کپوبافی

کپوبافی

کپو بافی محصولی است که از برگ درخت نخل و علف هرز که در اطراف شهرستان دزفول می روید تهیه و تولید می شود.

کپوبافی

کپو بافی محصولی است که از برگ درخت نخل و علف هرز که در اطراف شهرستان دزفول می روید تهیه و تولید می شود. کپو بافی با پیچیدن برگ های خرما به دور نی های مردابه به شکل فیتیله و پیچ دار بافته می شود، این نوع بافت دارای قابلیت فرم دهی بسیار زیادی بوده و به راحتی می توان کپو بافته شده را به خوبی به شکل های مختلف در آورد و تنوع محصولات را بالا برد.

انواع کپوبافی

کپو بافی دارای انواع بسیار زیادی بوده که یکی از آن ها کپو بافی با کاموا می باشد که در این روش بافت کپو ها دارای زمینه ساده حصیری می باشند. پس از آن به جای پوشانده شدن با برگ های خرما، با کموا های رنگی پوشانده می شوند و در نتیجه حیری که در قسمت زیری آن ها قرار داد قابل رویت نمی باشد و باعث افزایش زیبایی کار می شود. به این روش کپو بافی با کاموا گفته می شود.

ساختاری طبیعی

از ویژگی های این نوع کپو بافی می توان به ساختار و بافت طبیعی آن اشاره کرد که کاملا با محیط زیست هم خوانی دارد.

ویژگی های کپوبافی

ظروفی که با کپو بافی تولید می شوند نشکن بوده و دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و آب می باشد، با وجود اینکه این محصول از حصیر و کاموا درست می شود دارای وزن بسیار کمی بوده و به راحتی قابل جا به جایی می باشد. بر اساس تعاریف متخصصین صنایع دستی هر چه گره های کپو ریز تر و کوچک تر باشد کیفیت و دوام کپو بیشتر و بهتر خواهد بود، علاوه بر آن نیز بر روی زیبایی و تمیزی کار نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

کپوبافی در چه شهرهایی رواج دارد؟

کپو بافی تنها در شهرستان های جنوبی کشور رواج ندارد بلکه یکی از قطب های تولید کننده کپو بافی استان گیلان می باشد، این هنر بسیار زیبا در این استان از قدمت بسیار زیادی برخوردار می باشد، زیرا درون این استان نی زار های زیادی در اطراف باتلاق ها وجود دارد که باعث می شود در هر کجا از این استان سر سبز و زیبا که باشید به راحتی به حسیر، سبد و کپو دست پیدا کنید.

هنری اصیل

کپو بافی یکی از هنر های بسیار زیبا و اصیل ایرانی می باشد، که به وسیله زنان گیلان و زنان جنوب کشور تولید می شود. ترکیب طبیعت و ظرافت زنانه آن ها باعث خلق اثری زیبا و چشم نواز شده است.

به وسیله کپو بافی می توان سبد میوه، جفت زیر دیگی، جاسوزنی، جا جواهری، سینی نان، جا مدادی، جا نانی و بشقاب های لبه دار درست کرد.

سایزهای مختلف

کپو ها با توجه به نیاز افراد در سایز های متفاوت تهیه و تولید می شود، بهتر است کپو ها را در مکان های قرار دهید که رطوبت نداشته باشد، در صورتی که خیس و یا مرطوب شدند باید آن ها را سریع با استفاده از یک سشوار خشک کرد.

کپو ها با توجه به حصیر های به کار رفته در آن ها دارای کیفیت های مختلفی می باشد به عنوان مثال کپوی که از حصیر های معمولی تهیه شوند و ضخامت رج های آن متوسط باشد دارای کیفیت متوسط و معمولی می باشد.

اسرین کالا

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.