بررسی ویژگیهای طراحی در هنر مسگری ایران

با توجه به تعریفی که از هنر قلمزنی شد، پیشینه این هنر در ایران، تاریخ روشنی ندارد و از اثر مستندی که بیانگر نخستین مکان یا نخستین شیء باشد که بر روی آن قلمزنی، چکش کاری و یا حکاکی شده است، اطلاع دقیقی در دست نیست، بنابراین برای اینکه زمانی نزدیک به واقعیت برای دستیابی به فلز مس، ذوب یا ریخته گری، چکش کاری و قلمزنی بر روی فلز برای ما روشن شود، ناگزیر باید به گفته های باستان شناسان استناد کرد. آقای محمدتقی احسانی در تالیف خود، پیشینه و کاربرد اشیاء فلزی به دست آمده از کاوش های بمپور، شهداد، تل ابلیس، و سایر نقاط تاریخی مجاور در جنوب فلات ایران را مطرح نموده و آورده است که مردم این نواحی در نزدیکی با معادن به ویژه معادن مس از ۷۰۰۰ سال پیش با ذوب و اشیاء مسی آشنا بوده‌اند. انسان ایرانی در اواخر دوره نوسنگی، پیش از آن که با فلز آشنا شود، از ترکیبات گوناگون فلزات که با رنگ های متنوع در طبیعت وجود داشت، برای آرایش خود در مراسم مذهبی، جشن ها، جنگ ها و یا نقاشی بر روی دیوار غارها استفاده می کرده است. به استناد مدارک و شواهد باستانی به دست آمده از کاوش های باستان شناسی مس، نخستین فلزی است که در هنر فلزکاری و قلمزنی مورد استفاده انسان قرار گرفت.

همان گونه که اشاره شد کشف اولین ظرف یا حجم منقوش فلزی، و ذوب و تبدیل آن به وسیله انسان هنوز روشن نیست، اما این حدس و گمان به ذهن خطور می‌کند که پس از ساخت سفال در دوره نوسنگی و تغییر شکل فیزیکی خاک و گل رس در اثر پخت آن با استفاده از آتش، احتمالا سبب شد تا به شکل اتفاقی اکسیدهای فلز درون خاک و سنگ و نیز سیلان ماده سیلیس موجود در خاک، مورد توجه انسان قرار گیرد، و این موضوع مقدمه‌ای باشد برای تبدیل سنگ مالاشیت و تبدیل آن به مس در آغاز دوره فلز که به دوره مس معروف شده است.

صنعتگران و هنرمندان در آغاز بر اثر آتش کوره‌های سفال‌پزی توانستند این ماده معدنی را احیا کنند و با چکش کاری سرد از آن ابزار و زیورآلات بسازند. از تپه سیلک در نزدیکی کاشان و شوش، ابزار فلزی به دست آمده که حاوی ۱۲/۹۲ درصد مس و اندکی نیکل بوده است. در مصر، بین‌النهرین و ایران از طلا و نقره استفاده بسیار شده است، و سومری‌ها با استحصال این دو فلز آشنایی کامل داشتند.

جایگاه مسگری در ایران شناخته شده است. فلز مس در کنار فلز آهن، نقره، طلا و تیتانیووم برای خلق آثار هنری بسیار استفاده می‌شود. همه ما با کاربردهای طلا به عنوان فلز مناسب برای زیورآلات آشنایی داریم. کاربردهای آهن را هم می شناسیم. نقره هم برای صنایع دستی نقره و ملیله کاری به کار می رود. فلز تیتانیوم در صنعت جواهرسازی کاربرد دارد. از فلز مس، علاوه بر ظروف مسگری در ایران برای ساخت انواع مفتول سیم و کابل استفاده می شود. مس به راحتی، گرما و جریان الکتریسیته را هدایت می‌کند، بنابراین پرطرفدار و پرکاربرد است. در ادامه این مطلب درباره تاریخچه مسگری در ایران صحبت می‌کنیم و نگاهی بر معروف ترین شهر ایران یعنی اصفهان، در حوزه ظروف و صنایع مسگری خواهیم داشت. در ادامه، ابزارها و لوازم مورد نیاز برای ساخت ظروف مسی را بررسی می‌کنیم و در انتها درباره قیمت ظروف مسی مطالبی را عنوان خواهیم کرد.

برای خرید محصولات مسی اینجا را کلیک کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.