کاربرد عسل در درمان زخم های مهم|درمان زخم با عسل

درمان انواع زخم ها با عسل

درمان زخم با عسل

از مهم‌ترین مصارف عسل، کاربرد عسل در درمان زخم‌های مهم است. از قدیم‌الایام از عسل به‌عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای درمان زخم‌های ناشی از آسیب‌های جزئی تا آسیب‌های جدی استفاده شده است. به همین خاطر در منابع مختلف به درمان زخم با عسل اشاره شده است.

امروزه نتایج تحقیقات و بررسی دانشمندان نیز حاکی از یافته‌هایی در راستای تأیید اثر درمانی عسل در بهبود زخم‌ها است.

اما قبل از استفاده از این ماده طبیعی به‌عنوان یک گزینه درمانی سؤالات بسیاری چون نحوه عملکرد عسل برای درمان، خواص و خطرات استفاده از عسل و شیوه و زمان صحیح عسل برای درمان زخم‌ها وجود دارد، با این مقاله تا انتها همراه شوید تا به پاسخ سؤالات خود دست پیدا کنید و از این گزینه درمانی مفید غافل نشوید.

عسل برای درمان زخم‌ها چگونه عمل می‌کند؟

بر اساس یافته‌های منتشر شده در مجله علمیwounds عسل به‌وسیله ۳ خاصیت برجسته و ویژگی شیمایی خود برای اثر درمانی عسل برای زخم‌های ساده، اثر عسل روی زخم‌های مزمن و اثر عسل برای زخم‌ عمیق عمل می‌کند و نتایج مثبتی از خود نشان داده است.

درمان زخم ها با عسل یکی از فواید عسل است که با کمترین هزینه و بیشتری اثربخشی به درمان و بهبود انواع زخم ها کمک می کند.

درمان زخم ها با عسل

خاصیت ضدباکتریایی عسل

خواص ضدباکتری عسل عامل بسیار مهمی است برای تمیز نگه‌داشتن زخم از باکتری‌هایی که هنگام ایجاد زخم به وجود آمده است. خاصیت آنتی‌بیوتیکی عسل برای جلوگیری از عفونی‌شدن زخم‌ها از شایع‌ترین کاربرد عسل در درمان زخم‌های مهم و درمان ضخم عفونی با عسل به شمار می‌رود.

PH عسل یا اسیدیته عسل

عسل دارای PH ۲/۳ تا ۵/۴ است. تعادل PH موجود در عسل دو اثر بسیار مهم را در جریان بهبود زخم‌ها ایفا می‌کنند؛ در ابتدا PH عسل باعث تحریک خون برای آزاد کردن هرچه بیشتر اکسیژن می‌شود.

این عامل اثر چشمگیری در روند بهبود زخم‌ها دارد و اثر دوم PH عسل در کاهش پروتائزهایی است که باعث ایجاد اختلال در روند بهبود زخم‌ها می‌شوند.

قند عسل

قند طبیعی موجود در عسل باعث بیرون کشیدن آب از بافت آسیب دیده و سلول‌های باکتریایی می‌شود. به این خاصیت قند عسل خاصیت اسمزی گفته می‌شود.

مضرات استفاده از عسل برای درمان زخم‌ها

عسل نیز مانند تمامی مواد مورد استفاده انسان در کنار تمامی خواص شگفت‌انگیزش و کاربرد عسل در درمان زخم‌های مه، دارای برخی مضرات و مخاطرات است. توصیه ما به شما قبل از اقدام به استفاده از عسل به‌عنوان یک درمان، مشورت با پزشک مرتبط و استفاده از عسل درمانی و درجه‌دار است.

درمان زخم ها عسل

شایع‌ترین اثر منفی و ضرر درمان زخم با عسل، ایجاد عکس‌العمل‌های آلرژیک است. این عکس‌العمل آلرژیک می‌تواند خود را به‌صورت سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ و سوزش در محل زخم نشان دهد. در صورت تجربه هرکدام از این علائم محل زخم را فوراً از عسل پاک کنید و زخم را شست‌وشو دهید و به پزشک مراجعه کنید.

همچنین از عسل خامی که از فیلتر عسل‌های درمانی عبور نکرده و مستقیماً از لانه زنبور به دستتان رسیده اکیداً خودداری کنید چرا که از خطرات عسل خام برای زخم باید امکان ایجاد زخم عفونی اشاره کرد.

شیوه صحیح استفاده از عسل برای درمان زخم

درصورتی‌که زخم مزمن یا سوختگی بسیار جدی و عمیقی دارید، زخم شما نیاز دارد که هرچه سریع‌تر بسته شود، یا زخم ناشی از گاز سگ یا خراش گربه است، بهتر است که صبر نکنید و در اولین فرصت به پزشک و بیمارستان مراجعه کنید.

از مهم‌ترین کاربرد عسل در درمان زخم‌های مهم باید به پانسمان عسل اشاره کرد. اما در صورت استفاده از عسل برای پانسمان این موارد را رعایت کنید.

  • ابتدا دستانتان را بشویید و از لوازم بهداشتی تمیز و استریل شده استفاده کنید.
  • اگر چیزی در داخل زخم وجود دارد، زخم را از هر آلودگی عاری کنید.
  • عسل را به پانسمان بمالید نه اینکه مستقیماً زخم را به عسل آغشته کنید.
  • اگر از زخم ترشحاتی خارج می‌شود باید پانسمان را تعویض کنید.
  • در پایان هر بار پانسمان‌کردن دستان خود را بشویید.

درمان انواع زخم ها با عسل

انواع عسل مناسب برای درمان زخم‌ها

در کاربرد انواع عسل در درمان زخم‌های مهم هیچ شکی وجود ندارد، اما این درمان با هر نوع عسلی صورت نمی‌گیرد. بهترین و مطمئن‌ترین نوع عسل برای درمان زخم‌ها استفاده از عسل پزشکی و درمانی است.

این نوع عسل استریل شده است و احتمال ایجاد واکنش‌های آلرژیک سیستم ایمنی بدن و خطر ابتلا به عفونت با استفاده از این نوع عسل بسیار پایین می‌آید.

انواع زخم‌ها و طریقه استفاده عسل برای درمان آنها

محققان مطالعات متعددی را بر روی زخم‌های متفاوتی انجام داده‌اند و دریافتند که عسل در بهبودی سوختگی‌ها با ضخامت جزئی و زخم‌های آلوده بعد از عمل، بهتر از بسیاری از درمان‌های معمول عمل می‌کند.

سوختگی

متداول‌ترین کاربرد عسل در درمان زخم‌های مهم، استفاده از عسل برای بهبود و درمان سوختگی‌های سطحی و خفیف است. مطالعات حاکی از این است که عسل، درد و التهاب سوختگی را کاهش داده و استفاده از بانداژ عسل روند بهبود زخم سوختگی را سرعت می‌بخشد.

درمان انواع زخم ها با عسل

ترمیم زخم‌های جراحی

از عسل برای بهبود سریع‌تر زخم‌های جراحی استفاده می‌کنند، اما همواره باید این نکته را در نظر داشت که برخی زخم‌های جراحی شرایط بسیار حساسی دارند پس ابتدا با پزشک جراح خود مشورت کنید.

اما اگر زخم جراحی شما در دسته موارد خاص قرار نمی‌گیرد، بهتر است عسل را به صورت موضعی استفاده کنید و چند دقیقه پس از قرار گرفتن عسل آن را با آب ولرم شست‌و شو دهید. بی خطر‌ترین راه برای بهبود زخم با عسل استفاده از بانداژ آغشته به عسل است.

زخم‌های مزمن

زخم‌های مزمن شامل زخم بستر و زخم دیابتی نیز می‌شود. برای درمان زخم‌های شدید و مزمن حتماً باید از عسل استریل شده و درمانی استفاده کنید. چرا که ممکن است عسل خام حاوی باکتری‌هایی باشد که شرایط را برای تکثیر و رشد باکتری‌های موجود در عمق زخم فراهم کنند، ایجاد چنین شرایطی می‌تواند بستر مناسبی را برای عفونی‌شدن زخم‌ها فراهم کند.

خرید عسل طبیعی

سخن پایانی

کاربرد عسل در درمان زخم‌های مهم امری انکار ناشدنی است. اما برای استفاده از این ماده درمانی فوق‌العاده آگاهی از عملکرد آن در بهبود زخم‌ها، مخاطرات استفاده از عسل و بایدها و نباید‌هایی چون شیوه صحیح استفاده و انواع عسل مناسب انواع زخم‌ها نیز مسئله‌ای مهم و حیاتی است.

ما سعی کردیم با بیانی ساده و شیوا شما را با این موارد آشنا کنیم تا با آسودگی خیال از کاربرد عسل در درمان زخم‌های مهم بهره‌مند شوید. با بیان تجربیات و نظرات خود در قسمت کامنت‌ها ما را در بهبود این مقاله همراهی کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.