صنایع دستی ایلام را بیشتر بشناسید!

صنایع دستی ایلام

در این استان مواد اولیه برای ساخت صنایع دستی از جمله پشم به وفور یافت می شود. به همین علت ایلام از صنایع دستی بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه به بررسی مهمترین صنایع دستی این استان خواهیم پرداخت.

صنایع دستی ایلام

در این استان مواد اولیه برای ساخت صنایع دستی از جمله پشم به وفور یافت می شود. به همین علت ایلام از صنایع دستی بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه به بررسی مهمترین صنایع دستی این استان خواهیم پرداخت.

صنایع دستی ایلام

قالی بافی

یکی از برجسته ترین هنرهای ارزشمند ایلام قالی بافی است. مواد اولیه استفاده شده در قالی یا به صورت تمام ابریشم و یا به صورت تلفیقی از ابریشم و کرک خواهد بود. از ابزار مورد نیاز برای بافت قالی می توان به دار فلزی عمدی، قیچی، چاقو، قلاب و دفه اشاره نمود.

گلیم بافی

یکی از مهمترین صنایع دستی استان ایلام گلیم نقش برجسته است. این صنایع دستی ایلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا حاصل دست افراد خلاق و هنرمند بوده و بسیار با ارزش است. در این دستبافته نیز از وسایلی همچون کارد، قلاب، دفتین و… استفاده می شود. دار استفاده شده در این صنایع دستی به شکل عمودی وفلزی می باشد. از نقوش مورد استفاده برای گلیم های گل برجسته می توان لچک ترنج، گل فرنگ، نقوش هندسی، تصویری و … را نام برد.

نمد مالی

مواد اولیه مورد نیاز این هنر پشم است، که در این استان به وفور یافت می شود. به همین دلیل یکی از صنایع دستی پر فروش این منطقه دست بافته های نمدی است. برای نمد مالی ابتدا الیاف را حلاجی می کنند، لوله می کنند و سپس آن ها را می کوبند. در نهایت این الیاف در هم تنیده شده و محصولاتی مانند زیرانداز، کلاه نمودی و… به وجود می آید.

احرامی بافی

برای احرامی بافی به وسایلی همچون ماسوره، ماکو و دار نیاز است. مواد اولیه استفاده شده در این هنر خامه پشمی رنگ رزی شده است. احرامی بافی در سه مرحله انجام خواهد شد که این سه مرحله شامل ایجاد دهانه کار، مرحله پود گذاری و مرحله دفتین زدن می باشد. جالب است بدانید از این دست بافته به عنوان سجاده استفاده خواهد شد.

گیوه بافی

ایلام نیز از مناطق کوهستانی به شمار می رود که برای پیاده روی در آن حتما به یک پای افزار سبک و بادوام نیاز پیدا خواهید کرد. این احساس نیاز سبب شده است تا مردم این منطقه گیوه بافی که پاپوشی سبک و راحت است را انجام دهند. گیوه بافی در ایلام نیز در سه مرحله انجام می گیرد.

در مرحله اول تخت گیوه توسط تخت کش آماده می گردد.

در مرحله دوم رویه گیوه  با استفاده از نخ ابریشم ویا نخ پنبه ای بافته خواهد شد.

در مرحله سوم رویه گیوه توسط گیوه دوز به تخت گیوه متصل می شود.

معرق کاری

معرق روی چوب از دیگر هنرهای دستی بسیار زیبای این استان می باشد. با استفاده از این هنر در این استان انواع تابلوهای زینتی، تابلو آیات قرآنی و اشعار، تخته نرد، شطرنج ، وسایل تزیینی منزل و…ساخته خواهد شد.

از دیگر صنایع دستی مربوط به استان ایلام می توان به بافت سیاه چادر، چیغ، جاجیم بافی، سفالگری، قلمزنی روی مس و… اشاره کرد

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.