سوزن دوزی سنتی

سوزن دوزی سنتی

سوزن دوزی از هنرهای بسیار زیبا و ارزشمندی است که امروزه نیز بر روی انواع لباس به خصوص مانتوها مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از این هنر می توان تمامی البسه را تزیین نمود.

سوزن دوزی سنتی

سوزن دوزی سنتی از هنرهای بسیار زیبا و ارزشمندی است که امروزه نیز بر روی انواع لباس به خصوص مانتوها مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از این هنر می توان تمامی البسه را تزیین نمود. بسیاری از عشایر و مردم مناطق روستایی این هنر را دنبال کرده اند و آن را نسل به نسل به فرزندان خود آموخته اند.

سوزن دوزی بومی

سوزن دوزی بومی و یا سوزن دوزی که توسط مردم عشایر  و روستایی انجام می گیرد را سوزن دوزی سنتی می نامند. هر منطقه ای دارای طرح سوزن دوزی مختص به خود می باشد و نمی توان تغییری در آن ایجاد کرد. در واقع در اجرا و دوخت سنتی سوزن دوزی بهتر است، تغییری صورت نگیرد تا هویت آن حفظ گردد.

تاریخچه این هنر

در سوزن دوزی سنتی طرح ها و نقوش مختلفی به کار می رود. سوزن دوزی، هنری اصیل است که در ایران از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. آثاری از این هنر بر روی مجسمه ها و بناهای تاریخی مربوط به گذشته دیده شده است که نشان دهنده قدمت بالای این هنر و اهمیت استفاده از این هنر در گذشته می باشد.

سوزن دوزی سنتی اغلب توسط بانوان هنرمند روستایی انجام می گرفته و می گیرد. در گذشته بانوان روستایی با الهام گرفتن از طبیعت و استفاده از مواد موجود در پیرامون خود سوزن دوزی را انجام می دادند و طرح ها و نقوش انتزاعی خود را بر روی انواع لباس به کار می بردند. سوزن دوزی بر روی لباس موجب افزایش زیبایی و چشم گیر شدن آن خواهد شد.

در سوزن دوزی سنتی طرح ها اغلب سنتی هستند و نسبت به طرح های گذشته تغییری در آن ها صورت نگرفته است. سوزن دوزی سنتی دارای انواع متفاوتی است که در ادامه برخی از انواع این هنر را خدمت شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کمند دوزی

کمند دوزی از سوزن دوزی های اصیل و بسیار قدیمی است. روستاییان قدیمی با استفاده ازکمند دوزی  حاشیه پرده ها، بقچه ها و.. را به زیبایی تزیین می نمودند.

درویش سوزنی

این هنر به تدریج از بین رفته و هم اکنون منسوخ شده است. این سوزن دوزی سنتی بر روی چادر شب، روانداز کرسی و.. مورد استفاده قرار می گرفته است. طرح استفاده شده برای درویش سوزنی الگوی خاصی نداشته و به صورت کاملا ذهنی صورت می گرفته است.

 

ملیله دوزی

برای ملیله دوزی از پارچه های ترمه و یا مخمل استفاده می شود. برای اجرای این هنر بر روی پارچه از ملیله استفاده می شود و طرحی از گل ها، بوته ها و اشکال هندسی بر روی پارچه به وجود می آید.

سوزن دوزی بلوچی

برای ایجاد طرح سوزن دوزی بلوچی از انواع اشکال هندسی استفاده می شود. برای سوزن دوزی بلوچی از نخ های با رنگ شاد استفاده می شود.

سکمه دوزی

برای سکمه دوزی باید ابتدا طرح مورد نظر بر روی پارچه کشیده شود. سپس نخ به صورت تار و پودهایی بر روی پارچه کشیده خواهد شد و درون آن توسط سوزن دوزی پر می شود. سکمه دوزی بر روی پارچه های نازک و ظریف دوخته می شود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.