صنایع دستی فراموش شده ایران

صنایع دستی فراموش شده ایران

از گذشته‌های دور تا به امروز ابزار و وسایل مورد استفاده انسان برای گذراندن زندگی بسیار فرق کرده به طوری که ابزار حیاتی برای گذران زندگی در آن زمان به عنوان کالای لوکس و دکور در خانه‌های امروزی به کار می‌رود.

اما این دگرگونی و تفاوت استفاده از کالا نباید به معنای از یاد بردن آن کالا یا صنعت تولید کننده‌اش باشد.

هر صنعت یا دست‌ساخت بشر ردپایی از گذر تاریخی و دستاورد هنری آدمی است و امروز هم اگر دست ساخت‌ها در برابر کالاهای پُر زرق و برق مدرن، پا پس کشیده باشند، باز، بودن هر کدام از آنها در گوشه‌ای از محل کار و خانه ما، جلوه و معنایی به زندگی می‌بخشد و آن را سرشار از زیبایی می‌کند.

صنایع دستی ایران معرف تاریخ کهن این مرز و بوم است و بخشی از صنایع دستی ریشه در تاریخ دراز سرزمین‌مان دارد و برخاسته از نیاز و شیوه نگاه ایرانیان به زندگی و جلوه‌های آن است.

از سویی دیگر تنوع و جلوه‌های رنگارنگ صنایع دستی نموداری از تنوع اقوام ایرانی است؛ اقوامی که در گستره‌ای جغرافیایی گرد هم آمده‌اند و با دگرگونی‌ها، کلیت یگانه و پیوسته‌ای به نام ایران را می‌سازند.

آثار دستی هر منطقه نشان از قدمت و فرهنگ آن منطقه است، در شرایط فعلی که مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال همراه با افزایش تولید داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی و فراهم کردن زمینه مشارکت آن در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مهم‌ترین دغدغه مسئولان نظام و از برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می‌رود اهمیت و نقش به سزای صنایع دستی بیش از گذشته احساس می‌شود.

صنایع دستی علاوه ‌بر جاذبه‌های هنری، فرهنگی و بومی از ویژگی‌های ممتاز اقتصادی از جمله ارزش افزوده بالا، عدم وابستگی تولید به کشورهای خارجی، سهولت کسب مهارت و عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا، عدم عوارض سوء زیست محیطی و قابلیت ایجاد همه مکانی و همه زمانی، تامین مواد اولیه از داخل کشور و سایر مولفه‌های مزیت‌دار اقتصادی برخوردار است.

به گفته اسدالله بيات، مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري همدان، «اطلس جامع صنايع‌دستي اين استان با اعتباري بالغ بر 47 ميليون تومان تدوين مي‌شود. طبق مناقصه‌اي که چند ماه پيش براي تهيه اين اطلس برگزار شد، يکي از شرکت‌هاي فعال در اين بخش تهيه آن را برعهده گرفت. مدت زماني که به اين شرکت براي تهيه اطلس جامع صنايع‌‌دستي همدان فرصت داده شده يک سال است. در اين اطلس اطلاعات جامعي از وضعيت هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي استان تشريح مي‌شود. تهيه و تدوين اطلس جامع اطلاعات صنايع‌دستي همدان در چند فاز با هدف اجرايي مناسب‌تر و در مدت زماني کوتاه‌تر صورت مي‌گيرد.

مدير کل ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري همدان اشاره مي‌كند که سياست‌هاي معاونت صنايع‌دستي همدان بر مبناي تدوين اين اطلس طرح‌ريزي مي‌شود. از اين رو مقرر شده دهداران و بخشداران رزن اطلاعات جامعي از وضعيت صنايع‌دستي و فعالان آن در اختيار معاونت صنايع‌دستي همدان قرار دهند.

برای مشاهده و خرید صنایع دستی اینجا را کلیک کنید .

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.