سوخته نگاری بر روی چوب

سوخته نگاری بر روی چوب

با استفاده از سوزاندن چوب و ایجاد نقش و نگارهایی بر روی آن می توان صنایع دستی بسیار زیبایی را خلق نمود. در این هنر با استفاده از مفتول فلزی داغ روی چوب را می سوزانند و طرح مورد نظر را بر روی چوب ایجاد می کنند.

سوخته نگاری بر روی چوب

با استفاده از سوزاندن چوب و ایجاد نقش و نگارهایی بر روی آن می توان صنایع دستی بسیار زیبایی را خلق نمود. در این هنر با استفاده از مفتول فلزی داغ روی چوب را می سوزانند و طرح مورد نظر را بر روی چوب ایجاد می کنند. این هنر کمی ناشناخته بوده و تاریخچه دقیقی از آن در دسترس نمی باشد.

هنری ساده

سوخته نگاری بر روی چوب جزو هنرهای ساده از لحاظ آموزش و یادگیری بوده و برای استفاده از این هنر بر روی مصنوعات چوبی ابزار گران قیمت و دور از دسترسی نیاز نیست. حتی می توان با یک هویه، سمباده و مقداری چوب این هنر را انجام داد و اثری هنری از خود بر جای گذاشت. و این یکی از مزیت های هنر سوخته نگاری بر روی چوب محسوب می شود.

اما مردم شناخت کافی از سوخته نگاری ندارند و از تفاوت آن با هنر نقاشی چیزی نمی دانند.

همانطور که گفته شد ابزار مورد نیاز سوخته نگاری بسیار کم هزینه بوده و با تهیه آن ها می توان در یک کارگاه کوچک نیز شروع به سوخته نگاری نمود. از ابزار مورد نیاز سوخته نگاری بر روی چوب می توان به هویه، سمباده، زغال طراحی، طرح و کاربن اشاره نمود. در ادامه مهمترین ابزار مورد نیاز سوخته نگاری بر روی چوب را بررسی خواهیم کرد.

هویه

از مهمترین ابزار هویه کاری می توان هویه را نام برد. هویه ها در انواع و اقسام وات و کیفیت در بازار وجود دارند. اما هویه سوخته نگاری هویه ای مخصوص است، که متاسفانه در ایران نمونه با کیفیت آن موجود نیست. اما بهترین انتخاب برای هویه سوخته نگاری هویه جرداک بوده که دسته ظریف و آرگونومیکی دارد و توسط سلکتور آن می توان دما را تغییر داد و تنظیم نمود. این هویه دارای المنتی کوتاه و ثبات حرارتی بالا می باشد.

سمباده

قبل از سوخته نگاری چوب نیاز است، که سطح آن صاف و صیقلی باشد. برای این کار می توانیم از انواع سمباده زبر و نرم استفاده کنیم. به طور کلی برای آماده سازی چوب برای سوخته نگاری چوب را در سه مرحله سمباده می زنند. سمباده زبر، متوسط و نرم.

چوب

استفاده از چوب برای سوخته نگاری محدودیتی ندارد و می توان بر روی انواع چوب سوخته نگاری انجام داد. اما بهتر است چوبی انتخاب شود که رنگی روشن داشته تا نقش و نگارهایی که پس از سوختن چوب به وجود می آید و قهوه ای رنگ است به خوبی بر روی چوب نمایان شود. به همین دلیل از چوب های رنگ روشن برای این کار بیشتر استفاده می شود.

چوب درخت کاج و توت برای سوخته نگاری مناسب نیستند زیرا رگه هایی بر روی آن ها وجود دارد که باعث می شود طرح مورد نظر به طور واضح بر روی چوب مشخص نگردد. بهترین چوب برای سوخته نگاری چوب افرا می باشد.

برای ابتدای کار و یادگیری این هنر از روکش های چوبی که در بازار وجود دارد و قیمت کمی نیز دارد استفاده می شود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.