صنایع دستی زنجان

یکی از استان هایی که صنایع دستی بسیار زیبایی در آن دیده می شود، استان زنجان است. در این یادداشت قصد داریم برخی از صنایع دستی برجسته استان زنجان را معرفی کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

صنایع دستی زنجان

یکی از استان هایی که صنایع دستی بسیار زیبایی در آن دیده می شود، استان زنجان است. در این یادداشت قصد داریم برخی از صنایع دستی برجسته استان زنجان را معرفی کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ملیله کاری

یکی از صنایع دستی بومی استان زنجان ملیله کاری است.هنرمندان زنجانی با استفاده از این هنر وسایل نقره ای و طلایی را خلق می کنند. این هنر در ابتدا تنها فقط در زنجان انجام می شد. اما با گذشت زمان و مهاجرت زنجانی ها به تهران و اصفهان این هنر در استان های دیگر نیز رواج پیدا نمود.

بیشتربخوانید: سفر با اتوبوس از زنجان به تهران 

چاروق دوزی

از دیگر صنایع دستی زنجان می توان به چاروق اشاره کرد. هنرمندان زنجانی در این کار بسیار خبره هستند و چاروق های بسیار با کیفیتی را تولید می کنند.

چاقو سازی

چاقوهای زنجان بسیار معروف و شناخته شده است. چاقوهای زنجان با دقت بسیار بالایی تولید می شوند و کیفیت تیغه آن ها بسیار بالا می باشد. چاقوهای زنجان بسیار متنوع می باشند. از انواع چاقو تولیدی توسط این استان می توان به چاقو کشاورزی، قلم تراش، قمه، کاردهای آشپزخانه، دشنه، قداره و چاقوی شکاری اشاره نمود. قدرت برش چاقوهای زنجان زبانزد خاص و عام است.

مسگری

انسان ها پس از استفاده از گل و سنگ به استفاده از فلزات روی آوردند. اولین فلزی که از آن بهره برداری کردند و از آن انواع ظروف را تهیه نمودند مس بود. چرا که استخراج مس برای آن ها بسیار راحت تر بود و بیشتر در دسترس آن ها قرار گرفته بود. به علاوه زیبایی و درخشندگی مس نسبت به دیگر فلزات بیشتر بود و ساخت ظروف مسی بسیار زیباتر به نظر می رسید.

مسگری از قدمت بسیار بالایی برخوردار بوده و در قدیم با استفاده از چکش کاری ظروف و وسایل مسی را می ساختند. معادن مس در ایران بسیار زیاد بوده و این هنر زیبا بیشتر در مرکز و شمال ایران یافت می شود. برای اولین بار کوره ذوب مس در سگز آباد قزوین ساخته شد. این منطقه به استان زنجان بسیار نزدیک است. به همین دلیل این هنر به سرعت به زنجان راه پیدا کرد و جزو صنایع دستی معروف زنجان شد. همچنین وجود معادن بزرگ مس در زنجان از دیگر دلایل رواج یافتن مسگری در این ناحیه می باشد. مس فلزی منعطف و چکش پذیر است و می توان انواع هنر فلز کوبی، قلم زنی، حکاکی، کنده کاری و ترصیع را بر روی آن انجام داد.

گلیم و جاجیم و فرش

فرش های زنجان نیز بسیار معروف می باشند. فرش های زنجان بسیار با کیفیت و دارای طرح ها و نقش های بسیار زیبایی می باشند. صادرات فرش های زنجان توانسته است سود آوری خوبی برای کشور داشته باشد. هنرمندان فرش باف زنجانی از طرح های قلتوق، بیجا، افشار، ریزماهی و ماهی درهم برای فرش و گلیم های خود استفاده می کنند و از فرش بافی درآمد بسیار خوبی را کسب می نمایند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.