گلیم فرش بهتر است یا موکت؟

گلیم فرش بهتر است یا موکت؟ و معایب موکت نسبت به گلیم فرش چیست؟

گلیم فرش بهتر است یا موکت؟

گلیم فرش و موکت هر دو یکی از کف پوش های محبوب می باشند. که ممکن است در هنگام خرید باعث ایجاد شک و تردید شود. ما در این مقاله سعی داریم این دو را با هم مقایسه کنیم و در انتخاب درست کفپوش به شما کمک کنیم.

بررسی موکت

همان طور که می دانید موکت یک نوع کف پوش ماشینی است که دارای پز های کم و ضخامت بسیار کمی می باشد، در ابتدا زمانی که این کف پوش را می خرید بسیار سفت و محکم می باشد اما با گذر زمان پرز های روی موکت از بین رفته و ضخامت آن کم می شود و حتی مانند اوایل بافت سفتی ندارد.

بررسی گلیم فرش

اما گلیم فرش به دلیل شباهتی که به فرش دارد ضخامت آن بیشتر بوده و دارای پرز های بلندی است. گلیم فرش برخلاف موکت پس از گذشت مدت زمان اندکی و یا شستشو زیاد  از بین نخواهد رفت در نتیجه می توانیم بگویم موکت ها عمر کمتری از گلیم فرش ها دارند، به همین خاطر می توان با خیالی راحت گلیم فرش را در مکان های پر رفت و آمد مانند راه پله و راه رو قرار دهید و نگران خراب شدن آن نباشید.

کاربرد گلیم فرش

از گلیم فرش ها می توان در تمامی آب و هوا ها و مکان های که رطوبت بسیار زیادی دارند مانند آشپزخانه استفاده کرد. زیرا این محصول دارای منافذ ریز و کوچکی است که اجازه می دهد هوا به سادگی جا به جا شود، اما موکت ها به دلیل عبور نکردن هوا در محیط های مرطوب دچار کپک زدگی می شود.

معایب موکت

یکی از مهم ترین معایب موکت ها این است که در برابر نور خورشید به سرعت واکنش می دهند و دچار تغییر رنگ و پوسیدگی می شود. اما در گلیم فرش اینگونه نیست و خیلی دیر از موکت نسبت به نور خورشید واکنش منفی نشان می دهد. گلیم فرش به دلیل داشتن تار و پود های محکم و از جنس پشم بعد از تعداد دفعات شستشو بالا و قرار دادن در معرض نور خورشید دچار پوسیدگی می شود، پوسیدگی موکت به شکلی است که اگر با دست دو طرف آن را بکشید به سرعت پاره می شود، اما در گلیم فرش به این صورت نیست. گلیم فرش ها به دلیل پرز های نسبتا بلندی که دارند باید روزانه جارو شوند زیرا پرز ها مکان بسیار مناسبی برای رشد میکروب  ها و باکتری ها می باشد در حالی که موکت نیازی به تمیز کردن روزانه ندارد.

سخن پایانی

حال با توجه به توضیحات فوق می توانیم به راحتی به  این سوال که گلیم فرش بهتر است یا موکت پاسخ دهیم. گلیم فرش به دلیل نازک و سبک بودن و داشتن ابعاد کوچک برای محیط های کوچک که ممکن است فرش آن به سرعت کثیف شود بسیار مناسب است زیرا می توان به راحتی آن را شست و تمیز کرد.

از گلیم فرش می توان به عنوان فرش اصلی در اتاق نشیمن و یا آشپزخاته استفاده کرد.. اما موکت ها در ابعاد مختلفی وجود دارد و به دلیل نداشتن ضخامت بیشتر برای زیر انداز فرش استفاده می شود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.