10 سوغات کرمانشاه که همهٔ مسافران می‌خرند؟

سوغات کرمانشاه / دسته بندی صنایع دستی ایران

سوغات کرمانشاه

10 سوغات کرمانشاه که همهٔ مسافران می‌خرند به‌صورت خوراکی و صنایع‌دستی در این شهر تولید می‌شوند. استان کرمانشاه علاوه بر داشتن سوغاتی‌های مخصوص دارای جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی نیز است.

تمام این دارایی‌های فرهنگی و طبیعی روی سوغات کرمانشاه تأثیر مستقیم گذاشته و با سفر به این شهر زیبا مطمئناً از دیدن آنها لذت خواهید برد و بدون تردید دست پر از آنجا برمی‌گردید. در ادامه این مطلب بیشتر راجب این سوغاتی‌ها صحبت خواهیم کرد.

سوغات کرمانشاه

خرید سوغات همیشه یکی از جذابیت‌های سفر است. کرمانشاه یکی از شهرهای باستانی و قدیمی بوده که خوراکی و شیرینی‌های کرمانشاه در کنار صنایع‌دستی آن توجه هر گردشگر ایرانی و خارجی را به خود جلب می‌کند. در این بخش شما را با 10 سوغات کرمانشاه که همهٔ مسافران می‌خرند آشنا می‌کنیم.

گیوه کرمانشاه:

گیوه کرمانشاه یا همان کلاش کرمانشاه یکی از بهترین صنایع‌دستی این شهر بوده که بسیار راحت، سبک و بادوام است. گیوه مردانه و زنانه را با نخ قالی، نخ پنبه و یا نخ ابریشم می‌بافند. کفی آن نیز از جنس پارچه یا همان نخ فشرده شده و در برخی مواقع پلاستیکی خواهد بود. به دلیل ویژگی‌های خاصی که کلاش داشته در قدیم بسیار مورد استقبال مردم کردستان قرار می‌گرفته و حتی در حال حاضر هم بیشتر مردان این دیار در فصل‌های گرم سال آن را می‌پوشند.

اگر وارد بازار قدیمی کرمانشاه شوید با انواع گیوه‌های زیر پارچه‌ای، تخت چرمی، تخت لاستیکی، تخت آجیده و رویه ابریشمی مواجه خواهید شد. قیمت گیوه باتوجه‌به نوع آن و مواد اولیه‌ای به کار برده شده متفاوت است.

چگونه گیوه را تمیز کنیم؟/ گیوه کرمانشاه

گلیم‌بافی:

گلیم‌بافی از دیرباز در کرمانشاه رونق داشته و برخی از مردم امروزه همچنان مشغول بافتن این نوع صنایع‌دستی هستند. گلیم یکی از سوغات‌های کرمانشاه بوده که همه مسافران می‌خرند. طرح‌های زیبا و نقش‌های ترکیبی که از طبیعت الهام گرفته شده را در این نوع گلیم می‌توانید مشاهده کنید.

گلیم هرسین که شهرت جهانی دارد در بسیاری از موزه‌ها نمونه‌های آن وجود داشته و نقوش مشهور چشمه نظامی، لانه گنجشک، نقوش ترکیبی درخت، مرغابی، مار، قیچی، عروسک و… در این نوع گلیم قابل‌مشاهده است.

روغن حیوانی:

روغن حیوانی یکی از سوغاتی‌های معروف کرمانشاه است که به آن رون دان می‌گویند. برای این روغن از شیر گاو یا گوسفند ماست تهیه می‌کنند و سپس ماست را به دوغ و در نهایت طی مراحلی روغن حیوانی تهیه می‌شود. این مراحل فرصت و زمان زیادی را لازم دارد به همین خاطر قیمت آن نسبت به سایر سوغاتی‌های کرمانشاه بیشتر خواهد بود.

روغن حیوان سوغات کرمانشاه که همه مسافران می‌خرند و آن‌قدر محبوب است که به خارج از کشور نیز صادر می‌شود. این روغن طبیعی‌ترین نوع روغن بوده که شاید تنها مشکل آن کلسترول بالا خواهد بود. اصلی‌ترین سوغات در کرمانشاه همین روغن حیوانی است که طعم و عطر بسیار متفاوتی را به غذا می‌دهد.

روغن حیوانی سوغات کرمانشاه

جاجیم‌بافی:

جاجیم‌بافی در بسیاری از روستاها بافته می‌شود و مردم عشایر و روستا از آن برای گرم‌کردن بدن خود استفاده می‌کنند. بهترین و مرغوب‌ترین آن را می‌توانید در ثلاث و اورامانات پیدا کنید. جاجیم بیشتر شبیه به گلیم بوده و تنها تفاوت آن این است که جاجیم در چهار تخته بافته می‌شود و سپس به هم وصل و دوخته خواهد شد. خانواده‌های روستایی به‌عنوان جهیزیه آن را به عروس می‌دهند.

موج بافی:

موج پارچه پشمی است که از آن به‌عنوان پتو، پشتی، رویه کرسی و سجاده استفاده می‌کنند. یکی از سنت‌های اصیل مردم کرمانشاه پیچیدن رختخواب در داخل موج است. موج بافی با پشم گوسفند و توسط دستگاه مخصوص توسط هنرمندان این دیار بافته می‌شود. این پارچه با طرح‌های هندسی در رنگ‌های متنوعی درست شده که متأسفانه این روزها این هنر از رونق افتاده است. پس با سفر به کرمانشاه و خرید آن به رونق دوباره این سوغاتی زیبا کمک کنید.

قالی‌بافی:

زنان قالیباف در روستاها و مناطق عشایری کرمانشاه قالی‌های زیبا با طرح‌های بسیار متنوع بومی را خلق می‌کنند. قالی کرمانشاه پرز بلند و به‌اصطلاح پرگوشتی دارد. در بافت این نوع قالی از نخ پشمی که به‌صورت طبیعی رنگ‌شده استفاده می‌شود. نقش بازوبندی یکی از اصلی‌ترین نقش‌های قالی در این شهر است. دار قالیبافی در کرمانشاه به‌صورت عمودی و ایستاده بوده که از تفاوت‌های بافت قالی در این مناطق خواهد بود.

ساز و آلت موسیقی:

یکی دیگر از سوغات‌های کرمانشاه ساز و آلت‌های موسیقی است که تمبک، سنتور، دف و… از جمله هستند. این ابزار با داشتن قیمت مناسب در این شهر قابل خریداری‌کردن خواهد بود. بیشتر این سازها دست‌ساز و اصیل خواهند بود. با این سازهای می‌توانید صداها و آهنگ‌های دلنوازی را خلق کنید.

کاک:

یکی از شیرینی‌های پرطرف‌دار در کرمانشاه کاک است که بسیار خوشمزه بوده و بهترین انتخاب برای خرید سوغات کرمانشاه محسوب می‌شود. این شیرینی با ترکیب آرد گندم، تخم‌مرغ، شکر، دارچین، هل، پودر پسته، روغن، پودر نارگیل و خلال بادام درست خواهد شد. در خمیر کاک از هل و گلاب زیادی استفاده می‌کنند و ورقه‌های بسیار نازکی از آن را دور هم می‌پیچند و برای تزئین این شیرینی از پودر پسته و نارگیل و خلال بادام استفاده می‌شود.

نان خرمایی:

نان خرمایی  از سوغات کرمانشاه بوده که در سرتاسر ایران طرف‌دار دارد. این شیرینی خوشمزه‌ترین خوراکی‌های این استان است و به آن نان خانقی می‌گویند. این خوراکی بسیار مقوی حاوی خرما، گردو، گلاب، آرد گندم و کره خواهد بود. برای پخت آن از خرماهای بومی کرمانشاه استفاده می‌کنند. به همین خاطر به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به کرمانشاه حتماً چند بسته از این شیرینی را خریداری کنید. این خوراکی در کنار چایی بسیار دلچسب و لذت‌بخش است.

نان برنجی

نان برنجی:

نان برنجی یکی از سوغاتی‌های کرمانشاه بوده که عمری ۱۵۰ساله دارد. این شیرینی حتی در زمان قاجار نیز محبوبیت خاصی داشته و در بسیاری از شهرهای ایران پخته می‌شود؛ اما اصلیت آن به کرمانشاه برمی‌گردد. این شیرینی در دو نوع ساده و زعفرانی تهیه خواهد شد. باید در هنگام خوردن نان برنجی احتیاط کنید؛ چون با بافت بسیار نرمی که دارد سریع خورد می‌شود.

شیرینی بژی:

شیرینی بژی بیشتر در شهرهای کردستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان پخته می‌شود. این شیرینی در لیست سوغات کرمانشاه جای گرفته و با روغن کرمانشاهی، شیر، زیره، شکر، آرد مخصوص سنگک، زعفران، رازیانه و آب تهیه می‌شود. این خوراکی را می‌توانید در تمام فصول مصرف کنید. در شهرهای کردستان این شیرینی را به‌عنوان صبحانه می‌خورند که همراه با ماست بسیار لذیذ خواهد بود.

نان برساق:

نان برساق از دیگر سوغات کرمانشاه که همه مسافران می‌خرند و در میان مردم این شهر نیز بسیار پرطرف‌دار است. در ماه‌های مذهبی یکی از شیرین‌های اصلی سفره بوده که همان ترکیبات شیرینی بژی است با این تفاوت که شکل آن را به‌صورت گرد درمی‌آورند. این شیرینی شاید؛ مانند دیگر شیرین‌های این استان بسیار شناخته شده نباشد؛ اما اگر هرکسی فقط یکبار آن را امتحان کند هیچ‌وقت مزه این نان را فراموش نکرده و حتی به دیگران نیز پیشنهاد امتحان‌کردن نان برساق را خواهد داد.

قیمت سوغات کرمانشاه

برای خرید سوغات کرمانشاه از مراکز و بازارهای قدیمی این شهر می‌توانید اقدام کنید. انواع خوراکی و شیرینی‌های خوشمزه نیز در بازارهای متعدد وجود دارد. بازار نان برنجی برای خرید خوراکی بهترین مکان خواهد بود. وقتی وارد این بازار می‌شود بوی عطر انواع شیرینی به مشام می‌رسد. تاریکه بازار یکی دیگر از بازارهای قدیمی کرمانشاه بوده که قدمت ۱۵۰ساله داشته که علاوه بر خرید سوغات می‌توانید از اثر قدیمی و زیبای آن دیدن کنید.

برای خرید صنایع‌دستی نیز به بازار مسگرها بروید و انواع کالاها را با قیمت مناسب خریداری کنید. قیمت سوغات کرمانشاه نسبت به سایر شهرها کمتر بوده و تمام این سوغات‌ها اصل و در تولیدی‌های این شهر در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

در این مطلب به 10 سوغات کرمانشاه که همه مسافران می‌خرند اشاره کردیم. شاخص‌ترین سوغاتی‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و با چند شیرینی و صنایع‌دستی این شهر آشنا شدید. در هنگام سفر به این شهر تاریخی و باستانی می‌توانید سوغاتی‌های موردعلاقه خود را نیز با قیمت مناسب خریداری کنید. از دیگر سوغات کرمانشاه می‌توان به لباس‌های محلی، منسوجات چرمی نیز اشاره کرد که هرکدام از اینها نیز در لیست خرید سوغات شما می‌تواند قرار بگیرد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.