ترمه نماد چیست؟ +3 نکته مهم

ترمه نماد

بسیاری از جهانیان ترمه را نماد ایران و ایرانی می دانند. در واقع این پارچه نفیس، در دنیا شناخته شده است و جلوه ای از ایران باستان را در یادها زنده می سازد. در این مقاله اسرین کالا در مورد ترمه نماد بیشتر صحبت می کنیم.

ترمه نماد چیست؟

ترمه نماد چیست ؟ بسیاری از جهانیان ترمه را نماد ایران و ایرانی می دانند. در واقع این پارچه نفیس، در دنیا شناخته شده است و جلوه ای از ایران باستان را در یادها زنده می سازد. جهان گردها نیز به این پارچه ارزشمند ایرانی علاقه مند شده و آن را نشان دهنده تمدن و فرهنگ مردم ایران زمین می دانند. بسیاری از توریست ها این پارچه گرانبها را با خود به سوغاتی می برند و آن را به عزیزان خود هدیه می دهند.

خرید آنلاین

طرح های روی ترمه

در واقع طرح های که بر روی ترمه استفاده می شود باستانی و برگرفته از سلایق ایرانیان باستان است. با اینکه چند قرن از تاریخچه ترمه دوزی می گذرد، اما همچنان این طرح ها زیبا و چشم نواز هستند و طرفداران بسیاری دارند.

این پارچه ذوق و سلیقه و عشق ایرانیان به طراحی و بافت این پارچه را نشان می دهد و نماد پشتکار و هنر ایرانی است. ازطرح هایی که از گذشته تا به امروز بر روی ترمه ها کار شده است، می توان به طرح بته جقه، گل شاه عباسی، بته ترمه ای، بته خرقه ای، طرح جام و بته کشمیری اشاره کرد. اما به طور قطع به یقین می توان گفت یکی از برجسته ترین طرح های مورد استفاده برای پارچه ترمه، بته جقه و گل شاه عباسی است. این طرح ها نماد سر زندگی و تازگی هستند و اصالت و تمدن ایرانیان را به نمایش می گذارند.

ترمه نماد

زیبایی و کیفیت

ترمه دارای الیاف بسیار ظریفی است. با این حال استحکام بالایی دارد و دارای کیفیت مناسبی می باشد.

ترمه علاوه بر زیبایی به علت دوام بالا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هر جا نشانه ای از فرهنگ باستانی ایرانی باشد ردی از این پارچه نفیس و زیبا دیده می شود. عید نوروز عیدی باستانی است و مردم برای تزیینات سفره عید خود از این پارچه خوش نقش و نگار استفاده می کنند.

یلدا نیز بلند ترین شب سال و از دیگر جشن های ایرانیان است و ترمه نیز برای تزیینات سفره شب یلدا استفاده خواهد شد.

برای یاد بود عزیزان از دست رفته نیز این پارچه نفیس را بر روی میزی گرد می اندازند و عکس و شمع و خرما و حلوا را بر روی این میز می گذارند.

کاربردهای دیگر ترمه

بسیاری از ایرانیان از این پارچه محبوب برای رومیزی، رو تختی و… خود استفاده می کنند و با استفاده از ترمه به وسایل منزل خود ارزش می دهند. یزد و اصفهان از استان هایی هستند که از قدیم الایام این پارچه را به زیبایی تولید می کرده اند و بسیاری از مردم ایران در سفر به این شهرها ترمه را برای عزیزان خود به عنوان سوغاتی و هدیه به ارمغان می آوردند.

اسرین کالا فروشگاه آنلاین صنایع دستی

اسرین کالا فروشگاه تخصصی و حرفه ای صنایع دستی و خشکبار است که محصولات با کیفیت مانند گیوه مردانه و زنانه، ظروف مسی، خشکبار، گلیم دستبافت و… برای فروش دارد. تمامی محصولات اسرین کالا اصالت کیفیت و گارانتی تامین کننده را دارد.

سخن پایانی

این پارچه با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده شده بود و بسیار کمتر از آن استفاده می شد. اما هم اکنون بار دیگر این پارچه با اصالت، خودی نشان داده و خرید و تولید آن رواج پیدا کرده است. پارچه ترمه جزو صنایع دستی اصیل ایرانی محسوب می شود و امروزه افراد بسیاری این پارچه را به صورت حضوری و یا غیر حضوری و به صورت اینترنتی خریداری می کنند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.