ساخت تخته صیقل

ساخت تخته صیقل

برای صیقل دادن چوب اغلب از سنباده استفاده می کنند. در این مقاله مراحل صیقل دادن چوب توسط سنباده را تشریح می نماییم. با ما همراه باشید.

ساخت تخته صیقل

برای صیقل دادن چوب اغلب از سنباده استفاده می کنند. در این مقاله مراحل صیقل دادن چوب توسط سنباده را تشریح می نماییم. با ما همراه باشید.

برای اینکه چوب بهتر و راحت تر صیقل داده شود و سنباده بخورد می بایست ابتدا سنباده را در ظرفی آب قرار دهید تا به خوبی خیس بخورد و مرطوب شود.

همچنین بر روی چوب دو یا سه لایه وارنیش یا روغن جلا بمالید تا برای صیقل و سنباده کاری آماده شود. پس از زدن وارنیش و یا روغن جلا زمان لازم برای خشک شدن کامل چوب را در نظر بگیرید و برای اطلاع از مدت زمان لازم برای خشک شدن به راهنمای ارائه شده بر روی برچسب روغن جلا و وارنیش مراجعه کنید. اگر روغن جلا و وارنیش روی چوب خشک نشده باشد عمل صیقل دادن چوب ممکن نیست.

سنباده کاری چوب

برای سنباده کاری چوب هم می توانید از ورق های سنباده استفاده کنید و هم می توانید از سنباده برقی استفاده نمایید. در صورت استفاده از سنباده برقی ابتدا درجه سنباده را بر روی 80 تنظیم نمایید. به تدریج درجه را به 100 و 120 تغییر دهید. در صورت سنباده کاری با ورق های سنباده نیز ابتدا با سرعت و گریدی کم سنباده کشی را شروع کنید و به تدریج سرعت و گرید را بیشتر نمایید.

اگر مشاهده نمودید که چوب هنوز هم دارای ناهمواری است می بایست از سنباده 150 یا 180

گرید استفاده کنید تا بتوانید صافی مورد نظر را بر روی سطح چوب به وجود بیاورید. هنگامی که سطح چوب به خوبی صاف شد می توانید از سنباده مرطوب استفاده نمایید.

صاف کردن سطح چوب

پس از صاف کردن سطح چوب حتما گرد و غبار موجود برروی آن ر ا با استفاده از ابزاری اسپری مانند که به یک پمپ باد و یا کمپرسور وصل است از بین ببرید. در صورت عدم امکان استفاده از این ابزار می توانید با یک دستمال مرطوب گرد و غبار روی چوب را پاک کنید.

استفاده از سنباده مرطوب

برای مرحله بعد باید از سنباده مرطوب استفاده کنید. سنباده های مرطوب با گریدهای مختلف در بازار وجود دارد. سنباده های مرطوب زیر 200 گرید برای این کار مناسب نیستند و می بایست گرید های بالاتر را انتخاب کنید. در ابتدا سنباده با گریدهای پایین تر را بکشید و سپس به تدریج درجه گرید بالاتر را انتخاب کنید تا هنگامی که سطح چوب کاملا صاف شود. اگر سطح چوب با سنباده مرطوب گرید 500 کاملا صاف شد دیگر نیازی نیست از سنباده گرید بالاتر استفاده کنید.

روان کننده

استفاده از یک روان کننده می تواند عمل سنباده زدن را راحت تر نماید. برای این کار بهتر است روان کننده را زمانی که سنباده در حال خیس خوردن است در ظرف آن اضافه نمایید. حتی اگر در آخرین لحظات خیس خوردن بتوانید این کار را انجام دهید خوب است. برای اینکه بتوانید سنباده را به راحتی در دست بگیرید می توانید سنباده را به دور یک قطعه چوب مستطیل شکل بپیچید. سپس به صورت دورانی و دایره ای شکل تمامی سطح چوب را سنباده بکشید. این کار را تا صاف شدن و صیقل خوردن کامل چوب یا تخته ادامه دهید. سپس گرد و غبار موجود بر روی چوب را به روش های ذکر شده پاک نمایید.

https://asrinkala.com

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.