گلیم بهتر است یا جاجیم ؟

گلیم بهتر است یا جاجیم ؟

صنایع دستی ایران متنوع، رنگارنگ و یکی پس از دیگری کاربردی و جذاب هستند.

از گذشته تا به امروز وسایلی که برای پوشاندن کف زمین توسط افراد ساخته می شد، متنوع بوده و همگی از نظر هنری ارزشمند هستند. فرش، گبه ، گلیم و جاجیم همگی از صنایع دستی زیبا و نفیس هستند که در تمام مناطق ایران با کیفیت و ظرافت خاصی بافته می شوند. در خرید فرش باید به ویژگی های هر کدام مسلط باشیم تا خرید بهینه ای داشته باشیم.
اگر علاقه به گنجاندن نمادهای ایرانی در دکوراسیون مدرن و امروزی دارید، گلیم و جاجیم یکی از گزینه های عالی برای شما هستند. این دو کفپوش با رنگ‌های شاد و طرح های هندسی و جذاب فضای خانه شما را متفاوت و خاص نشان خواهند داد. در این مقاله به بررسی تفاوت گلیم و جاجیم میپردازیم تا با شناختن ویژگی های هر یک انتخابی مناسب و درست داشته باشید. پس لطفا همراه ما باشید.

تفاوت گلیم با جاجیم چیست؟

در واقع می‌توان جواب این سوال که فرق بین گلیم و جاجیم در چیست؟ را اینطور بطور خلاصه داد. تفاوت این دو از نظر ضخامت، ابعاد، روش بافت، نوع بافت، چله و طرح است. در ادامه مطلب اول به تعریف مختصری از گلیم چیست و جاجیم چیست، میپردازیم. و در ادامه به توضیح مفصل راجع به فرق جاجیم و گلیم خواهیم پرداخت.

نقوش روی جاجیم معمولا به صورت عمودی یا افقی بافته می شود، اما نقوش روی گلیم این محدودیت را ندارند و در هر جایی از متن گلیم می توان نقوش را بافت.جاجیم معمولا به صورت راه راه یا رنگین کمان طولی بافته می شود و با پنبه یا پشم های تابیده شده زبر بافته می شود. برای بافت جاجیم دستگاهی به نام دار جاجیم بافی نیاز است که البته کار این دستگاه کاملا متکی بر دست می باشد و در واقع جاجیم یک هنر کاملا دستی است.جاجیم از به هم تنیده شدن چند تخته یا نوار باهم شکل می گیرد. جاجیم بافته شده تار نماست و به هیچ عنوان پود آن قابل رویت نمی باشد. و در نقش اندازه های تار های معلق است که همین معلق بودن دلیلی شده که جاجیم کمی برجسته بنظر برسد. اکثر نقش و نگار های جاجیم همانطور که گفته شد نواری است اما در بعضی موارد نقوش شطرنجی هم به چشم میخورد. جاجیم دو طرفه می باشد یعنی هر دو طرف آن دارای یک نقش هستند و قابل استفاده می باشند.

در بافت گلیم، چله دیده نمی شود و پنهان است ولی جاجیم به شکلی بافته می شود که زیبایی چله روی زیبایی کل جاجیم تاثیر می گذارد.

اعداد چله های جاجیم بسیار بیشتر از گلیم می باشد ولی چله های گلیم ظریف تر است.

نوع چله در جاجیم رنگی است و به زیبایی آن کمک زیادی می کند.

تراکم جاجیم ها در بین عشایر می تواند گواه این باشد که جاجیم بیشتر مربوط به مناطق کوهپایه ای و البته سرد است. و در بین کوچ نشینان و روستا نشینان آن مناطق جاجیم بافی به عنوان یک شغل رواج دارد. از شهر هایی که معرف جاجیم بافی هستند میتوان به بانه، سقز، مریوان، سنندج و… اشاره کرد.از دیگر نواحی مهم بافت جاجیم، همدان، طالقان و زنجان هستند که به نوعی جاجیم جزو صنایع دستی شان هم محسوب می شود. در مورد مناطق جغرافیایی گلیم می توان گفت که زن های عشایر قشقایی به خصوص در استان فارس به گلیم بافی می پردازند و باعث رواج آن شدند. همچنین ساکنین ترکمن صحرا نیز به گلیم بافی معروف هستند و در اکثر خانه ها و پستو ها گلیم به چشم می خورد.زن های بلوچی نیز گلیم بافی می کنند و استفاده از رنگ های گرم، مشخصه ی اصلی گیلم های بلوچی می باشد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.