قیمت گذاری عسل در ایران در سال 1401

 قیمت گذاری عسل در ایران

 قیمت گذاری عسل در ایران

قیمت عسل طبیعی یکی از داغ ترین و مهم ترین مباحثی است که در صنعت زنبورداران و تولید عسل، هم برای مصرف کنندگان عسل و هم برای زنبورداران دغدغه ی جدی به حساب می آید.

اصول قیمت گذاری محصولات یکی از مهارت ها و مباحث تخصصی حوزه ی بازاریابی است که از حساسیت بالایی برخوردار است. درک درست فرایند قیمت گذاری باعث می شود که هم تولید کننده و هم مصرف کننده راضی باشند.

اصولا از دید اقتصاد دانان قیمت ارزشی است که یک محصول و خدمات دارد و جهت تخصیص بهینه ی منابع باید بر روی محصول و خدمات گذاشته شود.

به همین خاطر باید بین ارزش محصول و قیمت آن تناسب معقول و متناسبی باشد یعنی اگر ارزش یک محصول، بالا ولی قیمت آن پایین باشد در حق تولید کننده ظلم شده و تمایل به تولید بهتر و مناسب تر به مرور زمان کم شده است.

از سوی دیگر اگر ارزش محصول در برابر قیمت آن ناچیز باشد عملا به مصرف کننده ظلم شده و به اصطلاح در حق مصرف کننده اجحاف شده است. پس باید قیمت محصول بازتابی از ارزش آن باشد.

 قیمت گذاری عسل در ایران

معضل قیمت عسل طبیعی در ایران

در ایران به دلایل متعددی قیمت عسل واقعی نیست و بازار عسل ایران آشفتگی زیادی را تجربه کرده است. این باعث شده فشار زیادی به زنبوردارها بیاید و مصرف کنندگان هم سردرگم شده اند.

در واقع عواملی مانند ناآگاهی زنبورداران از مسائل بازاریابی و برندینگ، ضعف در ارائه ی درست به مشتری درست، وجود عسل تقلبی در بازار و وضعیت اقتصادی مردم باعث شده که قیمت گذاری عسل به خوبی صورت نگیرد.

به این معنی که زنبورداران ما چون مسائل بازاریابی را خوب نمی دانند و تمایلی هم به این موضوع نشان نمی دهند ارائه ی محصول خوبی به بازار ندارند .

از سوی دیگر عسل تقلبی در بازار زیاد و تشخیص عسل طبیعی مشکل و هزینه بر است؛ همچنین مشکلات لجستیک و ارسال محصول در کنار نوع بسته بندی باعث شده قیمت واقعی عسل در بازار ایران درست نشان داده نشود.

همچنین زنبورداران به دلیل تولید بالایی که دارند و اهمیت فروش به موقع محصولات از روی ترس و هیجان ناشی از عدم فروش و انبار شدن محصولات به صورت شتاب زده با هر قیمتی، چه قیمت بالا چه پایین تلاش می کنند عسل خود را به فروش برسانند.

این معضلات در قیمت گذاری عسل طبیعی به صنعت زنبورداری فشار زیادی را تحمیل کرده است و باعث آشفته شدن و نابسامانی در بازار عسل شده است.

قیمت عسل طبیعی در ایران

قیمت درست و دقیق عسل در ایران به شدت به فرایندها و روند تولید آن بستگی دارد. در واقع پارامترها و فاکتورهای مهمی در تعیین قیمت می تواند تاثیرگذار باشد. در این مقاله قیمت عسل طبیعی در سال 99 را به همراه عوامل تاثیرگذار در قیمت بیان می کنیم.

اما قبل از آن که به بحث عوامل موثر بر قیمت عسل طبیعی بپردازیم باید بدانید که عسل طبیعی با عسل صنعتی و یا تقلبی که بدون دخالت زنبوردار تولید شده یکسان نیست.

طبیعتا در عسل صنعتی و یا تقلبی به دلیل صرفه جویی در مقیاس تولید، کیفیت پایین در بسته بندی و تولید، می توان انتظار داشت عسل با کیلویی 10 هزار تومان هم یافت شود. در صورتی که زنبورهای کارگر از گل های طبیعی برای تولید عسل استفاده می کنند.

در نتیجه محصول نهایی نیز از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود. این فرایند در نهایت منجر به ساخت عسل طبیعی و اصل می شود. قیمت عسل طبیعی بستگی به طبیعی بودن و خالص بودن آن دارد. اساسا کل عسل های موجود در بازار به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. عسل تقلبی، عسل تغذیه شده، عسل طبیعی خالص.

ما در این مقاله به عسل طبیعی می پردازیم. در خرید عسل طبیعی باید در نظر داشته باشید که انواع و اقسام عسل ها در بازار ایران موجود است.

در فروش عسل طبیعی شناسایی مشتری هدف، اهمیت زیادی در فرایند قیمت گذاری دارد. در ادامه چهار فاکتور مهم در تعیین قیمت عسل طبیعی معرفی می شود که تاثیر زیادی در قیمت نهایی دارد.

 قیمت گذاری عسل در ایران

  1. نوع عسل طبیعی

عامه ی مردم تصور می کنند یک نوع عسل طبیعی در بازار وجود دارد در صورتی که بر اساس تقسیم بندی های مختلف، عسل های متعددی وجود دارد که هر کدام بو، مزه و رایحه ی متفاوتی دارد.

با توجه به این نکته، بسته به گیاهان منطقه ی اطراف کندو، عسل می تواند خواص و ویژگی های به خصوصی پیدا کند از سوی دیگر متناسب با نوع رویکرد، دسته بندی عسل می تواند متفاوت باشد،

برای مثال دسته بندی اگر مبتنی بر فصل باشد ما دو نوع عسل داریم: عسل بهاره و عسل پاییزه. اما اگر متناسب با منبع شهد گل باشد به دو نوع تک گل و چند گل تقسیم می شوند اما در حالت عمومی بستگی به گلی که زنبور از آن شهد چیده، نوع عسل تشخیص داده می شود.

برای مثال عسل آویشن،کنار،بابونه و… از انواع عسل موجود در بازار ایران است؛ به همین خاطر بسته به نوع عسل و گیاهانی که زنبورها از آن تغذیه می کنند قیمت ها متفاوت میباشد.

همچنین به میزانی که نوع گیاه دسترسی بیشتری داشته باشد قیمت آن ارزان تر است به عبارت دیگر  هرچقدر حجم تولید شده ی این نوع عسل در کشور بیشتر باشد و زنبوردارهای بیشتری این نوع عسل را تولید کنند قیمت آن به نسبت عسل کوهی که کمیاب تر است پایین تر میباشد.

برای مثال عسل سیاهدانه به دلیل اینکه مناطق اندکی این پوشش را دارند وشاید کمتر کشت میشود، قیمت بالاتری دارد. پس بنابر نوع گیاه و میزان دسترسی به آن گیاه، قیمت ها نیز متفاوت میباشد.

  1. کیفیت عسل

کیفیت عسل یکی از قوی ترین و اصلی ترین پارامترهای خرید عسل طبیعی است، که در قیمت نهایی محصول تاثیر فراوانی می گذارد. به میزانی که عسل طبیعی دارای قند طبیعی و خلوص بیشتری باشد قیمت آن بیشتر است.

پارامترهای متعددی وجود دارد که کیفیت عسل را مشخص می کند. میزان ساکاروز، ph عسل، پرولین، دیاستاز، رطوبت و نسبت فرکتوز به سولولز مهم ترین عامل های تشخیص عسل طبیعی هستند.

برای مثال ساکاروز عسل طبیعی باید کمتر از 5 باشد و به میزانی که به سمت صفر میل کند کیفیت آن بیشتر است و قیمت بالاتری دارد. در تصویر زیر یکی از برگه های آزمایش محصولات  اسرین کالا  (عسل آویشن طبیعی) را می بینید که ساکاروز آن 84 صدم درصد است (زیر یک)؛ سایر پارامترها نیز از وضعیت خیلی عالی برخوردار است.

در واقع تولید عسل با کیفیت، بسیار سخت و تحت شرایط خاصی صورت می گیرد و هر چقدر که عسل طبیعی از کیفیت بالاتری برخوردار باشد قیمت عسل طبیعی بالاتر خواهد بود. باید بدانید که به میزانی که کیفیت بالاتر می رود حجم عسل تولیدی زنبوردار پایین می آید،

برای مثال زنبوردارهایی که از مواد غذایی مصنوعی (مانند شکر ) استفاده نمی کنند، حدودا ۵ تا ۱۰ کیلو عسل طبیعی میتوانند برداشت کنند. اما اگر به زنبورها آب و شکر داده شود حدودا ۱۰ برابر بیشتر عسل تولید می شود.

 قیمت گذاری عسل در ایران

به همین خاطر تشخیص کیفیت عسل طبیعی به سختی صورت می گیرد و نیازمند دانش و تجربه کافی در این زمینه است، پس تنها راه دقیق و بدون خطا استفاده از آزمایشگاه های سنجش کیفیت عسل است.

در واقع عاقلانه است که مصرف کننده از زنبوردار حتما درخواست برگه ی آزمایش محصول را داشته باشد و زنبوردار هم نسبت به آزمایش محصول خود اقدام کند.

به همین خاطر ما در اسرین کالا  از تمامی زنبورداران خود درخواست برگه ی آزمایش می کنیم و برای هر سفارش مشتری، یک نمونه از برگه ی آزمایش را ارسال می کنیم تا اطمینان از کیفیت عسل و تناسب آن با قیمت توجیه شود.

  1. بسته بندی عسل

بسته بندی عسل یکی از مهم ترین عوامل موثر در بازاریابی و برندینگ است که در ایران به آن زیاد توجه نمی شود. اتفاقا گزارش منتشر شده در باب آسیب شناسی صنعت زنبورداری و تولید عسل نشان میدهد که ضعف در بسته بندی عسل، یکی از چالش های سنگین بازار ایران است.

باید بدانید که نوع بسته بندی در قیمت نهایی عسل طبیعی، تاثیرگذار است و زنبورداران با توجه به بسته بندی نهایی، قیمت متفاوتی اعلام می کند.

می توان عسل را در ظروف شیشه ای، پلاستیکی یا فلزی نگهداری کرد که بهترین نوع، بسته بندی  شیشه ای است، چرا که از لحاظ بهداشتی دارای امتیازات ویژه ای است و در نهایت تاثیر بیشتری بر روی کیفیت عسل می گذارد. ظروف فلزی و پلاستیکی به دلیل واکنش های شیمیایی عسل با بدنه ی ظرف، تاثیر منفی بر روی کیفیت عسل می گذارد.

از سوی دیگر بعضی از برندها مانند اسرین کالا علاوه بر بسته بندی شیشه ای، قاشق عسل خوری و بسته بندی کارتونی و چوبی نیز به محصول اضافه می کنند تا علاوه بر ارتقای کیفیت، از لحاظ ظاهر بصری نیز در شان مشتری باشد.

  1. مکان برداشت عسل

منطقه ی برداشت عسل تا حدودی بر قیمت عسل تاثیرگذار است. مناطقی که گل و گیاهان آنجا کمتر مورد آسیب حشرات موذی قرار گرفته کیفیت بالاتری از عسل به ما می دهد که بر روی قیمت عسل کمی موثر است .

از سوی دیگر مکان برداشت عسل هرچقدر که به سمت جنگل و نواحی خارج از شهر میل کند طبیعتا هزینه لجستیک و تولید بیشتر شده و در دسترس مشتری قرار گرفتن، نیازمند حمل و نقل چند وجهی است به همین خاطر زنبورداری که در ارتفاعات کوه های شاهو در اورمان(نقطه صفر مرزی) است و از کوهستانی ترین آب و هوای کشور برای تولید استفاده می کند با فردی که در 20 کیلومتری شهر قرار دارد متفاوت است.

 قیمت گذاری عسل در ایران

سخن نهایی در باب عسل

علاوه بر این چهار مورد، موارد دیگری مانند میزان سفارش مشتری، تکرار خرید توسط مشتری، هدف استفاده از محصول(کاربرد  عسل درصنایع غذایی،جهت مصرف معمولی یا هدایای سازمانی و… ) در قیمت نهایی محصول می تواند تاثیرگذار باشد.

عسل طبیعی باکیفیت بالا که در بسته بندی مناسب قرار دارد قطعا قیمت بالاتری دارد و نباید انتظار داشت با هرقیمتی در بازار پیدا شود.

کوتاه سخن اینکه با توجه به انتظارات مصرف کننده می توان در بازار، عسل پیدا کرد از عسل تقلبی و تقویت شده تا طبیعی، بستگی دارد به این که مشتری چه انتظاری از این سفارش دارد، اگر محصول با کیفیت می خواهید که علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی بتوانید از خواص آن هم بهره ببرید قطعا باید دنبال عسل گران قیمت تری باشید.

ما در اسرین کالا صرفا عسل طبیعی با کیفیت بسیار بالا برای فروش داریم در صورت تمایل به خرید عسل طبیعی به صورت مستقیم از زنبوردار حتما به فروشگاه اسرین کالا بروید و با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

ما علاوه بر ضمانت محصول، ارائه ی برگه ی آزمایش و ارسال رایگان، تلاش می کنیم در بسته بندی مناسب و بهداشتی محصول را به مشتری برسانیم.اگر می خواهید عسل طبیعی بخرید حتما به این نکات توجه کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.