صنایع دستی تبریز

صنایع دستی تبریز

تبریز از دیگر شهرهای خوش آب وهوا و زیبای ایران است. این شهر نیز دارای مردمانی کوشا و با فرهنگ است که صنایع دستی بسیار زیبایی را به وجود آورده اند. در ادامه به برخی از مهمترین صنایع دستی این شهر اشاره خواهیم نمود.

صنایع دستی تبریز

تبریز از دیگر شهرهای خوش آب وهوا و زیبای ایران است. این شهر نیز دارای مردمانی کوشا و با فرهنگ است که صنایع دستی بسیار زیبایی را به وجود آورده اند. در ادامه به برخی از مهمترین صنایع دستی این شهر اشاره خواهیم نمود.

سفالگری با خاک سفید

در این نوع سفالگری، سفال ها به شکلی کاملا سنتی شکل داده می شوند و ظروفی مانند کاسه، لیوان، گلدان، بشقاب، قندان و… را به وجود می آورند. برای لعاب دهی این نوع سفالگری از دو نوع لعاب فیروزه ای و لعاب ترانسپارنت نیز استفاده می شود. هنرمندان این رشته پس از خشک شدن سفال ها آن ها را با استفاده از انواع هنر مانند برجسته کاری، کنده کاری، نقاشی، مشبک کاری و… تزیین می کنند و ظروف بسیار جالب توجهی را به وجود می آورند.

سوزن دوزی

این هنر و حرفه در ممقان تبریز رواج دارد. در گذشته برای سوزن دوزی از نخ ابریشم خالص استفاده می شده است اما هم اکنون از ابریشم مصنوعی برای سوزن دوزی استفاده خواهد شد.

قالی بافی

قالی بافی در تبریز از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و قالی های بسیار با کیفیت و ارزشمندی توسط مرم این استان بافته خواهد شد. همچنین بسیاری از تولیدات قالی این منطقه به خارج از کشور صادر می شود.

قلمزنی

حکاکی و کندن فلز برای ایجاد انواع نقوش زیبا بر روی فلزاتی مانند مس، طلا، نقره، برنج و… را قلمزنی می گویند. هنرمندان قلمزنی تبریزی با ایجاد اشکال و خط و خطوطی بر روی انواع فلز به وسیله چکش انواع ظروف فلزی گران بها و ارزشمند را به وجود می آورند.

 کفش دوزی

کفش تبریز نیز بسیار معروف است. مردم هنرمند تبریز با استفاده از دستان هنر مند خود انواع پاپوش مانند گیوه، ارسی، سگکی، نعلین، قندره، صندل و دهان دولچه ای را می سازند و در بازار صنایع دستی تبریز به فروش می رسانند.

کنده کاری

با استفاده از این هنر با استفاده از ابزاری خاص نقش هایی را بر روی چوب به وجود می آورند و اثری ارزشمند را می سازند.

گلیم بافی

گلیم ها را با استفاده از پشم، موی بز، پشم گوسفند و… می بافند. در قدیم از گلیم به عنوان زیر انداز و فرش استفاده می کردند. همچنین گلیم را بر روی دیوار و یا بر روی حیوانات می انداختند. اما هم اکنون بسیاری از مردم شهری گلیم را به عنوان پوششی مدرن و زیبا برای منزل خود تهیه می کنند.

معرق کاری

معرق کاری از جمله هنرهایی است که در گروه صنایع دستی چوبی جای گرفته می شود. این هنر نیز از هنرهای اصیل مردم تبریز می باشد.

منبت کاری

منبت کاری نیز هنری است که بر روی چوب پیاده سازی می شود. البته در منبت کاری نقش ها به صورت برجسته بر روی زمینه قرار خواهند گرفت. در تبریز بسیاری از مردم به این حرفه مشغول هستند.

از دیگر صنایع دستی برجسته تبریز می توان به نگارگری اشاره نمود.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.