ظروف مسی اصل را از کجا بشناسیم؟

تشخیص ظروف مسی تقلبی (چگونه بفهمیم مس اصل است؟)

ظروف مسی اصل را از کجا بشناسیم؟

امروزه یافتن پاسخ درست به سؤال ظروف مسی اصل را از کجا بشناسیم، هم برای مصرف‌کننده و هم برای دوستداران صنایع‌دستی بسیار حائز اهمیت است.

ظروف مسی از دیرباز به دلیل اثرات مثبت آن بر طعم و رنگ غذاها و نتایج طب سنتی مبتنی بر فوایدی که ظروف مسی برای سلامتی انسان دارند، مورد استفاده بوده است.

امروزه نیز استفاده از ظروف مسی به‌خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد بسیار مرسوم است و خرید ظروف مسی با تقاضای بالای طرف‌دارانش روبه‌رو شده است. علاوه بر دلایل ذکر شده، سبک و سیاق سنتی مس از آن ظروفی پرطرف‌دار برای تکمیل دکوراسیون ایرانی خانه‌ها ساخته است.

با بالا رفتن تقاضا برای هر محصولی قطعاً سروکله افراد سود‌جو برای عرضة کالا تقلبی و سود بردن از این تقلب نیز پیدا می‌شود. اما نکته‌ای که راه‌های تشخیص ظروف مسی اصل را بسیار مهم و حیاتی می‌کند خطری است که ظروف مسی غیر اصل و تقلبی برای سلامت بدن ما به وجود می‌آورد.

ظروف مسی اصل را از کجا بشناسیم؟

با مطالعه ادامه این مقاله با بهترین و کابردی‌ترین راه‌های تشخیص ظروف مسی  اصل از نمونه تقلبی آن آشنا می‌شوید.

آشنایی با انواع ظروف مسی

برای اینکه بدانیم که از کجا ظروف مسی بخریم، ابتدا به معرفی انواع ظروف مسی و قوری مسی می‌پردازیم تا شما در نگاه اول بتوانید آن‌ها را بشناسید. ظروف مسی به سه دسته اصلی ظروف مسی ماشینی، نیمه ماشینی یا نیمه چکش‌کاری شده و کاملاً چکش‌کاری شده تقسیم می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

ظروف مسی ماشینی

مهم‌ترین ویژگی این دسته از ظروف مسی وجود خط‌های موازی و افقی یکدست بر روی سطح ظرف و بدون هیچ‌گونه برآمدگی و چکش‌کاری است. به این دلیل که تمامی پرس‌ها و خمکاری‌ها به‌وسیله ماشین‌آلات مخصوص و بدون دخالت انسان صورت می‌گیرد، از دیگر انواع ظروف مسی ارزان‌تر است.

ظروف مسی نیمه ماشینی یا نیمه چکش‌کاری شده

درصورتی‌که این نوع ظروف مسی را در مقایسه با ظروف کاملاً چکش‌کاری شده ببینید فوراً متوجه کم بودن تعداد برخورد چکش‌ها در مقایسه با ظرف کاملاً چکش‌کاری شده خواهید شد.

قیمت این نوع ظرف مسی ما بین رنج قیمتی ظروف مسی ماشینی و کاملا چکش‌کاری شده قرار می‌گیرد چون بخشی از روند شکل گرفتن این ظروف، پرس و خم‌کاری، توسط ماشین‌ها و قسمتی از آن یعنی چکش‌کاری توسط مسگر انجام می‌شود.

ظروف مسی کاملاً چکش‌کاری شده

سریع‌ترین راه تشخیص این ظروف ظرافت و تعداد زیاد چکش‌کاری‌ها و لحیم زرد‌رنگ و برنجی کنار ظرف است. این نوع از ظروف مس با سبک سنتی شکل می‌گیرند.

به جز قالب‌گیری ظرف که با ماشین صورت می‌گیرد سایر قطعات توسط مسگر و با صرف حوصله، وقت و انرژی فراوان و ظرافت حیرت‌انگیزی تولید می‌شود. مهم‌ترین ملاک برای مقایسه کیفیت و عامل تعیین‌کنندة قیمت ظروف کاملاً چکش‌کاری شده نسبت به همدیگر ریز بودن، منظم بودن و تعداد زیادتر جای چکش‌ها است.

تشخیص ظروف مسی تقلبی (چگونه بفهمیم مس اصل است؟)

۵ راه سریع و کاربردی تشخیص ظروف مسی اصل

مطمئن‌ترین راه برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن ظرف مسی در وهله اول خرید از اماکن و افراد معتبر است و در وهله دوم سپردن کار تشخیص به افراد باتجربه و متخصص است؛ مانند مسگران باتجربه.

اما اگر راهی ندارید جز اینکه خودتان عمل تشخیص مس اصل را انجام دهید، چهار راهکار سریع و کاربردی برایتان بازگو کرده‌ایم تا به‌راحتی جواب سؤال ظروف مسی اصل را از کجا بشناسیم را به دست بیاورید.

بیشتربخوانید: ویژگی ظروف مسی را بدانید!

تشخیص ظروف اصل به‌وسیله صدای ظرف مسی

این روش راه دقیق و حرفه‌ای نیست؛ اما روش کارآمدی است. به ظرف مورد نظر خود ضربه‌ای وارد کنید، اگر صدای بم و ضعیفی شنیدید ظرف مسی از اصالت استاندارد برخوردار است؛ چون مس فلز نرمی است. اما اگر صدای ایجاد شده از ضربه وارده یک صدای بلند و تیز بود ظرف مسی تقلبی است.

تشخیص ظرف مسی تقلبی به‌وسیله رنگ مس

روش دیگر به‌وسیله مقایسه رنگ مس صورت می‌گیرد. مس اصل دارای رنگ سرخ، درخشان و براق است؛ اما مس تقلبی نه‌تنها کاملاً کدر است؛ بلکه رنگ آن نیز قهوه‌ای مایل به زرد است. درصورتی‌که ظروف مسی اصل و تقلبی کنار هم قرار گیرند تفاوت رنگ آنها بسیار واضح است.

تشخیص تقلبی یا اصل بودن ظروف مسی با سنجش وزن مس

مس نسبت به سایر فلزها، فلز سنگین‌تری است و همین مسئله به راهی برای تشخیص اصل بودن یا نبودن ظروف مسی شده است. تناسب حجم به وزن ظرف مسی معیار این تشخیص است.

تشخیص ظروف مسی تقلبی (چگونه بفهمیم مس اصل است؟)

اگرچه شرایط اقتصادی و افزایش قیمت مس باعث شده که حتی ظروف مسی اصل را نیز سبک‌تر بسازند؛ اما با همین شرایط نیز باز هم وزن مس اصل نسبت به حجمش از مس تقلبی بیشتر است.

بهترین راهکار تشخیص مس اصل به‌وسیله آهن‌ربا

استفاده از آهن‌ربا از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکار‌های تشخیص  مس اصل از تقلبی است. مس از آن دسته فلزاتی است که آهن‌ربا را به خود جذب نمی‌کند. پس اگر آهن‌ربایی که به ظرف مس نزدیک کرده‌اید به آن چسبید، مس تقلبی است و در واقع یک ظرف آهنی با رنگ مسی است.

سخن آخر

با مطالعه تاریخچه مس، دلایل استفاده و محبوبیت آن در گذشته و امروز و دسته‌بندی ظروف مسی و ۴ راه سریع تشخیص ظروف مسی اصل از ظروف مسی تقلبی، تجربه شما مطمئن‌ترین پاسخ خواهد بود به سؤال ظروف مسی اصل را از کجا بشناسیم. تجربیات میدانی، نظرات و سؤالات خود را با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.