گیوه آجیده-قیمت گیوه آجیده

یکی از پاپوش های سنتی بسیار ارزشمند کشورمان گیوه است. گیوه از صنایع دستی ایرانی بوده که در اکثر مناطق ایران یافت خواهد شد. از مهمترین نواحی تولید کننده گیوه می توان به استان کردستان و ایلام اشاره نمود.

گیوه آجیده-قیمت گیوه آجیده

یکی از پاپوش های سنتی بسیار ارزشمند کشورمان گیوه است. گیوه از صنایع دستی ایرانی بوده که در اکثر مناطق ایران یافت خواهد شد. از مهمترین نواحی تولید کننده گیوه می توان به استان کردستان و ایلام اشاره نمود.  گیوه در انواع و اقسام شکل و رنگ وجود دارد که هر نوع آن دارای ویژگی متفاوت و متمایزی است. در ادامه می خواهیم یکی از قدیمی ترین گیوه های معروف ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم.

گیوه آجیده یکی از مرغوب ترین و قدیی تریم گیوه های موجود است. این نوع گیوه دارای خصوصیات منحصر به فردی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

سایز و وزن گیوه آجیده

گیوه آجیده معمولا از سایز 37 تا 46 تولید می شود. لنگه چپ و راست گیوه آجیده مانند هم بوده و جالب اینجاست که به هر دو پا می خورد و به راحتی هر دو پا در آن قرار خواهد گرفت. وزن گیوه آجیده بین 300 تا 400 گرم خواهد بود. البته این وزن بستگی به سایز گیوه نیز  دارد. سایزهای بزرگتر وزن بیشتری خواهند داشت.

زیره گیوه آجیده

گیوه آجیده بسیار با کیفیت بوده و از عمر و ماندگاری زیادی برخوردار است. و این به دلیل استفاده از3 لایه از چرم گاومیش در زیره آن است. چرم گاومیش از ضخامت و استحکام بالایی برخوردار بوده و موجب می شود کیفیت گیوه افزایش پیدا کند. گیوه آجیده برای عبور از مناطق کوهستانی و سنگلاخ ها بسیار مناسب خواهد بود.

رویه گیوه آجیده

رویه گیوه آجیده را با استفاده از نخ های پنبه ای می بافند. نخ های پنبه ای موجب سبک تر شدن گیوه خواهند شد و آن را به کفش محبوب تری تبدیل کرده اند.

رنگ گیوه آجیده

گیوه های امروزی در بیشتر رنگ ها بافته می شوند و در هر رنگی در بازار موجود هستند. اما گیوه آجیده فقط به رنگ سفید بافته شده و اصالت خود را در همه حال حفظ کرده است.

نوع بافت گیوه آجیده

گیوه آجیده تنها با دست و به روشی کاملا سنتی قابل بافت است و در بافت آن از هیچ گونه ماشین و ابزار صنعتی استفاده نمی شود.

مناسب هر فصل

به طور کلی گیوه ها از کفش های منحصر به فردی هستند که می توانند ماهیت خود را مطابق با شرایط آب و هوایی تغییر دهند. گیوه ها در فصل سرما موجب گرم نگه داشته شدن پاها شده و در فصول گرم پاها را خنک نگه می دارد. گیوه آجیده نیز از چنین ویژگی قابل تاملی برخوردار است. در واقع بر خلاف تصورات عامه گیوه برای فصل پاییز و زمستان نیز بسیار مناسب و کارآمد خواهد بود.

جلوگیری از عرق کردن پا

گیوه آجیده قادر است از تعریق بیش از حد پاهای شما جلوگیری کرده و از بوی نامطبوع ناشی از تعریق پاها جلوگیری کند. افرادی که در مناطق مرطوب و گرمسیر زندگی می کنند نیز می توانند از این نوع گیوه به عنوان کفش و پاپوش خود استفاده نمایند و از عرق کردن پای خود جلوگیری کنند.

قیمت گیوه آجیده

یکی از انواع گیوه های اصیل و با کیفیت گیوه آجیده می باشد. این گیوه از بافت درشت تری نسبت به دیگر گیوه ها برخوردار بوده و همچنین به نسبت خنک تر می باشد. در این گیوه منافذ بیشتری به کار رفته است که موجب افزایش تهویه و رفت و آمد هوا شده و از بوی نامطبوع پا جلوگیری می کند. گیوه آجیده در برخی از برندها در مرکز مالکیت معنوی ثبت شده و از نشان ملی توسط سازمان میراث فرهنگی برخوردار است. گیوه آجیده گیوه ای اصل و قدیمی است که اغلب به رنگ سفید بافته خواهد شد. برای بافت این گیوه از مواد اولیه طبیعی و مرغوب استفاده خواهد شد. قیمت این گیوه نسبت به دیگر گیوه ها بیشتر است و این افزایش قیمت می تواند دلایل مختلفی  را در بر داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

بافت گیوه آجیده

برای بافت رویه این گیوه می بایست از بهترین نوع نخ پنبه استفاده نمود. نخ پنبه استفاده شده در گیوه آجیده نسبت به نخ هایی که در گیوه های معمولی بافته می شود گرانتر می باشد.

زیره گیوه آجیده نیز معمولا از چندین لایه چرم گاومیشی طبیعی و مرغوب تشکیل شده است. چرم گاومیش از استحکام و بافت منسجمی برخوردار است و قیمت زیادی دارد. به همین دلیل موجب افزایش قیمت گیوه خواهد شد.

دستمزد هنرمندان

گیوه آجیده کاملا دست دوز بوده و هنرمندان حاذقی برای بافت آن انتخاب خواهند شد. این هنرمندان با دقت و ظرافت بالا بافت گیوه را انجام می دهند تا بافت گیوه تمیز و یک دست در بیاید. دستمزد این هنرمندان ماهر نیز با دستمزد هنرمندان ساده نیز تفاوت زیادی دارد. پس یکی از عوامل تعیین کننده قیمت گیوه آجیده می تواند دستمزد هنرمند بافنده آن باشد.

قالب کشی این نوع گیوه نیز با استفاده از بهترین قالب ها انجام می گیرد که به همین دلیل اغلب از اندازه ای کاملا استاندارد برخوردار می باشند.

افزایش قیمت گیوه اجیده

هر کدام از این موارد می توانند در تعیین قیمت گیوه آجیده تاثیر گذار باشند. البته گیوه آجیده در بسیاری از سایت ها و فروشگاه های اینترنتی ارائه شده است. با کمی سرچ در این سایت ها می توان قیمت ها را با هم مقایسه نمود و از مناسب ترین قیمت گیوه آجیده اطلاع یافت. البته همیشه قیمت بالا نشان دهنده کیفیت بالای گیوه نیست. اما گیوه هایی که قیمتی نامتعارف و بسیار پایین تر از گیوه های دیگر دارند به طور حتم استاندارد های لازم را ندارند و در تهیه آن ها از مواد اولیه مرغوب استفاده نشده است.

به همین دلیل بهتر است برای خرید گیوه های مرغوب به سایت های نامعتبر اعتماد نکنید و قبل از سفارش حتما به ویژگی ها و مشخصات گیوه که در زیر آن درج شده است دقت نمایید که مواد استفاده شده در آن حتما با کیفیت باشد. هم اکنون با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت گیوه آجیده نیز افزایش یافته است.

برای خرید صنایع دستی اینجا را کلیک کنید .

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.