معرفی انواع گیوه معروف تولید شهرهای ایران+خرید 6 گیوه معروف

انواع گیوه

گیوه یکی از صنایع‌دستی‌های بسیار ارزشمند کشور ایران است که امروزه در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران تولید می‌شود. این پای‌پوش تابستانی دارای خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. همین امر باعث شده که افراد بسیار زیادی در سراسر ایران برای خریداری آن اقدام کنند.

معمولاً هرکدام از شهرها و منطقه‌های ایران که از گیوه استفاده می‌کنند؛ ساختار و طراحی گیوه را بر اساس سلیقه و فرهنگ منطقه خود انجام می‌دهند. به همین دلیل گیوه انواع مختلفی دارد.

کسانی که قصد دارند برای خریداری گیوه اقدام کنند؛ ابتدا باید با انواع آن آشنا شوند. آشنایی با گیوه‌های مختلف و ویژگی‌های آنها باعث می‌شود که خرید خوب و رضایت‌بخشی انجام دهند.

معمولاً گیوه‌های ملکی، کرمانشاهی، کلاش اورامان و گیوه اسپرت از آن دسته گیوه‌های بسیار محبوب و مشهور در سراسر ایران هستند. در ادامه هرکدام از آنها را به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

انواع گیوه

ویژگی‌ها و مزیت‌های جامع گیوه

یکی از دلایلی که گیوه را تا این حد در میان مردم مشهور کرد؛ ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصربه‌فرد آن بود.

معمولاً هرکدام گیوه‌ها بر اساس طراحی و ساختاری که دارند از خصوصیات خاصی برخوردار هستند اما یک سری ویژگی و مزیت خاص وجود دارند که در میان تمام گیوه‌ها مشترک است. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها خنک نگه‌داشتن پاها است.

گیوه‌ها از دو بخش رویه و زیره تشکیل می‌شوند. در ساخت قسمت رویه گیوه از نخ‌های پنبه‌ای، کتان و ابریشمی استفاده می‌کنند. به همین دلیل جریان هوا در داخل گیوه برقرار است و همواره پاهای افراد را خنک نگه می‌دارد.

این امر مانع از عرق پاها و بوی نامطبوع آنها می‌شود. از دیگر خصوصیات مشترک تمام گیوه‌ها می‌توان به وزن سبک، نرمی و راحتی بسیار زیاد اشاره کرد. همچنین گیوه‌ها جفت راست یا چپ ندارند. یعنی افراد می‌توانند هرکدام از جفت‌ها را با پای راست و یا چپ بپوشند.

گیوه ملکی

یکی از بهترین و پرطرف‌دارترین گیوه‌های موجود در ایران، گیوه ملکی یا کفش پادشاه نام دارد. ساخت این نوع از گیوه مخصوص استان فارس است؛ اما امروزه در بعضی از مناطق دیگر ایران از جمله شهر اصفهان تولید می‌شوند.

گیوه ملکی به نسبت سایر گیوه‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار است. به همین دلیل آن را در دسته گیوه‌های گران‌قیمت قرار می‌دهند.

گیوه ملکی هم مانند تمام گیوه‌های دیگر از دو قسمت رویه و زیره تشکیل شده است. قسمت رویه این گیوه را از پنبه یا نخ ابریشم می‌بافند. استفاده از این نوع نخ علاوه بر اینکه ظاهر گیوه را بسیار زیبا می‌کند؛ استحکام خوبی هم به آن می‌بخشد.

تولیدکنندگان گیوه ملکی برای زیره آن از پرم، پارچه و یا پلاستیک استفاده می‌کنند. استفاده از این جنس‌ها دوام گیوه ملکی را بالا می‌برد. البته یک بخش میانی هم برای این گیوه درنظر گرفته شده تا قسمت رویه و زیره را به هم متصل کند.

این قسمت از گیوه را از چرم ضخیم طبیعی درست می‌کنند.

گیوه ملکی به دلیل پنجه تیزی دارد؛ به همین دلیل رویه آن به نسبت سایر گیوه‌ها بزرگ‌تر است. همچنین برای اینکه افراد بتوانند راحت‌تر آنها را بپوشند؛ یک‌تکه چرم به قسمت پشت گیوه می‌دوزند.

انواع گیوه

گیوه کرمانشاهی

استان کرمانشاه یکی از قطب‌های بسیار مشهور ایران در ساخت گیوه است. انواع گیوه‌های باکیفیت در شهرهای مختلف این استان تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. هرکدام از این گیوه‌ها دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود هستند. از جمله مهم‌ترین گیوه کرمانشاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

گیوه زیر چرمی

همان‌طور که از اسم آن مشخص است؛ این نوع از گیوه‌ها را با استفاده از زیره چرمی درست می‌کنند. اما برای ساخت رویه گیوه از نخ استفاده می‌کنند. این نوع از گیوه‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌کنند؛ به همین دلیل افراد گزینه‌های بیشتری را در اختیار دارند تا آنها را با لباس خود ست کنند.

گیوه هرسینی

هرسین یکی از شهرهای استان کرمانشاه است. به همین دلیل گیوه‌هایی که در این شهر تولید می‌شوند را گیوه هرسینی نام‌گذاری کرده‌اند. برای ساخت زیره این گیوه‌ها از چرم و برای ساخت رویه از نخ پنبه استفاده می‌کنند.

بهتر است بدانید که برای وصل کردن رویه به زیره از هیچ واسطه‌ای استفاده نمی‌کنند و مستقیم نخ پنبه را به زیره می‌بافند. امروزه برای تولید این نوع از گیوه‌ها، از زیره پلاستیکی هم استفاده می‌کنند.

گیوه‌های تزریقی

یکی دیگر از گیوه‌های استان کرمانشاه، گیوه تزریقی نام دارد. نحوه تولید این نوع از گیوه‌ها متفاوت است. برای ساخت این گیوه‌ها، ابتدا رویه بافته‌شده نخی را قالب‌گیری کرده و در دستگاه پرس قرار می‌دهند. بعضی از این رویه‌ها را با زیرا پلاستیکی پرس می‌کنند.

اما بعضی دیگر از آنها را با قراردادن در دستگاه پرس سایز گیوه را مشخص می‌کنند. سپس مواد اولیه پلاستیکی را در قالب‌های مخصوص به گیوه قالب گرفته شده تزریق می‌کنند.

گیوه تخت آجیده

گیوه تخت آجیده یا همان گیوه کرمانشاهی ملکی، از جمله گیوه‌های مشهور کرمانشاه به‌حساب می‌آید. این گیوه کاملاً تخت است و با نخ پرک آج خورده ساخته می‌شود. گیوه آجیده بسیار محکم است و به دلیل آج‌هایی که در ساختار آن وجود دارد؛ روی یخ و سنگ سر نمی‌خورد. به همین دلیل از این نوع گیوه بیشتر در مناطق کوهستانی استفاده می‌کنند.

گیوه تخت لاستیکی

باتوجه‌به اسم این نوع از گیوه‌ها می‌توان فهمید که در تولید آنها از جنس لاستیک استفاده می‌شود. این نوع از گیوه‌ها قدمت بسیار زیادی داشته و به دلیل استفاده از لاستیک فرسوده برای زیره آن، استحکام و دوام بالایی دارند.

گیوه زیر پارچه‌ای

پاوه یکی از شهرهای استان کرمانشاه است که در آنجا مردم اغلب از گیوه کلاش یا همان گیوه زیر پارچه‌ای استفاده می‌کنند. در این شهر و روستاهای اطراف آن معمولاً کلاش‌های بسیار باکیفیتی تولید می‌شود. به همین دلیل از کلاش به‌عنوان یکی از گیوه‌های استن کرمانشاه یاد می‌کنند.

کلاش اورامان

کلاش اورامان یکی از بهترین و محبوب‌ترین گیوه‌ها است که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند. اورامان از آن دسته مناطق بسیار مشهور است که بسیاری از مردمان آن به ساخت و تولید کلاش مشغول هستند. این حرفه در زمان‌های خیلی قدیم در میان مردم رایج بوده است.

به همین دلیل است که امروزه گیوه کلاش را با اسم کلاش اورامان می‌شناسند. رویه این نوع از گیوه‌ها را با استفاده از نخ پنبه و زیره آن را از پارچه فشرده در کنار هم تولید می‌کنند. به همین دلیل وزن بسیار کمی دارد و کاملاً نرم و انعطاف‌پذیر است.

برای بافت رویه این گیوه باید ظرافت و دقت بالایی  به خرج داد. همین امر باعث شده که خانم‌ها این قسمت از کار را بر عهده بگیرند. اما ساخت زیره کلاش  مقداری سخت و زمان‌بر است. این قسمت از کلاش باید در کارگاه تولید شود و لایه‌های بسیار زیادی از پارچه مخصوص را در کنار هم نگه داشت و طی پروسه‌ای طولانی آنها را به زیره تبدیل کرد.

انواع گیوه

گیوه اسپرت

گیوه اسپرت نوعی دیگر از گیوه‌ها به‌حساب می‌آید که از دو بخش رویه و زیره ساخته می‌شود. این نوع از گیوه‌ها با طرح‌ها و استایل‌های امروزی تولید می‌شوند به همین دلیل برای تولید آنها از جنس‌های مختلفی استفاده می‌شود.

افراد در انتخاب گیوه اسپرت گزینه‌های بسیار زیادی پیش رو دارند که به‌راحتی می‌توانند آنها را با تیپ و ظاهر خود ست کنند. همچنین تزئینات بسیار شیک و جذابی روی این گیوه‌ها اعمال می‌شود تا خانم‌ها هم بتوانند از آنها استفاده کنند.

سخن نهایی

گیوه یکی از صنایع‌دستی مشهور ایران است که در بسیاری از شهرها و روستاها انواع آن را تولید می‌کنند. هرکدام از این گیوه‌ها ساختار متفاوتی دارند. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به گیوه ملکی، کرمانشاهی، کلاش اورامان و گیوه اسپرت اشاره کرد که در این مطلب آنها را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم.

برای خواندن مقاله های بیشتر و خرید انواع گیوه های اصل به سایت اسرین کالا مراجعه کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.