به شکل ساده و یا طرح دار تولید می شوند. با استفاده از جاجیم بافی محصولات زیبایی مانند سجاده، پادری، روتختی، روپشتی، روکرسی و… تولید می شود. ابعاد جاجیم معمولا 120*90 متر مربع می باشد. این نوع صنایع دستی در بازار صنایع دستی اردبیل در طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارد.

قالی بافی

در اردبیل قالی بافی از قدیم الایام رواج داشته است و قدمت آن به صورت تقریبی به قرن شانزدهم هجری باز می گردد. طرح و نقش قالی های اردبیل همیشه زبانزد بوده است و سالیانه تعداد زیادی از این قالی های دست بافت که بسیار گرانبها است به کشورهای خارجی صادر می گردد. تار و پود قالی ها را از نخ ابریشم تهیه می کنند. نقش های استفاده شده در آن نیز قرینه، ساده و هماهنگ است و با دقت وظرافت بسیار بالایی توسط دستان هنرمندان اردبیلی ها بافته خواهد شد. طرح های استفاده شده در این قالی مشایخی، هراتی، گلدانی، ترنج دار و… می باشد.

پلاس بافی

پلاس، بافت و شکلی شبیه به گلیم دارد. با این تفاوت که در بافت آن از نخ پشمی نیز استفاده می شود. این نوع صنایع دستی بیشتر توسط مردم عشایر اردبیل تولید می شود.

چنته بافی

از دیگر صنایع دستی بسیار زیبای مردم اردبیل می توان چنته را نام برد. چنته کیفی دسته دار و زیباست که روی آن توسط مهره و یا گل های کاموایی تزیین شده است. چنته با استفاده از دو قالی 30 در 40 به هم وصل شده به همراه یک بند ساخته می شود. در قدیم دامادها هدایای گرانبهای خود را داخل این کیف می گذاشتند و آن را به عروس خود تقدیم می کردند. اصطلاح چه در چنته داری نیز از این داستان بر گرفته شده است.

اجاق قراقی

اجاق قراقی دست بافته ای شبیه به جاجیم است، که به منظور محافظت از فرش در برابر حرارت اجاق بافته می شود. بافت اجاق قراقی بیشتر در دشت مغان رواج دارد.

از دیگر صنایع دستی بسیار زیبا و جذاب اردبیل می توان به نمکدان بافی، سفالگری، خراطی، خورجین بافی، مسند بافی، ملیله کاری و سراجی، گیوه اشاره نمود .

اسرین کالا

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.