راهنمای کامل خرید سوغات کردستان

کردستان یکی از استان های باصفا با مردمی خونگرم که در غرب کشور واقع شده اگر قصد سفر به آنجا را دارید خرید سوغات کردستان یکی از ضرورت های این سفر خواهد بود، کوردها آریایی های اصیلی هستند که حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح به شمال شرقی ارومیه و شمال غربی کشور مهاجرت نمودند. استان کردستان با عراق هم مرز می باشد سوغات های مخصوص به خود را دارد. این محصولات را می توان به دو دسته کشاورزی و صنایع دستی تقسیم کرد.

صنایع دستی این استان سهم بسیار بیشتری را نسبت به کشاورزی به خود اختصاص داده است و از تنوع زیادی هم برخوردار بوده که چشم هر گردشگری را به سوی خیره خواهد کرد. با ما در همراه باشید تا در مجله اسرین کالا با سوغاتی های کردستان بیشتر آشنا شوید.

معرفی سوغات کردستان

با سفر به کردستان یکی از بهترین آب و هواهای منطقه را تجربه خواهید کرد و از زیباترین مناطق را در این استان می توانید برای گردش و تفریح انتخاب کنید و از گردش در این استان نهایت لذت را ببرید. خرید سوغات کردستان یکی از هیجان انگیزترین بخش های سفر شما خواهد بود. برخی از این سوغاتی ها بسیار خوشمزه و برخی دیگر آثار هنری و صنایع دستی به شمار می روند. همین مردمان خونگرم و زحمتکش با دستان هنرمند خود صنایع دستی را با ظرافت خاصی خلق می کنند.

آب و هوای مطلوب کوردستان حتی در تابستان هم میزبان گردشگران عزیز می باشد و جاذبه های زیبای شهرها و روستاهای آن جانی دوباره به شما خواهد بخشید. با سفر کردن به آنجا حتما برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی های این استان را هدیه کنید. خرید سوغات کردستان یکی از سرگرمی های دلچسب و پر از هیجان خواهد بود.

گیوه کوردستان

یکی از پاپوش های بسیار معروف با قدمتی چند هزار ساله گیوه کوردستان است که از مهمترین صنایع دستی این خطه به حساب می آید. گیوه بافی از اجداد ما تا به امروز زنده نگه داشته شده و امروزه جوانان با زدن کارگاه ها در مناطق مختلف استان این سنت دیرینه را پاس داشته و آن را به نسل های آینده هم منتقل خواهند کرد. این گیوه ها با کیفیت بسیار بالایی که دارد در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد و در مراسمات کهن و عروسی ها به همراه لباس فاخر کوردی پوشیده می شود. پس در هنگام سفر به این استان خرید کلاش هورامان را فراموش نکنید.

خرید آنلاین

گلیم و قالی کوردستان

کوردستان به قالی های دست بافش معروف است. یکی از صنایع در استان کوردستان گلیم و قالی بافی می باشد که شهرهای سنندج، بوکان و بیجار از شهرت بسیاری برخوردار هستند. با رفتن به بازار خرید این شهرها قالی های پر نقش و نگار کوردی را در حجره ها خواهید دید. گلیم های سنه کوردستان هم مشهور بوده و توسط زنان و مردان هنرمند این خطه و بوم بافته می شود. برای خرید سوغات کردستان و تهیه این گلیم ها کافی است به بازار تاریخی سنه بروید.

سوغات کردستان را بشناسید

محصولات چوبی سوغات کردستان

نازک کاری های که بر روی چوب ها می شود را فقط در استان کوردستان می توان یافت که از معروف ترین صنایع دستی این استان به حساب می آید. نازک کاری یعنی کنار هم گذاشتن قطعات کوچک چوب و خلق اثر هنری بسیار زیبا که در خیابان شهدای شهر سنندج می توانید تخته نردها، شطرنج های چوبی، قلمدان، جعبه جواهرات و… با بهترین کیفیت را مشاهده کنید و اگر قصد خرید سوغات کردستان را دارید از خریدن این صنایع غافل نشوید.

یکی از ابزار آلات موسیقی که مخصوص کوردستان می باشد دف، تنبور و … است که برای علاقه مندان به موسیقی این ابزارها با کیفیت مرغوب و عالی در دسترس گردشگران قرار گرفته که بسیاری از نوازندگان مشهور ادوات موسیقی خود را از استان کوردستان تهیه می کنند.

از محصولات صنایع دستی کوردستان که بگذریم به خوراکی های خوشمزه آن می رسیم که می توانید شیرینی، کلوچه و خوراکی های خوشمزه آن را امتحان کنید.

برساق

اگر به شهر بیجار رفتید حتما سراغ نان روغنی برساق را بگیرید. این نان از ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر، شیر و سایر مواد به دلخواه درست می شود. این خمیر را با گردو، شکر و دارچین پر می کنند و سپس در روغن سرخ می کنند. البته این نان را با همین نام در دیگر مناطق ایران هم می توان یافت اما اصالت آن به کوردستان برمی گردد. پس اگر قصد خرید سوغات کردستان آن هم از نوع خوراکی را داشتید می توانید این نان را خریداری کنید.

شیرین کنجدی گزانگبین

این شیرینی مخصوص شهر سنندج و استان کوردستان می باشد. چون انگبین شهد حشره ایی است که فقط در مناطق کوهستانی و دشت های کوردستان یافت می شود از درختی به نام انگبین این شهد گرفته شده و برای تهیه این شیرینی ابتدا کنجد را بو داده و بعد شهد انگبین را به آن اضافه کرده سپس روی سطح صاف و تمیزی آن را پهن می کنند و برش های دلخواه می دهند و شکل آن کنجدهای فشرده و براقی است که بسیار مقوی و خوشمزه است. خرید سوغات کردستان بدون این شیرینی بی معنا خواهد بود.

بادام سوخته سوغات کردستان

برای خرید سوغات کردستان به سراغ بادام سوخته آنجا هم بروید. بادام و شکر را در ظرفی ریخته و چهار قاشق آب به آن اضافه می کنند و روی حرارت می گذارند تا شکر کاملا طلایی شود سپس بادام را با دست از شکر جدا کرده و دوباره شکر را روی حرارت گذاشته تا کاراملی شده و بعد بادام ها داخل کارامل ریخته و مخلوط می کنند و روی سینی مسی ریخته تا سرد شود و بادام ها را از هم جدا خواهند کرد.

آدامس سقز

خواص گیاهی که سقز دارد از کسی پوشیده نیست و درمان بسیاری از بیماریها می باشد. درختانی هم که سقز را از آن می گیرند فقط در مناطق کوهستانی کوردستان، ایلام، کرمانشاه یافت می شود. صمغ یا همان سقز را از درختی به نام بنه یا پسته وحشی گرفته که بیشتر در فصل پاییز با شکافتن تنه درخت این صمغ که به زبان فارسی به آن سقز گفته می شود را خارج می کنند که بیشتر به صورت آدامس از آن استفاده شده و برای بیماری های گوارشی بسیار خوب است.

سخن پایانی

به رفتن به کوه های زاگرس و کوهستان های کردستان شما را با سوغاتی های این دیار کهن آشنا کردیم تا بتوانید در هنگام سفر کردن به این استان بسیار زیبا و خوش آب و هوا خرید سوغات کردستان خود را به راحتی انجام دهید و به راحتی سوغاتی های خود را خریداری کنید و یاد و خاطره این سفر را برای خود همیشه زنده نگه دارید. برای آشنایی بیشتر با سوغات و صنایع دستی استان های دیگر و نحوه خرید آن ها کافی است که به خرید صنایع دستی سایت اسرین کالا مراجعه کنید.  مراجعه کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.