راه‌های تشخیص رب انار اصل|تشخیص رب انار واقعی از تقلبی

تشخیص رب انار اصل از رب انار صنعتی و تقلبی

راه‌های تشخیص رب انار اصل

راه‌های تشخیص رب انار اصل کدام است؟ بهترین رب انار برای کجاست؟ غلظت رب انار چه مقدار است؟ رنگ رب انار چگونه است؟ مزه رب انار چگونه است؟

رب انار یکی از چاشنی‌های بسیار خوشمزه در غذاهای ایرانی است. به‌خاطر خواص دارویی هم که دارد بیشتر موردتوجه قرار گرفته و با آن می‌توان به درمان بیماری‌هایی مانند دیابت کمک کرد.

البته باید راه‌های تشخیص رب انار اصل از تقلبی را بدانید. در ادامه این مطلب این راه‌های را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به خواص انار در رب انار اشاره می‌کنیم.

تشخیص رب انار اصل از تقلبی

شاید برای بسیاری از افراد تشخیص رب انار اصل از نوع تقلبی آن کار دشواری باشد. در این بخش می‌خواهیم به راه‌های تشخیص آن بپردازیم و هرکدام از آنها را به‌صورت مختصر بررسی کنیم. برای تشخیص رب انار اصل باید به چند معیار مهم توجه کنید:

  • غلظت
  • رنگ
  • مزه

غلظت رب انار چه مقدار است؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رب انار همان غلظت و قوام آن است. این رب غلظت زیادی داشته و نه تا این حد که با قراردادن در یخچال سفت شود. برای اینکه اصل بودن رب انار را از روی غلظت آن تشخیص دهید کافی است مقداری از آن را هم بزنید. در چنین شرایطی اگر حالتی خمیری مانند داشت و در آب به‌سادگی حل نشد به اصل بودن رب انار پی خواهید برد.

راه‌های تشخیص رب انار اصل

اما این غلظت نشان‌دهنده کیفیت خوب رب انار نیست. بلکه کیفیت آن به روش ساخت رب انار برمی‌گردد. تولیدکنندگانی هستند که برای درست‌کردن حجم زیاد رب انار زودتر آن را از روی حرارت برمی‌دارند و همین باعث می‌شود آب انار کامل کشیده نشود و در درازمدت کپک خواهد زد. پس غلظت رب انار به مراحل تولید آن نیز بستگی دارد.

رنگ رب انار باید چگونه باشد؟

یکی دیگر از راه‌های تشخیص رب انار اصل رنگ آن است. رنگ در رب انار اصل تناژهای مختلف قرمز بوده که قرمز روشن و یا قرمز خیلی تیره روبه سیاهی خواهد بود. این رنگ بستگی به نوع انار و روش طبخ آن دارد. برای داشتن رنگ قرمز باید دمای پایین و حرارت کم باشد و مدت‌زمان کمی هم برای پخت رب انار در نظر گرفته باشند.

اما اگر حرارت طبخ رب انار را زیاد کنند و مدت‌زمان طولانی‌تر را برای آن در نظر بگیرند رب به رنگ قرمز تیره برخواهد آمد. ظرفی که در هنگام پخت انار مورداستفاده قرار می‌گیرد نیز روی رنگ آن تأثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال اگر در ظروف مسی طبخ شود رب انار رنگ قرمز تیره خواهد داشت. در ظرف‌های دیگر این رنگ روشن‌تر خواهد بود. اما هرچقدر رنگ رب انار تیره‌تر باشد مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر است.

مزه رب انار چگونه است؟

مزه رب انار راه دیگر تشخیص رب انار اصل است که شیرین، ترش و ملس همگی از مزه‌های متداول رب انار محسوب می‌شوند.

این مزه‌ها هم به نوع اناری که طبخ خواهد شد بستگی دارند. هرچقدر دانه‌های انار ترش باشند رب اناری که تهیه می‌شود ترش‌تر خواهد بود. خواص رب انار ترش بیشتر از شیرین و ملس است. البته رب انار درکل با هر نوع مزه‌ای طبع سرد داشته و باید در هنگام مصرف به این نکته توجه کنید.

راه‌های تشخیص رب انار اصل

طعم و مزه جادویی ملس در رب انار طرف‌داران بیشتری دارد و حس‌بین ترشی و شیرینی می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. پس هر یک از این مزه‌ها می‌تواند اصل بودن رب انار را نشان دهد. فقط کافی است در حین مزه‌کردن آن به طعم نهایی خوردن دانه‌های انار زیر دندان خود برسید.

خواص انار در رب انار

انار یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه بوده که هزاران دانه یاقوت را در خود جای‌داده است. این یاقوت‌های چیده شده در کنار هم از خواص بی‌شماری برخوردار هستند. خواص انار بر کسی پوشیده نیست و حرارت دادن آب این دانه‌ها نیز بدون فایده نخواهد بود. یکی از خواص رب انار پیشگیری از سرطان است. این رب با داشتن آنتی‌اکسیدان و ویتامین ث به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

در بدن عملی به نام اکسیداسیون صورت می‌گیرد که باعث آزادشدن رادیکال‌های آزاد می‌شود. این رادیکال‌ها به بافت بدن آسیب می‌زنند و در ایجاد بیماری‌هایی مانند قلب و سرطان نقش دارند. با مصرف رب انار به مقابله با این رادیکال‌های آزاد خواهید رفت و مانع ایجاد این نوع بیماری‌ها می‌شوید.

از دیگر خواص انار که در رب انار هم دیده می‌شود کاهش سطح کلسترول بد است. شاید بسیاری از افراد با افزایش این نوع کلسترول در شریان‌های خود دچار بیماری قلبی و عروقی شده باشند. پس با مصرف رب انار می‌توانید این سطح از کلسترول بد خون را کاهش دهید.

رب انار برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند نیز بسیار مفید خواهد بود و با داشتن ویتامین‌های A, B, C به سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. رب انار از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و همین مانع چاقی بدن می‌شود. یکی دیگر از خواص رب انار می‌توان به درمان بیماری دیابت اشاره کرد. پس افراد دیابتی برای کنترل قند خون خود می‌توانند رب انار را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

برای داشتن پوستی سالم و تأمین انرژی بدن حتماً به سراغ مصرف رب انار اصل بروید. داشتن مقادیر زیادی ویتامین B1 مانند یک کاتالیزور عمل کرده و همیشه انرژی بدن را حفظ می‌کند. همچنین نیاسین موجود در رب انار باعث حفظ حالت ارتجاعی پوست شده و سیستم عصبی سالم نگه می‌دارد.

 تشخیص رب انار اصل از رب انار صنعتی و تقلبی

تشخیص رب انار اصل طبیعی ارگانیک از صنعتی

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم رنگ رب انار بستگی به نوع پخت و زمان آن دارد. اگر رب انار خانگی به رنگ قرمز تیره یا سیاه درآمده باشد به اصل و مرغوب بودن آن شک نکنید.

این چاشنی حتی در بیرون از یخچال نیز تا سال‌ها فاسد نمی‌شود. اما رب انارهای صنعتی به‌خاطر استفاده از دستگاه‌های مکانیزه دارای رنگ قرمز روشن است و این به‌خاطر مدت‌زمان کم برای تهیه آن خواهد بود.

پس باید به این نکته توجه داشته باشید که رب انارهایی که در کارخانه‌ها تهیه می‌شود اگر رنگ تیره و سیاهی داشتند به‌خاطر اصل بودن آن نیست.

شاید راه‌های تشخیص رب انار اصل طبیعی ارگانیک از صنعتی کار دشواری باشد؛ ولی ارزان بودن این محصولات مهر تأییدی بر اصل نبودن آن است. در هنگام خوردن رب انار نباید گلو اذیت شود و طعم تلخی را احساس کنید.

بهترین رب انار برای کجاست؟

در حال حاضر در بسیاری از شهرهای ایران شاهد باغ‌های انار هستیم. یکی از موارد جالبی که وجود دارد طعم و رنگ این محصولات در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت است. در تمامی این شهرها انار ساوه، هورامان و پاوه مشهور هستند. انار ساوه از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین انارها بوده که داشتن طعم ملس آن باعث محبوبیت بیشترش در بین مردم شده است.

از یک لیتر آب انار ساوه حدود نیم کیلو رب انار می‌توان تهیه کرد. رنگ پوست انار ساوه قرمزتر از سایر مناطق بوده و ضخامت آن نیز بیشتر است که همین باعث ماندگاری بیشتر این میوه می‌شود. انار ترش گیلان هم بیشتر برای خورشت‌ها و چاشنی‌های زیتون مورداستفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر غذاهای شمالی از رب انار برای طعم بهتر و متفاوت‌تر آن استفاده می‌کنند.

در منطقه هورامان و پاوه نیز انارهای بسیار باکیفیتی تولید و به سایر مناطق صادر می‌شود. اگر طرف‌دار رب انارهای ترش با غلظت زیاد هستید از این انار غافل نشوید. راه تشخیص رب انار اصل نیز همان رنگ تیره و مزه ترش آن خواهد بود.

بیشتربخوانید: طرزتهیه فسنجان با مرغ برای چهارنفر

جمع‌بندی

در این مطلب به راه‌های تشخیص رب انار اصل اشاره کردیم. پس اگر به دنبال خواص این چاشنی هستید مطمئناً تشخیص اصل بودن آن ضروری خواهد بود.

چرا که رب انار تقلبی نمی‌تواند خواص نوع اصلی آن را داشته باشد. برای داشتن رب انار اصل یا باید خودتان در منزل دست‌به‌کار شوید و یا اینکه از تولیدکنندگانی که این کار را انجام می‌دهند آن را خریداری کنید. برای خرید رب انار اصل طبیعی ارگانیک می‌توانید به سایت‌ اسرین کالا مراجعه کرده و بهترین و مرغوب‌ترین محصول را تهیه کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.