نخ گیوه و انواع آن که باید بشناسیم!

نخ گیوه

نخ گیوه

گیوه به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی بسیار ارزشمند کشور ایران شناخته می‌شود. تنوع این پای‌پوش‌ها باعث شده که افراد روزبه‌روز علاقه بیشتری به آنها پیدا کنند. گیوه‌ها به دلیل ساختار خاصی که دارند؛ از ویژگی‌های بسیار خوبی برخوردار هستند که مهم‌ترین آنها نرمی و راحتی، وزن کم، جلوگیری تعریق پاها و… اشاره کرد.

بیشتر خصوصیاتی این نوع از کفش‌های سنتی به‌خاطر نخ استفاده شده در تولید آنها است.

کسانی که مشغول ساخت گیوه هستند؛ قسمت رویه آن را از نخ‌های مختلفی تولید می‌کنند که همین امر باعث شده هوا به‌راحتی درون کفش جریان داشته باشد و وزن آن را هم پایین بیاورد. نخ‌های استفاده شده در گیوه‌ها بر اساس نوع و شکل گیوه فرق می‌کند.

نخ گیوه

قسمت‌های مختلف گیوه

گیوه‌ها انواع مختلفی دارند. مردم هرکدام از مناطق بر اساس سلیقه و فرهنگ شهر خود؛ گیوه‌ها را تولید می‌کنند. اما به‌طورکلی می‌توان گفت که تمام گیوه‌ها از دو قسمت رویه و زیره ساخته می‌شوند.

زیره گیوه معمولاً پارچه، چرم، کتان، پلاستیک و… ساخته می‌شوند. اما در تمام گیوها برای بافتن رویه از نخ استفاده می‌کنند. این نخ‌ها ممکن است باتوجه‌به نوع گیوه مقداری متفاوت باشد.

انواع نخ گیوه

همان‌طور که گفتیم؛ قسمت رویه گیوه را از نخ درست می‌کنند. معمولاً بیشتر افرادی که در ساخت گیوه سابقه زیادی دارند؛ از نخ پنبه‌ای یا کتان و نخ ابریشمی استفاده می‌کنند. این نخ‌ها از جمله بهترین و مشهورترین نخ‌های گیوه به شمار می‌روند.

اما بهتر است بدانید که امروزه از نخ‌های دیگری هم برای تزئین گیوه‌ها استفاده می‌کنند. نخ پلی‌استر از آن دسته نخ‌هایی است که در ساخت گیوه از آن استفاده می‌کنند. تنوع رنگ این نخ باعث شده که افراد بتوانند طرح‌های بسیار زیبایی روی گیوه ایجاد کنند.

قیمت نخ گیوه

نخ گیوه یکی از موارد بسیار مهمی است که برای ساخت گیوه باید آن را تهیه کرد. قیمت نخ گیوه به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از بزرگ‌ترین عوامل آن، کیفیت نخ است. یعنی نخ‌های پنبه‌ای یا کتان، ابریشمی و سایر نخ‌های مخصوص گیوه، در کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. هرچه درجه کیفیت بالاتر باشد؛ طبیعتاً باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت.

سخن نهایی

گیوه یکی از صنایع‌دستی‌های ارزشمند ایران است که در انواع مختلفی تولید می‌شود. این پای‌پوش تابستانی از دو قسمت رویه و زیره تشکیل می‌شود. قسمت رویه از انواع نخ‌های باکیفیت مانند نخ پنبه‌ای یا کتان، ابریشمی، پلی‌استر و… تولید می‌شود. قیمت نخ گیوه بر اساس کیفیتی که دارد؛ متغیر است.

برای خواندن مقاله های بیشتر و خرید انواع گیوه های اصل به سایت اسرین کالا مراجعه کنید.

 

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.