ارسی سازی چوب

ارسی سازی چوب

در کشور عزیزمان ایران صنایع دستی بسیار زیادی وجود دارد. صنایع دستی چوبی یکی از گسترده ترین هنرهایی است، که در آن با استفاده از چوب انواع دست سازه های چوبی را به وجود می آورند.

ارسی سازی چوب

در کشور عزیزمان ایران صنایع دستی بسیار زیادی وجود دارد. صنایع دستی چوبی یکی از گسترده ترین هنرهایی است، که در آن با استفاده از چوب انواع دست سازه های چوبی را به وجود می آورند. از دیگر هنرهایی که با استفاده از چوب، محصول چوبی بی نظیری را خلق می کنند می توان به ارسی سازی چوب اشاره نمود.

بررسی ارسی سازی

ارسی سازی چوب در صنعت نجاری جای گرفته است. برای تولید صنایع دستی که با استفاده  ارسی سازی چوبی به وجود می آیند، از ترکیب هنر نازک کاری چوب با هنر نقاشی و طراحی ، چهار پر، گره چینی ، اسلیمی، جقه ، قواره بری وشیشه بری شیشه های رنگی کمک گرفته می شود. درواقع ارسی همان در و پنجره ای است که دارای طرح مشبک کاری بوده و درهرسوراخ وشبکه آن شیشه کوچک در رنگ های مختلف قرار داده شده است. این شیشه های رنگی هنگامی که در بین سوراخ های طرح دار چوب قرار می گیرند در کنار هم هارمونی بسیار زیبایی دارند و بسیار جذاب خواهند شد.

نحوه قرارگیری ارسی

عبور نور از این پنجره های مشبک، فضایی بسیار زیبا را ایجاد خواهد کرد.اغلب ارسی را به حالت عمومی (ایستاده) قرار می دهند که هنگامی که بالا می رود باز شده و هنگامی که پایین می آید دو مرتبه بسته شود . ارسی به صورت سر تاسری از سقف تا کف دیوار اضلاع چهارگانه اتاق را در برمی گیرد و شکلی بسیار زیبا به آن مکان می دهد.

با استفاده از ارسی فضای بین ایوان و اتاق را می پوشانند و از هم جدا می کنند. این نوع طراحی بیشتر در خانه های اشرافی قدیمی وجود دارد. همچنین ما بین دو سالن از این درب ها استفاده می شود تا در مواقع لزوم باز شده و تالاری بزرگتر ایجاد شود. به غیر از استفاده از ارسی ها به عنوان در و دیوار از آن ها به شکل جداگانه برای طراحی پنجره ها استفاده می شود.

اجزای تشکیل دهنده

از اجزای تشکیل دهنده ارسی می توان به لنگه ها، پاخور، چهارچوب، کلاه، وادار، خنک و چفته ریزه اشاره نمود.

در ساخت ارسی از هیچگونه چسب و میخی استفاده نشده است و این مزیتی برای ارسی نسبت به دیگر سازه های چوبی محسوب می شود. درواقع تمام نقش های موجود در آن به وسیله اتصالات ظریف چوبی به هم متصل شده اند و به زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند.

نقش های پایه به کار رفته در ارسی به دو بخش تقسیم می شوند. 1. نقش های اصلی که دارای شکلی مشخص هستند.2. نقش های مکمل که شکل مشخصی ندارند و درواقع مکمل نقش اصلی می باشند.

کاربرد

از انواع نقش هایی که در تنک ها استفاده می شود می توان به نقش اسلیمی، نقش گره چینی، نقش جقه، نقش چهار پر و..اشاره کرد.

از مزیت های استفاده از پنجره های ارسی می توان تامین نور فضای داخلی، مشخص کردن فضای بیرونی، جلوگیری از شدت نور آفتاب، زیباسازی نمای ساختمان، عایق گرما و سرما، ایجاد تهویه مناسب، مانع ورود حشرات موزی و…را نام برد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.