رشتی دوزی چیست در 5 دقیقه

رشتی دوزی

رشتی دوزی چیست؟

رشتی دوزی از هنرهای اصیل وبسیار زیبای بانوان هنرمند رشتی است. رشتی دوزی یکی از زیرمجموعه های قلاب دوزی است، که یکی از مهمترین صنایع دستی زینتی رشت محسوب می شود.

رشتی دوزی چیست؟

رشتی دوزی از هنرهای اصیل وبسیار زیبای بانوان هنرمند رشتی است. رشتی دوزی یکی از زیرمجموعه های قلاب دوزی است، که یکی از مهمترین صنایع دستی زینتی رشت محسوب می شود. رشتی دوزی بر روی پارچه های ضخیم قابل دوخت است.

در واقع هنرمندان رشتی دوزی توسط یک قلاب مخصوص و نخ ابریشم طرح های شکیل و بسیار زیبایی را بر روی پارچه به وجود می آورند.

نحوه ایجاد طرح بر روی پارچه

برای ایجاد طرح بر روی پارچه از دو نقش استفاده می کنند. هنرمندان یا با استفاده از طرح و الگویی که قبلا توسط فرد دیگری شکل گرفته و بر روی لباس و پارچه دوخته شده است استفاده می کنند و یا از خلاقیت و فکر خود بهره می گیرند و نقش های انتزاعی بر روی پارچه ایجاد می کنند.

این طرح نیز می تواند از نقش های قدیمی الهام گرفته شده باشد و با تغییراتی به یک طرح جدید و زیبا تبدیل شود.

نقشه های رشتی دوزی

برخی نیز برای طرح وسط از الگو و برای حاشیه از ابتکار خود بهره می گیرند. از انواع نقشه های رشتی دوزی می توان به نقشه های سلیقه ای، نقشه های اقتباسی، هندسی، الگوهای قدیمی و  ابتکاری اشاره کرد.

اما به طور کلی هنرمندان رشتی بیشتر از طرح های انتزاعی برای کار خود استفاده می کنند. از نقش هایی که از گذشته تا به اکنون وجود داشته است وبیشتر مورد پسند قرار گرفته است می توان به نقش گرد، ترنجی و کج بوته ای اشاره نمود.

خرید آنلاین

همانطور که گفته شد برای رشتی دوزی از پارچه ها و نخ های خاصی استفاده می کنند. پارچه مخمل و نخ ابریشم از وسایل اصلی و مورد نیاز رشتی دوزی است. در ادامه چند نمونه دیگر از ابزار مورد نیاز رشتی دوزی را ذکر می نماییم.

کارگاه (جریده)

کارگاه از دو عدد تکه چوب به طول 100 سانتی متر، عرض 10 سانتی متر و ضخامت 5 سانتی متر تشکیل شده است.

قلاب

قلاب مخصوص رشتی دوزی بسیار نوک تیز و بدون انحنا است. در نوک قلاب یک بریدگی 5 میلیمتری قرار دارد تا نخ به راحتی درون آن قرار بگیرد.

کتل

کتل همان چهارپایه است که هنرند رشتی دوز هنگام کار بر روی آن می نشیند و با تسلط بیشتری کار را انجام می دهد.

نقشه

برای رشتی دوزی الگویی مورد نیاز است که می توان با استفاده از نقشه هایی که قبلا استفاده شده این الگو را تهیه نمود. از جمله نقوش پر استفاده و پر کاربرد در رشتی دوزی می توان به گل بادامی ، بته جقه قهر و آشتی، بند رومی، گل و مرغ، بته جفه ترمه ای ، بازوبندی، بته جقه ای شاخ گوزنی، گل و بوته و… اشاره کرد.

سخن پایانی در مورد رشتی دوزی

امروزه بر روی انواع البسه، انواع کیف، شال، مانتو، رومیزی، رو تختی و… رشتی دوزی را انجام می دهند. همچنین این هنر در بسیاری از آموزشگاه های رشت به صورت حضوری و مجازی آموزش داده می شود و هر روزه مدل های جدید تر و مدرن تری از این هنر تولید و به بازار عرضه می شود.

این هنر وقتی بر روی لباس طراحی شود، لباس را بسیار ارزشمند و چشم گیر می کند.در این

https://asrinkala.com/

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.