رونق صنعت گردشگری به کمک استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان

صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین و پردرآمدترین صنایع جهان است؛ تا جایی که بسیاری از کشورها با سرمایه‌گذاری‌های کلان در این حوزه، سهم این صنعت را در تولید ناخالص داخلی خود افزایش می‌دهند. براساس آمار بانک مرکزی، سهم صنعت گردشگری در ایران در سال 98 معادل ۱۱ میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار بوده که این رقم معادل 3 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌‌دهد. این درحالی است که سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای همسایه ایران که حتی از نظر آب‌وهوایی یا وجود آثار و ابنیه تاریخی همپای ایران نیستند، بیش از 6 درصد نیز برآورد شده است. پیش از شیوع ویروس کرونا در جهان، سازمان جهانی گردشگری در سال 2019 اعلام کرده بود که تا سال 2020، صنعت گردشگری بیش از 10 هزار شغل جدید و تا سال 2029 تعداد 421 میلیون شغل جدید در جهان ایجاد می‌کند؛‌ رقم شگفتی ‌برانگیزی که اگرچه امکان تحقق آن تا پیش از شیوع کرونا، دور از ذهن نبود، اما اکنون و پس از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، به نظر می‌رسد، سازمان جهانی گردشگری باید در محاسبات خود تجدیدنظر کند. این اعداد و ارقام نشان‌دهنده ضرورت توجه به صنعت گردشگری و تسهیل امور در این صنعت است.

استارتاپ‌ها کسب و کارهای نوپا هستند که سعی می کنند محصولاتی را به بازار ارایه دهند که شانس موفقیت بیشتری دارند و از گروهی افراد تشکیل شده که برای یافتن یک مدل کسب و کار معتبر با هم همکاری و هفکری دارند.استارتاپ ها ممکن است هنگام شکل‌گیری کوچک باشند و با سرمایه محدود شروع شوند ولی این قابلیت را دارند که با رشد سریع به شرکت های بزرگ تبدیل شوند.

استارتاپ ها با خلق ایده‌های نوآورانه تلاش می‌کنند تغییراتی در بازار و شیوه های سنتی برای کسب و کار ایجاد کنند .مهمترین نکته در راه اندازی یک استارتاپ شناسایی نیاز مردم است و با وجود یک ایده نو و ابتکاری این مسیر آغاز می شود . استارتاپ ها همیشه در حوزه فناوری اطلاعات نیستند و در حوزه های مختلف از جمله در گردشگری فعال هستند .

استارتاپ گردشگری یعنی کسب و کاری که فعالیتی جدید در گردشگری به وجود آورده که تاکنون نبوده و با ایده پردازی و تکنولوژی در بازار به موفقیت می رسد.صنعت گردشگری که یکی از مشاغل پر درآمد دنیا محسوب می‌شود با کمک استارتاپ های گردشگری علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است .

هر منطقه ای با دارا بودن طبیعت و اقلیم خاص خود،آداب و رسوم ،آثار باستانی و تاریخی می‌تواند پتانسیلی برای جذب گردشگر محسوب شود براین اساس یافتن ایده های مناسب و جدید در قالب استارتاپ گردشگری ،سهم بسیار مهمی در جذب گردشگر و اقتصاد آن منطقه دارد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.