طرز تهیه کشک محلی در 7 روز+کشک خشک چطور درست می شود؟

ظرز تهیه کشک خشک محلی را یاد بگیریم؟

طرز تهیه کشک محلی

لبنیات بخش مهمی از سبد غذایی ما را تشکیل می‌دهد که از طریق آن، برخی مواد مغذی ضروری را دریافت می‌کنیم. اهمیت مصرف روزانه لبنیات به حدی است که پزشکان توصیه می‌کنند که حتی اگر به مقدار کافی از این دسته مواد غذایی استفاده نمی‌کنیم.

حتماً با مصرف مکمل‌های حاوی کلسیم و … این کمبود را جبران کنیم. در ایران محصولات بسیار متنوعی برپایه لبنیات تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها، کشک است.

همه ما کشک را به عنوان منبع غنی از کلسیم می‌شناسیم و به کودکان توصیه می‌کنیم تا حتماً از این ماده غذایی استفاده کنند. طرز تهیه کشک در مناطق مختلف ممکن است با تغییراتی همراه باشد. البته اگر تمایلی به درست کردن کشک ندارید می توانید از فروشگاه اسرین کالا اقدام خرید کشک خشک محلی کنید.

در بعضی مناطق کشک را با ماست درست می‌کنند در حالی که مناطق دیگر، از دوغ برای درست کردن آن استفاده می‌کنند. علاوه‌براین، کشک به صورت مایع، خشک، کشک زرد و … در دسترس است.

از انواع کشک در غذاهای بسیار متنوعی استفاده می‌شود که اغلب آن‌ها غذاهای محلی و سنتی مناطق مختلف کشور هستند. همچنین کشک خشک به عنوان یک خشکبار و میان وعده بسیار مقوی و سالم نیز شناخته می‌شود. شاید تابحال به این موضوع فکر نکرده باشید اما می‌توان کشک را در خانه و به راحتی درست کرد. اگر می‌خواهید بدانید کشک چطور درست می شود ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خرید آنلاین کشک خشک

طرز تهیه کشک محلی

درست کردن کشک محلی به هیچ وجه کار سختی نیست اما به کمی حوصله و سلیق نیاز دارد. ماده اولیه کشک محلی، شیر گاو یا گوسفند است که با رعایت مراحل طرز تهیه کشک می‌توانید به راحتی کشک سنتی را در منزل درست کنید. همچنین برای درست کردن آن به مواد ساده‌ای نیاز دارید که در دسترس هستند.

کشک خشک چطور درست می شود

از آنجایی که امروزه انواع بسیار متنوعی از کشک‌های پاستوریزه در رنگ و طعم‌ها مختلف در دسترس هستند، باید علاقه زیادی به آشپزی و کارهای منزل داشته باشید تا بخواهید در منزل کشک درست کنید. یکی از نکات بسیار مهمی که در طرز تهیه کشک خانگی فوری باید به آن توجه کنید، این است که باید مراحل درست کردن آن را به درستی انجام دهید تا ماندگاری بالایی داشته باشد.

کشک‌های محلی نسبت به انواع پاستوریزه آن دارای ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، چربی و کلسیم بیشتری هستند. همچنین می‌توانید بسته به سلیقه خود آن را در طعم‌های مختلف ترش، شور و … درست کرده و در غذاهای مختلف استفاده کنید. بیایید ببینیم کشک چطور درست می شود؟

مواد لازم برای تهیه کشک محلی خانگی

برای تهیه کشک، هم از دوغ و هم از ماست می‌توانید استفاده کنید. در دستورالعملی که در ادامه بررسی می‌کنیم، از ماست ترش استفاده شده است. مواد لازم در طرز تهیه کشک خانگی فوری عبارت است از:

  • ماست ترش
  • آب
  • نمک

برای قوام بهتر مایه کشک، بهتر است نسبت آب و ماست مساوی باشد. یعنی اگر برای مثال از 2 کیلوگرم ماست استفاده می‌کنید، مقدار آب را نیز 2 لیتر در نظر بگیرید. میران نمک نیز کاملاً سلیقه‌ای است اما نباید مقدار آن بسیار کم یا بسیار زیاد باشد.  حالا که می‌دانیم به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم، بیایید ببینیم کشک چطور درست می شود؟

بیشتربخوانید: طرزتهیه فسنجان با مرغ

مراحل طرز تهیه کشک محلی

تهیه کشک محلی اصلا سخت نیست، تنها باید مراحل زیر را به درستی دنبال کنید تا یک کشک باکیفیت به روش محلی داشته باشید. مراحل طرز تهیه کشک محلی عبارت است از:

  • در ابتدا، ماست و آب را در ظرف مناسبی با هم به خوبی مخلوط کنید تا یک ترکیب صاف و یکدست به دست آمده و تبدیل به دوغ شود.
  • دوغ به دست آمده را روی حرارت با شعله متوسط قرار دهید.
  • اجازه دهید ترکیب آب و ماست به جوش آمده و مدتی را بجوشد. در این مدت لازم است گاهی ترکیب را هم بزنید تا از ته گرفتن آن جلوگیری شود.
  • پس از جوشیدن آب و ماست، زمانی که حالت بریده بریده پیدا کرد زمان آن رسیده تا آن را از روی حرارت بردارید.
  • یک کیسه نخی و تمیز را از قبل آماده کنید. در این مرحله باید دوغ بریده را داخل کیسه صاف کرده و انتهای آن را آویزان کنید. به هیچ وجه نباید کیسه را فشار دهید و باید اجازه دهید آب به مرور خارج شود.
  • یک ظرف زیر کیسه قرار دهید تا آب اضافی آن کاملاً گرفته شود. می‌توانید از این آب جمع شده در انواع غذاها و سوپ‌ها به عنوان یک چاشنی استفاده کنید.
  • مدت زمان لازم برای خارج شدن کل آب، حدود 8 تا 10 ساعت است.
  • خمیر به دست آمده را از کیسه خارج کرده و به مقدار کافی به آن نمک بزنید. اگر احساس کردید خمیر بیش از اندازه خشک است، می‌توانید کمی از آب داخل ظرف را به آن اضافه کنید.
  • خمیر و نمک را با دست حسابی با هم ترکیب کنید. دقت کنید که ورز دادن بیش از حد، باعث روغن انداختن کشک می‎‌شود.
  • اندازه‌های دلخواه از کشک را جدا کرده و روی یک توری بگذارید تا خشک شود. برای خشک شدن یکدست، باید آن‌ها را زیرورو کنید.

در این مرحله، کشک محلی شما آماده است. میزان خشک شدن کشک‌ها سلیقه‌ای است، اما اگر به طور کامل خشک نشده، باید حتماً آن را داخل یخچال نگهداری کنید. در نهایت می‌توانید کشک را ساییده و در انواع آش، خوراک و … استفاده کنید.

طرز تهیه کشک در ایران

طرز تهیه کشک محلی خانگی

کشک محلی خواص بسیاری دارد و در انواع غذا، آش، سوپ، خوراک، بورانی و … قابل استفاده است. طرز تهیه کشک محلی را پیش از این بررسی بررسی کردیم، طرز تهیه کشک خانگی فوری نیز به همین شکل است. تنها تفاوت درست کردن کشک در خانه، این است که شما معمولاً آن را در اندازه‌ها کمتری تهیه می‌کنید.

همچنین می‌توانید در صورت دلخواه، انواع ادویه یا چاشنی‌های مورد علاقه خود را نیز به آن اضافه کنید. با استفاده از این طرز تهیه می‌توانید کشک محلی مرغوب را در خانه خود درست کنید و هر زمان که آن را لازم داشتید، استفاده کنید.

مزیت دیگر تهیه کشک محلی در خانه این است که شما می‌توانید به سلیقه خود کشک را به صورت مایع، خمیری و کاملاً خشک درست کنید. همچنین از بابت تمیز بودن و بهداشتی بودن کشک نیز کاملاً مطمئن هستید.

طرز تهیه کشک خانگی با ماست

همانطور که گفتیم، کشک با استفاده از ماست درست می‌شود. مهمترین نکته در طرز تهیه کشک این است که حتماً باید از ماست ترش استفاده کنید تا یک کشک خوش طعم به روش محلی داشته باشید. اما اگر ماست ترش نداشته باشیم کشک چطور درست می شود؟

اگر ماست ترش ندارید، نگران نباشید. شما به راحتی می‌توانید ماست معمولی را ترش کنید. برای ترش شدن ماست و سپس درست کردن کشک با استفاده از آن، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول؛ ترش شدن ماست

برای این که یک ماست ترش داشته باشید، به یک قاشق فلزی نیاز دارید. به این صورت که قاشق فلزی را در ظرف ماست خود قرار داده و سپس آن را در دمای محیط قرار می‌دهید. سپس یک شب تا صبح به ماست استراحت می‌دهید تا کاملاً ترش شود.

در این مدت می‌توانید ماست را چند بار هم بزنید تا یکدست شود. اگر از ابتدا ماست ترش داشته باشید، این مرحله از طرز تهیه کشک خانگی فوری حذف می‌شود.

طرز تهیه کشک خانگی با ماست

مرحله دوم؛ جوشاندن ماست ترش شده

ماست ترشی را که تهیه کرده‌اید، داخل یک قابلمه بریزید. سپس با همزن دستی خوب هم بزنید تا یکدست و صاف شود. با روش کردن حرارت، میزان کافی آب را به ماست اضافه کنید. اجازه دهید ماست به جوش آمده و بعد از کمی جوشیدن، آن را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود.

مرحله سوم؛ خارج کردن آب اضافی از ماست

درست مانند طرز تهیه کشک محلی که پیش از این بررسی کردیم، ترکیب را از یک پارچه نخی تمیز رد کنید تا صاف شود. چند ساعتی به آن زمان دهید تا کل آب اضافی از آن خارج شود.

مرحله آخر؛ خشک کردن کشک

خمیر به دست آمده را از کیسه خارج کرده و به آن نمک بزنید. سپس کمی آن را ورز دهید و به اندازه‌های دلخواه جدا کنید. تکه‌های خمیر کشک را روی توری خشک کرده و سپس در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

آموزش درست کردن کشک خانگی

درست کردن کشک خانگی درست مانند سایر مراحلی است که قبلاً بررسی کردیم. تنها تفاوت طرز تهیه کشک خانگی خشک با انواع دیگر کشک‌های پاستوریزه یا کشک‌های محلی آماده، این است که شما می‌توانید طعم‌های متفاوتی از آن را تهیه کنید.

به این ترتیب که در مرحله نمک زدن به خمیر کشک، می‌توانید از پودر آویشن، پودر موسیر، نعنا خشک، مرزه خشک و … استفاده کنید. با این کار کشک‌های مزه‌دار و خوشمزه دارید که می‌توانید در انواع غذاهای محلی از آن استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با افزودن زردچوبه، کشک زرد رنگ داشته باشید که برای تزئین انواع آش‌ها و همچنین مزه‌دار کردن غذاهایی مانند کشک بادمجان، بسیار عالی است.

همچنین پس از اتمام مراحل طرز تهیه کشک خانگی فوری خود، می‌توانید از انواع قالب‌های سیلیکونی برای شکل دادن و سپس خشک کردن کشک استفاده کنید. با این کار، احتمالاً راحت‌تر می‌توانید کودکان خود را به مصرف کشک خشک به عنوان میان وعده ترغیب کنید.

طرز تهیه کشک فوری

تا حالا با انواع روش‌های درست کردن کشک آشنا شده و دیدیم که کشک چطور درست می‌شود. اما آیا می‌دانستید که یک راه فوری و راحت‌تر برای درست کردن کشک وجود دارد؟ دستورالعمل‌های بررسی شده، همگی درست کردن کشک با استفاده از ماست را نشان می‌دهند اما همانطور که گفتیم، شما با استفاده از دوغ نیز می‌توانید کشک درست کنید.

این روش، تحت عنوان طرز تهیه کشک خانگی فوری شناخته می‌شود که برای آن، تنها به دوغ محلی و کمی نمک نیاز دارید. البته می‌توانید از انواع سبزسجات خشک برای مزه‌دار کردن کشک استفاده کنید. مراحل طرز تهیه کشک خانگی خشک فوری عبارت است از:

  • دوغ محلی را داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید.
  • اجازه دهید دوغ به جوش آمده و حدود 5 دقیقه قل بزند.
  • پس از 5 دقیقه، دوغ را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید کمی خنک شود.
  • حالا دوغ جوشیده را داخل یک کیسه نخی ریخته و مانند روش درست کردن کشک با ماست، اجازه دهید آب آن گرفته شود.
  • پس از گرفتن تمام آب اضافی، می‌توانید خمیر به دست آمده را از کیسه خارج کرده و به آن نمک، پودر سیر، آویشن یا هر ادویه دیگری اضافه کنید.
  • تکه‌های کوچک از خمیر را جدا کرده و زیر آفتاب خشک کنید.
  • کشک خشک فوری شما آماده است.

بسیار مهم است که حتماً از دوغ محلی استفاده کنید، زیرا دوغ‌های پاستوریزه به اندازه کافی چربی ندارند و کشک مرغوب مشابه کشک محلی به دست نمی‌آید.

طرز تهیه کشک خشک عشایری

طرز تهیه کشک عشایری

عشایر در مناطق مختلف همواره مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات لبنی را از دام‌های خود تهیه می‌کنند. کشک نیز جزو محصولات لبنی اصلی این اقوام است. طرز تهیه کشک عشایری تفاوت چندانی با روش‌های دیگر تهیه کشک ندارد. اقوام عشایری قبل از هر چیز شیر گوسفندی تازه را دوشیده و سپس آن را می‌جوشانند. شیر جوشیده سپس باید سرد شود. پس از آن به شیر سرد شده مایه ماست اضافه می‌کنند تا به ماست محلی تبدیل شود.

ماست به دست آمده را داخل مشک ریخته و به خوبی می‌زنند تا به دوغ تبدیل شود. دوغ به دست آمده را به قدری می‌جوشانند تا به اندازه کافی غلیظ و یکدست شود. مایه غلیط را درون یک کیسه تمیز می‌ریزند تا آب اضافی آن گرفته و سفت شود. مایه سفت شده را به خوبی ورز می‌دهند تا بصورت یک خمیر یکدست و صاف درآید. پس از ورز دادن، تکه‌های کوچک از خمیر را جدا کرده و جلوی نور آفتاب می‌‎گذارند تا کاملاً خشک شود.

طرز تهیه کشک خشک

تا اینجا به خوبی با مراحل تهیه کشک آشنا شده و دیدیم که کشک چطور درست می شود. اگرچه کشک‌های پاستوریزه بصورت مایع به فروش می‎‌رسند، اما زمانی که خودتان کشک را در منزل درست کنید و یا کشک محلی را خریداری کنید، می‌توانید کشک خشک داشته باشید.

کشک خشک ماندگاری بسیار طولانی‌تری دارد اما باید در زمان استفاده در غذاها، آن را ساییده و سپس استفاده کنید. کشک خشک به نگهداری در یخچال نیازی ندارد اما اگر بطور کامل خشک نشود، بهتر است آن را داخل یخچال نگه دارید. برای تهیه کشک خشک، تنها کافی است پس از تهیه مایه کشک با استفاده از دستورالعمل‌های بالا، آن را جلوی آفتاب خشک کنید.

کجا کشک خشک محلی بخریم

در این مطلب، طرز تهیه کشک خانگی خشک را با هم بررسی کرده و دیدیم که تهیه کشک در منزل کار ساده‌ای است. اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید در منزل کشک درست کنید، می‌توانید کشک‌های مرغوب محلی را خریداری کنید. مردم عشایر و روستایی کشک محلی را نیز مانند سایر محصولات طبیعی و ارگانیک خود به فروش می‌رسانند. فروشگاه‌های متعددی کشک محلی باکیفیت را از مردم روستایی خریداری کرده و آن‌ها را به مشتریان خود می‌رسانند. البته برای خرید کشک محلی باید سعی کنید فروشگاه‌های معتبر را انتخاب کنید که محصولات تازه و طبیعی را برای فروش دارند.

خواص کشک خشک محلی

کشک محلی یک منبع سرشار از مواد مغذی و یک میان وعده انرژی‌زا است. هر 100 گرم کشک، حاوی 20 گرم پروتئین و 430 میلی‌گرم کلسیم است. این خوراکی خوشمزه و چاشنی اصیل ایرانی، خواص بسیار زیادی برای بدن دارد.

کشک خشک و خواص ان

به همین دلیل است که بسیاری به دنبال اطلاع از طرز تهیه کشک خانگی فوری هستند تا این ماده مغذی را همیشه در منزل داشته باشند. همچنین برای کسانی که قادر به مصرف شیر و هضم لاکتوز نیستند، کشک یک جایگزین عالی برای شیر است. مهمترین خواص کشک خشک محلی عبارت است از:

  • جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌های دهانی

باکتری‌های مفید موجود در ترکیب کشک از تجمع باکتری‌های بیماری‌زا داخل دهان جلوگیری کرده و از بروز بیماری جلوگیری می‌کند.

  • کمک به سلامت مغز

مصرف کشک به تعادل عملکرد مغز و ایجاد آرامش کمک می‌کند. همچنین کشک استرس و اضطراب را نیز کاهش می‌دهد.

  • کمک به سلامت مو و تقویت آن

کشک به دارا بودن موا مغذی از جمله کلسیم، به کاهش انواع مشکلات مو از جمله خشکی، موخوره، شوره و … کمک می‌کند.

  • حفظ سلامت و درخشندگی پوست

یکی از اصلی‌ترین خواص کشک، حفظ زیبایی و طراوت پوست است. ویتامین‌های متعددی از جمله ویتامین E، برای مراقبت از پوست در کشک وجود دارد.

  • تقویت سیستم ایمنی

مجموع مواد مغذی موجود در کشک محلی، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.به همین خاطر مصرف کشک خشک برای بدنسازی توصیه می شود.

ظرز تهیه کشک به صورت سریع و خانگی

سخن پایانی

محصولات لبنی یکی از مهمترین بخش‌های غذای روزمره ما را تشکیل می‌دهند. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که مصرف این محصولات برای حفظ سلامت کلی بدن بسیار مفید است. از شیر، محصولات بسیار متنوعی تهیه می‌شود که از جمله آن می‌توان به ماست، دوغ، کره، پنیر، کشک و … اشاره کرد.

کشک یکی از چاشنی‌های اصیل ایرانی است که در انواع غذاهای محلی استفاده می‌شود. در این مطلب دیدیم که کشک چطور درست می شود و از چه روش‌هایی می‌توان آن را تهیه کرد. همچنین طرز تهیه کشک به روش خانگی با ماست یا دوغ را بررسی کردیم. اگر می‌خواهید کشک تازه و باکیفیت داشته باشید، دستورالعمل‌های این مطلب برای شما مفید خواهند بود.

admin
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • مجید ۲۲ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۸ ق٫ظ

    نکات و روش های خوبی در مورد طرز تهیه کشک محلی گفتید و به نظرم با همین روش ها میتونند کشک محلی و کشک خشک درست کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.