یک محقق حقوق پناهندگی توضیح می دهد که چگونه ایالات متحده وظایف قانونی و اخلاقی خود را زیر پا می گذارد

یک محقق حقوق پناهندگی توضیح می دهد که چگونه ایالات متحده وظایف قانونی و اخلاقی خود را زیر پا می گذارد

نماینده ارشد ایالات متحده در هائیتی در 22 سپتامبر 2021 به دلیل رفتار “غیر انسانی” دولت بایدن با مهاجران هائیتی که از مرز مکزیک به تگزاس عبور می کردند، به طور ناگهانی استعفا داد.

این استعفا در بحبوحه بحث درباره تصمیم ایالات متحده برای اخراج هزاران هائیتی که برای جستجوی پناهندگی یا زندگی بهتر وارد ایالات متحده شده بودند، صورت گرفت. انتقاد از این سیاست زمانی که تصاویری از ماموران گشت مرزی ایالات متحده سوار بر اسب و حمل طناب های شلاق مانند در هنگام مواجهه با مهاجران افزایش یافت، توجه رسانه ها و انتقادات گسترده کاخ سفید را به خود جلب کرد. ماموران مرزی استفاده از شلاق برای مهاجران را تکذیب کردند.

گفتگو از کارن موسالو، کارشناس قوانین و سیاست پناهندگان، خواست تا آنچه را که در مرز ایالات متحده می گذرد و اینکه آیا دولت بایدن از تعهدات اخلاقی و قانونی خود در اخراج مهاجران هائیتی شانه خالی می کند، باز کند.
پشت موج اخیر پناهندگان هائیتی در مرز تگزاس چیست؟

هائیتی درگیر شرایط فوق‌العاده ناامیدکننده هرج و مرج سیاسی و بلایای طبیعی و همچنین همه‌گیری کووید-19 است. ترور رئیس جمهور جوونل مویس در ژوئیه 2021 کشور را وارد آشفتگی سیاسی کرد. جنگ قدرت پس از ترور، خشونت و ناکارآمدی سیاسی از قبل موجود را تشدید کرد. باندهای خشن که اغلب با دولت ارتباط دارند، به طور فزاینده ای یک تهدید هستند.

علاوه بر این، هائیتی در ماه آگوست، تنها دو روز قبل از اینکه مستقیماً توسط طوفان گرمسیری گریس مورد اصابت قرار گیرد، با یک زمین لرزه ویرانگر 7.2 ریشتری متحمل شد که مجموعاً بیش از 2200 کشته، 12000 مجروح و صدها هزار نفر آواره شدند، که بسیاری از آنها در مناطق دورافتاده ای هستند که هنوز به این توفان رسیده اند. دریافت کمک همه‌گیری این مشکلات را تشدید کرده است. کمتر از نیمی از 1 درصد جمعیت حتی اولین دوز واکسن را دریافت کرده اند.

این بدون شک بر تعداد افرادی که تلاش می کنند کشور را ترک کنند، افزایش یافته است. اما بسیاری از مهاجرانی که در هفته های اخیر وارد ایالات متحده شده اند، هائیتی را قبل از ناآرامی های اخیر ترک کرده اند. مهاجران هائیتی چندین سال است که تحت سیاست‌های مختلف دوران ترامپ در مکزیک گیر افتاده‌اند که امکان درخواست پناهندگی را برای آنها در ایالات متحده محدود و سپس حذف کرده است. در عین حال، دیگرانی که در سال‌های گذشته هائیتی را به مقصد کشورهای آمریکای جنوبی ترک کرده‌اند، در کشورهای میزبان خود از ضدیت و نژادپرستی عمیق رنج می‌برند و در شرایط خطرناکی زندگی می‌کنند که در بهترین حالت تنها وضعیت حقوقی نامطمئن دارد.

به نظر می رسد بسیاری از پناهجویان در مکزیک، از جمله هائیتی ها، به وعده های بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری برای بازگرداندن سیستم پناهندگی توجه کردند. این ممکن است عاملی در تصمیم آنها برای معرفی خود در مرز تگزاس به دنبال حمایت تضمین شده توسط قانون برای کسانی باشد که از آزار و شکنجه فرار می کنند.

باید به خاطر داشت که ایالات متحده مدتهاست در مشکلات هائیتی نقش داشته است. زمانی که دانیل فوت، فرستاده ویژه برای هائیتی استعفا داد، پوشش خبری بر اعتراض او به آنچه او به عنوان غیرانسانی بودن بازگرداندن هائیتی ها به “وضعیت فروپاشی… ناتوان از ارائه خدمات امنیتی یا اولیه” توصیف کرد، متمرکز شد. اتهامات نادیده گرفته شده او علیه ایالات متحده به عنوان یک عروسک گردان در فروپاشی سیاسی هائیتی، به عنوان مثال با حمایت از نخست وزیر منتخب و برنامه سیاسی او، نادیده گرفته شد.
آیا ایالات متحده تعهد قانونی برای رسیدگی به پناهجویان ندارد؟

هم قوانین بین المللی و هم قوانین ایالات متحده، حق اولیه بشر برای پناهندگی را به رسمیت می شناسند. ایالات متحده دو معاهده، پروتکل 1967 مربوط به وضعیت پناهندگان و کنوانسیون 1984 علیه شکنجه را تصویب کرده است که ایالات متحده را از بازگرداندن مردم به کشورهایی که در معرض آزار و اذیت یا شکنجه قرار دارند، منع می کند. به عنوان یک موضوع عملی، این بدان معناست که افراد باید بتوانند در مرز ایالات متحده یا در داخل خاک ایالات متحده درخواست پناهندگی کنند، به طوری که آنها این فرصت را داشته باشند که ثابت کنند آیا در دسته افرادی هستند که از نظر قانونی از بازگشت اجباری محافظت می شوند یا خیر.

این چارچوب حقوقی بین‌المللی در قوانین ایالات متحده، عمدتاً از طریق قانون پناهندگان در سال 1980، همراه با قوانین و مقررات بعدی تدوین شده است. به طور جهانی، از جمله توسط دیوان عالی، تصدیق شده است که کنگره با تصویب این قوانین قصد انطباق قوانین ایالات متحده با تعهدات معاهده بین المللی ایالات متحده را داشته است.

نزدیک شدن به مرزهای ایالات متحده و درخواست پناهندگی کاملا قانونی است. اظهارات دولت مبنی بر اینکه مردم نباید بیایند، زمانی که به دنبال حمایت هستند، کاری غیرقانونی انجام می دهند، و اینکه راه درست و راه غلط برای پناهندگی وجود دارد، به نظر من، نه تنها اظهارات بی رحمانه و ظالمانه است، بلکه اظهارات نادرست است. قانون.

کاخ سفید تاکید کرده است که هائیتی‌ها از طریق «روش‌های قانونی» وارد کشور نمی‌شوند، که در واقع غیرممکن است زیرا همه روش‌های قانونی برای آنها سلب شده است.

به عنوان بخشی از برچیدن سیستم پناهندگی توسط دولت ترامپ، کاخ سفید در مارس 2020 به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها دستور داد، بر اساس اعتراض دانشمندان خود، از قانون بهداشت عمومی 1944 موسوم به “عنوان 42” برای ممنوعیت استفاده کنند. پناهجویان از ورود به ایالات متحده این قانون قبلاً هرگز برای دیکته کردن حرکت مردم در سراسر مرزهای ایالات متحده استفاده نشده بود، که در عوض استان قوانین مهاجرت است. و علیرغم وعده های کمپین انتخاباتی بایدن برای بازگرداندن سیستم پناهندگی کشور، دولت همچنان به عنوان 42 – با وجود اینکه اکثر آمریکایی ها اکنون واکسینه شده اند – برای دور نگه داشتن پناهجویان تکیه می کند.

لینک مقاله اصلی : https://theconversation.com/haitian-migrants-at-the-border-an-asylum-law-scholar-explains-how-us-skirts-its-legal-and-moral-duties-168556

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.