حکاکی روی سنگ

تاریخچه حکاکی روی سنگ

باید گفت حکاکی روی سنگ ، از زمان انسان های اولیه وجود داشت ؛ چرا که آن ها حرف زدن بلد نبودند ، پس برای فهماندن منظور خود به دیگران مجبور بودند از روش هایی چون حک نقوش بر روی سنگ کمک بگیرند ؛ پس از گذشت مدت های بسیاری ، افراد به درج طرح های مختلفی بر روی سنگ های قیمتی پرداختند و از آن به عنوان زینت استفاده کردند ؛ البته استفاده از این هنر در دنیای امروز نیز طرفداران بسیاری دارد ، البته در طرح هایی زیباتر و با ابزارهایی پیشرفته تر .

انواع کاربردهای حکاکی

آموزش حکاکی روی سنگ یکی از هنر هایی می باشد که قدمت آن بسیار بالا می باشد اما نه تنها در ایران بلکه در کل جهان این امر ثابت شده است؛ چرا که از دیر باز مردم و انسان های اولیه از وسایل و ابزار های سنگی در کار های روزمره خود استفاده می کردند اما با پیشرفت کل دنیا دیگر موارد زیاد استفاده از وسایل سنگی از بین رفته و آثار و ابزاری که از آن درست می کنند در موارد تزئینی و یا صنعتی کاربرد دارند.

به عنوان مثال شما می توانید سنگ های حکاکی شده موجود در بازار را ببینید که در تزئین کردن خانه، محل کار و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارند و از طرف دیگر هم می توانید سوهان های سنگی، سمباده های سنگی و…. دیگر موارد را ببینید که کاربرد مهم در صنعت ما دارند.

از قدیم الایام تا به امروز هنگامی که فردی از این دنیا رفته و به خاک سپرده می شد بر روی قبر او نشانی سنگی (سنگ قبر) قرار می دهند که بر روی آن نام یا نشانی مخصوص از متوفی به چشم می خورد. در واقع برای تمییز دادن قبرها از یکدیگر، شناسایی و یافتن قبر متوفای مورد نظر پس از گذشت ماه ها یا سال ها و همچنین برای ایجاد یادبودی برای از یاد نبردن عزیز سفر کرده به دیار باقی و نشان دادن ارج و قرب و احترام به شخصیت آن فرد سنگی توسط خانواده آن شخص بر روی مکانی که در آن دفن گردیده قرار داده می شود که بر روی آن نام و نشانی از فرد حک گردیده است.

پیش‌تر که صنعت و تکنولوژی به مانند امروز پیشرفت نکرده بود حکاکی بر روی سنگ قبر تنها با استفاده از ابزار حکاکی و قلم زنی اولیه همچون چکش یا تیشه انجام می گرفت (البته این روش منسوخ نشده و حکاکی با دست که هنری زیبا به شمار می رود با ابزاری پیشرفته تر انجام می شود)، اما هم اکنون و طی چند دهه قبل با استخراج سنگ های زیبا و مقاوم در طرح و رنگ و جنس متفاوت از معادن و ابداع دستگاه های مختلف حکاکی، تغییر آشکاری در صنعت سنگ قبر ایجاد شد و سنگ هایی زیبا با طرح های متنوع که بر اساس سلیقه خانواده متوفی انتخاب می شوند.

شما هم اگر به مقاله های مرتبط با صنایع دستی علاقه دارید لینک زیر را دنبال کنید .

https://asrinkala.com/blog

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.