اهمیت هنر برای آموزش کودکان

اهمیت یادگیری هنر و فایده های رشد هنری:

در سال های اخیر، طرح های درسی بیشتر به برنامه هایی با محوریت ریاضی و ادبیات رو آورده است، اما هنر…؟
ممکن است بعضی مطالعه و آموزش هنر را لوکس و فعالیتی افزون بدانند؛ اما بعضی از فعالیت های ساده و خلاقانه ی هنری پایه های حیاتی رشد کودک هستند.
امروزه یادگیری و رشد فعالیت های خلاق و آموزش تفسیر و تاویل زیبایی شناسی هنری و
تصویری ، حین رشد کودکان، مهم تر از دیگر فاکتور های رشد و یادگیری آن هاست.

با در نظر گرفتن گرایش انسان به زیبایی ها و میل به کمال در آنان و مطابقت دادن آن با

کارکردهای آموزشی ، پرورشی هنر ، به راحتی می توان دریافت که انسان چه آگاهانه و چه ناآگاه خواستار زیبایی است کسی که در محیط کار و زندگی خود سعی می کند محیط دلپذیر ، منظم و آراسته ایجاد کند . معلمی که با استفاده از گچ های رنگی در ترسیم تصاویر فرمها و . . . بر روی تابلوی کلاس تدریس می کند ، مادری که با وسواس زیاد درصدد انتخاب لباسی با رنگ و شکل مناسب و دلخواه برای فرزند خویش است . هر کدام چه بدانند و چه نه به نوعی هنرمند هستند .
از سوی دیگر گفتیم که هنر در زمینه تعلیم و تربیت و کشف استعدادهای خلاقه دانش آموزان نقش حیاتی داشته و قادر است یک انسان کوچک را به سوی جهان نوآوری ها و خلاقیت ها رهنمون ساخته و او را با گنج های گرانبهای فرهنگ و هنر آشنا سازد.

توجه به تفاوت الگوبرداری و خلق

بهتر است فرق بین الگوبرداری با خلق را به کودک یاد دهید. درست کردن کاردستی یا اثر هنری از روی مدل و الگو کار خوبی است و باعث تقویت مهارت های مختلفی در کودک می شود. اما این کار قدرت فکر و خلاقیت را در کودک افزایش نمی دهد. پس بهتر است این موضوع را در نظر بگیرید. ازجمله کاردستی ها و فعالیت های هنری که می توانید با کودکتان تمرین کنید به شرح زیر هستند:

وسایل مختلفی که در ظاهر به هم ارتباطی ندارند از گوشه و کنار منزل جمع کنید. از کودک بخواهید با آن ها چیزی درست کند. مثلاً جعبه شکلات، بطری خالی شامپو، دکمه و مانند این ها.
وسایلی را با کودک انتخاب کنید (مثلاً قابلمه، جعبه ای چوبی، جسمی فلزی و مانند این ها). سعی کنید با ضربه زدن به آن ها تولید صدا و موسیقی کنید.
رنگ های مختلف را روی کاغذ یا مقوا بکشید. سعی کنید آن ها را با هم ترکیب کنید و شکل های زیبایی با رنگ تولید کنید.

نقش هنر در رشد کودک برای همه واضح است پس می‌توانید با آموزش هنر به فرزندانتان هم فرزند هنرمندی پرورش دهید هم به رشد آن‌ها کمک کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.