گیوه از صنایع‌دستی کدام شهر است؟|”گیوه”سرآمد صنایع دستی کشور

گیوه از صنایع‌دستی کدام شهر است؟|"گیوه"سرآمد صنایع دستی کشور

گیوه از صنایع‌دستی کدام شهر است؟

گیوه از صنایع‌دستی کدام شهر است؟ بهترین گیوه برای کجاست؟ کجا گیوه بخریم؟ تاریخچه گیوه چیست؟ برای گرفتن پاسخ تمام این سؤالات ادامه این مطلب را حتماً مطالعه کنید.

گیوه به‌عنوان یک پاپوش سنتی در ایران طرف‌داران زیادی دارد. این پاپوش که بخش رویه آن از جنس نخ و پنبه بوده و بخش زیر آن از چرم و یا پلاستیک است برای فصل‌های گرم کاربرد بیشتری خواهد داشت. اینکه گیوه از صنایع‌دستی کدام شهر است را در ادامه این مطلب مورد برسی قرار می‌دهیم و شما را با شهرهای معروف تولیدکننده گیوه آشنا خواهیم کرد.

گیوه از صنایع‌دستی کدام شهر است؟|"گیوه"سرآمد صنایع دستی کشور

تاریخچه گیوه

گیوه مردانه و زنانه یکی از پاپوش‌های بسیار قدیمی بوده که بسیار سبک و بادوام است. این نوع کفش برای پیاده‌روی‌های طولانی در زمان‌های دور مورداستفاده قرار می‌گرفت. باتوجه‌به مستندات و نقاشی‌ها و آثار گذشته به‌جامانده از البسه و لباس ایرانیان تا به امروز تغییرات زیادی به وجود آمده است.

در دوران نوسنگی سوزن‌هایی به‌دست‌آمده که نشان می‌دهد انسان‌ها در آن زمان پوست حیوانات را به‌وسیله نوارهایی به هم متصل می‌کردند. درگذشته؛ چون راه‌های ارتباطی کم بوده و نوع گذران زندگی از طریق دامپروری و کشاورزی انجام می‌شد نیاز به تحرک زیادی در فصل بهار، تابستان و پاییز داشتند.

پس برای آن نیاز به پا افزاری سبک، راحت و مقاوم که درعین‌حال هم ارزان باشد وجود داشت. گیوه یکی از این پاپوش‌ها بود که توسط مردم خود آن مناطق تهیه می‌شد و در فصل‌های گرم مورداستفاده قرار می‌گرفت. امروزه به‌خاطر جایگزین کفش‌های چرم و غیرهرمی این پاپوش‌ها کمتر استفاده می‌شود. استان‌های چهارمحال بختیاری، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، قزوین، اصفهان و زنجان گیوه را به‌عنوان صنایع‌دستی هرکدام به روش خود تولید می‌کنند.

گیوه از صنایع‌دستی کدام شهر است؟

شهرهای معروف گیوه

گیوه در شهرهای مختلف ایران تولید می‌شود که معروف‌ترین آنها گیوه کرمانشاه، گیوه سنندج و گیوه ملکی چهارمحال بختیاری است. گیوه یکی از رایج‌ترین صنایع‌دستی کرمانشاه بوده که شهرت جهانی هم پیدا کرده و پیشینه آن در مناطق اورامانات به هزاران سال پیش برمی‌گردد. گیوه استان مرکزی نیز مطرح‌ترین گیوه‌های کشور است؛ ولی در حال حاضر فقط در برخی از شهرستان‌ها و روستاهای این شهر تولید می‌شود.

زنجان یکی دیگر از شهرهای معروف گیوه بوده که در این زمینه تنوع بسیار بالایی دارد. گیوه ملکی نجف‌آباد اصفهان نیز از شهرهای معروف دیگری است که در زمینه تولید گیوه‌های متنوع و مرغوب فعالیت بسیاری دارند و گیوه از صنایع‌دستی مهم این شهر به شمار می‌رود. بسیاری از گردشگران وقتی به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کنند با دیدن گیوه‌های رنگارنگ هیجان‌زده می‌شوند و خرید این محصول را در اولویت سوغاتی‌های خود قرار می‌دهند.

بهترین گیوه برای کجاست؟

بهترین گیوه در استان کرمانشاه و کردستان تولید می‌شود. بافت پنج نوع گیوه در این شهرها معمول بوده که شامل: گیوه زیر پارچه‌ای، گیوه تخت چرمی، گیوه تخت آجیده، گیوه رویه ابریشمی و گیوه تخت لاستیکی است. گیوه مردانه که همان کلاش نام دارد در این شهرها بیشترین طرف‌دار را داشته و بیشتر مردان در مراسم‌ها آن را می‌پوشند.

شهر اصفهان و استان فارس نیز یکی از بهترین گیوه‌های موجود در ایران را که به گیوه ملکی یا کفش پادشاه معروف است تولید می‌کنند. این گیوه و کلاش کردستان در دسته گیوه‌های گران‌قیمت قرار می‌گیرند.

کجا گیوه بخریم؟

اگر می‌خواهید از گیوه به‌عنوان پاپوش در فصل‌های گرم استفاده کنید و از مزایای آن که سبکی، راحتی، بادوام و مقاوم‌بودن است بهره ببرید باید به تولیدکنندگان صنایع‌دستی شهر موردنظرتان مراجعه کنید. اما یکی از راه‌های بسیار راحت خرید از فروشگاه‌ اینترنتی اسرین کالا خواهد بود.

این فروشگاه‌ها باعرضه محصولات سنتی و صنایع‌دستی شهرهای مختلف خرید گیوه را برایتان راحت می‌کنند. برای خرید انواع گیوه و پاپوش به این سایت‌ها مراجعه کرده و با انتخاب محصول موردنظرتان با بهترین کیفیت و قیمت مناسب آن را در بسته‌بندی زیبا در کمترین زمان تحویل بگیرید.

جمع‌بندی

گیوه از صنایع‌دستی بسیار زیبا و قدیمی شهرهای مختلف ایران است. به‌خاطر راحتی و استحکام آن همچنان توسط تولیدکنندگان صنایع‌دستی تولید می‌شود. این پاپوش برای افرادی که حساس هستند و نمی‌خواهند در فصل تابستان پاهای آنها عرق کند بسیار مناسب خواهد بود. ازجمله مهم‌ترین آنها می‌توان به گیوه کرمانشاهی، گیوه ملکی و کلاش اورامانات اشاره کرد.

گیوه کرمانشاه و گیوه سنندج که در انواع مختلف زنانه و مردانه ساخته می‌شود. این گیوه‌ها امروزه با طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع روانه بازار شده و فروشگاه‌های معتبر مانند اسرین کالا آن را به‌صورت آنلاین و خرید اینترنتی در اختیار مشتریان این سبک کفش قرار داده‌اند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.