رشته صنایع دستی در دانشگاه

در این رشته هنر و کاربرد کنار یکدیگر قرار دارند و آثار خلق شده علاوه بر جنبه هنری کاربرد روزمره نیز دارند. خوشبختانه ایران از فرهنگ غنی برخوردار است و صنایع دستی در کشورمان بسیار متنوع و گسترده هستند به طوری که در تمامی اجتماعات، از عشایر نشین تا روستائیان و شهرها شما می‌توانید صنعت گرانی را پیدا کنید که در زمینه‌های صنایع دستی فعالیت می‌کنند و آثاری خلق کرده‌اند.

در رشته صنایع دستی دانشجویان در مدت زمان چهارسال، به کسب اطلاعات متوسطی در رابطه با ۲۴ گروه بزرگ انواع صنایع دستی ایران، که از ۱۵۲ شاخه تشکیل شده است می‌پردازند. همچنین با آشنایی و پرداختن به یکی از چهار گرایش صنایع چوب، سفال، نگارگری و طراحی فرش در زمینه‌های اجرا و کارشناسی آثار، صاحب تخصص شده و مهارت‌های لازم برای تولید محصولات در گرایش انتخابی خود را بدست می‌آورند.

مهم ترین نکته در انتخاب رشته علاقه و لذت بردن از آن کار می‌باشد اما در کنار علاقه، دانشجویان این رشته باید خلاق باشند و شاید نیاز باشد خلاقیت خود را نیز تقویت کنید. همچنین داشتن ذوق هنری و توانایی جسمانی از دیگر موارد مورد نیاز برای ورود به این رشته هستند. برای ساخت صنایع دستی ممکن است در برخی موارد ساعت‌ها مشغول به کار باشید یا در برخی صنایع باید از دستان خود بیشتر استفاده کنید و… . علاوه بر آن در این رشته به صبر، حوصله و ظرافت بالا برای خلق اثر نیاز دارید.

مشاغل مرتبط با صنایع دستی

فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ می‌توانند در سازمان‌هایی‌ مثل‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌، سازمان‌ صنایع‌ دستی‌ ایران‌، اداره‌ کل‌ صنایع‌ دستی‌ در وزارت‌ جهاد کشاورزی‌، سازمان‌ ایرانگردی‌ و جهانگردی‌، بنیاد مستضعفان‌ و جانبازان‌، اداره‌ کل‌ موزه‌ها و وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ به‌ کارهای‌ پژوهشی‌، تحقیقاتی‌ یا کارشناسی‌ بپردازند. همچنین‌ می‌توانند با دایر کردن‌ کارگاهی‌ در خانه‌، هم‌ درآمد بهتری‌ داشته‌ باشند و هم‌ آنچه‌ دوست‌ دارند، بسازند که‌ در این‌ صورت‌ فارغ‌التحصیلان‌ صنايع دستی به‌ دو صورت‌ می‌توانند فعالیت‌ کنند؛ یکی‌ ساخت‌ آثاری‌ که‌ جنبه‌ موزه‌ای‌ و تزئینی‌ دارد و یکی‌ تولید صنایعی‌ که‌ کاربرد داشته‌ و البته‌ جنبه‌ هنری‌ نیز داشته‌ باشد. در ضمن‌ کارهای‌ پژوهشی‌ را نیز باید در نظر داشت‌. هرچند که‌ تاکنون‌ به‌ این‌ بخش‌ بی توجهی‌ شده‌ است‌.

برای‌ مثال‌: درباره‌ فرش‌ ایران‌ بیشتر مقاله‌ها و کتاب‌هایی‌ که‌ داریم‌، خارجی‌ است‌ و نیاز به‌ کارشناسان‌ ایرانی‌ که‌ در این‌ زمینه‌ تحقیق‌ و پژوهش‌ کنند، کاملاً احساس‌ می‌شود.

بازار کار و درآمد رشته صنایع دستی

بازار کار و درآمد رشته صنایع دستی به میزان مهارت و حرفه ای بودن فارغ التحصیلان این رشته وابسته است. یک کارشناس صنایع دستی در حوزه گسترده ای توان و زمینه فعالیت دارد. چرا که می تواند در کنار قریحه و ذوق هنری برای ارائه و معرفی صنایع دستی اکثر اقوام ایرانی، به آنها جنبه کاربردی هم بدهد. یعنی با خلاقیت و تفکر، صنایع دستی را که از چرخه ی استفاده مردم کمرنگ یا کنار زده شده اند، دوباره قابل استفاده و کاربرد نماید.
همچنین در کنار حوزه های کاری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، خود به صورت مستقل فعالیت نماید و کسب درآمد کند. از این رو کسب درآمد مطلوب در رشته ی صنایع دستی بالقوه وجود دارد و معیارهای تعیین کننده میزان این درآمد، فنون و مهارت خود فارغ التحصیل این رشته است و اگر به مهارت، چاشنی خلاقیت هم اضافه شود. فرصت های کم نظیری برای رشد و توسعه صنایع دستی و به مبلغ آن فرد متخصص این رشته فراهم می شود.

شما هم اگر علاقه مند به خرید صنایع دستی هستید به لینک پایین مراجعه کنید .

https://asrinkala.com

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.