تاریخچه ی استفاده از عسل طبیعی چه دارد؟

تاریخچه ی استفاده از عسل طبیعی

تاریخچه ی استفاده از عسل طبیعی

تاریخچه استفاده از عسل طبیعی همراه با تاریخ خلقت بوده و تقریباً در هر فرهنگی، شواهد بهره‌گیری از آن به عنوان یک منبع غذایی و دارویی موجود بوده برای مثال در مصر باستان بیشتر بر روی جنبه ی دارویی آن تاکید کرده اند گزارش ها نشان می دهد آن ها با ترکیب کردن عسل، جو و گندم ماده ای درست می کردند که جایگزین مناسب الکل بود.

یا در ایران ابوعلی سینا 1000 سال پیش در کتاب قانون نسخه های درمانی زیادی بر پایه ی عسل و موم تجویز کرده است.

در یونان باستان نیز عسل یکی از هدایای گرانبهای طبیعت انگاشته می شد. یونانیان تصور می کردند که خدایان چون خوراک بهشتی می خورند فناناپذیر و ابدی گشته اند. آنها تصور می کردند عسل یکی از اجزای مهم این خوراک بهشتی است و خواص عسل بی پایان است.

در طول چندین هزار سال، تا اوایل قرن 18، عسل منبع اصلی قند مصرفی محسوب می‌شد، اما در چند قرن اخیر همزمان با رشد صنعت نیشکر و چغندر قند، استفاده از عسل طبیعی به عنوان تأمین کننده ی اصلی قند، بسیار کاهش یافت.

مطالعات و بررسی های دانشمندان زیست شناس نشان می دهد که حداقل 150 میلیون سال است که موجوداتی بنام زنبور عسل (Honey Bee) در جهان زندگی می کنند.

عسل طبیعی

قدیمی ترین فسیل زنبور عسل مربوط به بیست میلیون سال پیش است که در موزه ی تاریخ طبیعی نیویورک نگه داری می شود که نشانگر مقاومت زنبور عسل و تطابق با محیط، برای حفظ بقای آن است و از آنجا که همه ی موجودات نتیجه ی تکامل هستند چنین حدس زده می­شود که گونه های ابتدایی آن مربوط به چهل تا پنجاه میلیون سال قبل می باشد.

آدم های نخستین نیز از عسل طبیعی استفاده می کردند در یک نقاشی که در غارهای بیکورپ اسپانیا وجود دارد مردی را نشان می دهد که در حال برداشتن عسل از یک کندوی طبیعی می باشد این تصویر مربوط به 12 هزار سال قبل از میلاد مسیح می باشد.

از روایت های قدیم هندی و مصریان باستان نیز بر می آید که از عسل استفاده می کرده اند گفته شده در یکی از اهرام مصر ظرفی حاوی عسل یافته اند که بعد از چند هزار سال هنوز همچنان سالم بوده است.

در سرودهای هومر و در کتاب های دینی نیز وصف عسل آمده است. همچنین در قرن 8 قمری در یونان برای پرورش زنبور عسل و استفاده از عسل آن، مقرراتی وضع کرده بودند.

تاریخچه  عسل طبیعی در ایران

با این که در حال حاضر زنبورداری و تولید عسل در ایران دارای مشکلات فراوانی است و ما در اسرین کالا بررسی جامعی در باب آسیب شناسی تولید عسل طبیعی در ایران ارائه دادیم ولیکن زنبورداری در ایران از سابقه ی خوبی برخوردار است و در بررسی وضعیت عسل در ایران شواهد نشان می دهد که ما جزو تولید کنندگان برتر جهانی هستیم.

زنبورداری در ایران سابقه ی دیرینه ای داشته و یکی از حرفه های اصیل و قدیمی ایرانیها است. دشنه ی مفرغی، منقش به شکل زنبور عسل که متعلق به هشتصد سال قبل از میلاد است و در لرستان بدست آمده و اکنون در موزه ی شهر بروکسل نگهداری می‌شود، معرف قدمت آشنایی ایرانیها با این حشره ی مفید است.

در دوران هخامنشیان نگهداری زنبور در ایران رواج داشته چون مردم به جای شکر از عسل استفاده می‌کردند. اما ایران نیز تحت تأثیر دیگر کشورها، در چند قرن اخیر منابع قندی خود را از کشت نیشکر و چغندر قند تهیه می‌نماید.

به عقیده ی اهالی خوانسار نیز زنبورداری در آن منطقه حداقل سابقه ی پانصد ساله دارد. خیلی از زنبوردارهای این منطقه چند نسل از اجدادشان را که شغلشان زنبورداری بوده است می شناسند یا با نام آنها آشنایی دارند.

عسل طبیعی

سخن نهایی

تاریخچه ی زنبورداری در ایران و جهان سابقه ی طولانی دارد شواهد نشان می دهد عسل طبیعی به درازای تاریخ مورد استفاده بشر بوده و تاریخی بس بزرگ در پشت خود دارد. در این مقاله تلاش کردیم به صورت کوتاه تاریخچه ی عسل را مرور کنیم تا بتوانیم بیشتر این صنعت شیرین را بشناسیم.

اینجا کلیک کنید.

admin
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • کامران ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۵ ب٫ظ

    زنبورداری یکی از حرفه های قدیمی ایرانیها است در دوره ی هخامنشیان نگهداری زنبور در ایران رواج داشته چون مردم به جای شکر از عسل استفاده می‌کردند. در استان لرستان دشنه‌ای منقش به تصویر زنبور عسل کشف شده که مربوط به 1200 سال قبل از میلاد می‌باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.