گیوه کرمانشاه

فیلـتر

نمایش دادن همه 21 نتیجه

ظرفیت تولید گیوه کرمانشاه از لحاظ کمی و کیفی

محصولاتی منحصر به فردی که سالیان درازی است در این خطه از سرزمین ایران تولید می شوند و به نمادی از فرهنگ یک ملت تبدیل شده اند و سندی بر اقتدار و هنر و صنعت و عدم وابستگی را نشان می دهند. مردمان این دیار هر یک از اقوام آن پاپوش هایی مخصوص برای خود داشته اند و هنوز هم از آنها استفاده می کنند.

گیوه های زیره چرمی و گیوه های زیره پارچه ای یا کلاش و گیوه های تزریقی و پرسی و غیره…از نمونه پاپوش های اصلی دستباف در استان کرمانشاه و مردمان غرب کشور هستند.

در استان کرمانشاه علاوه بر تولید این نوع مدل گیوه ها پاپوش ها و دمپایی هایی در طرح ها و رنگ های مختلف دیگری تولید می شوند که مخاطبین خاص خود را دارند. دمپایی روفرشی های دستباف امروزی از زیباترین و جذاب ترین و با کیفیت ترین محصول نسبت به رقیب ها و محصولات مشابه دیگر می باشند. این دمپایی روفرشی ها در اطراف شهر کرمانشاه و در شهرستانها نیز تولید می شوند.

نوع دیگر گیوه های اصیل و معروف که به صورت انبوه تولید می شوند و قسمتی از تولیدات به عنوان صادرات به کشور های همسایه از جمله عراق به فروش می رسند گیوه کلاش هورامی می باشد.

گیوه کلاش هورامی از ابتدا نزد مردمان اورامانت از توابع شهرستان پاوه تولید شده که از شهرستانهای استان کرمانشاه است. و حال این پاپوش با اصالت در بیشتر نقاط غربی کشور تولید و در تمام کشور دیده می شوند و هستند کسانی که علاقه مند به این گیوه می باشند که روز به روز بر تعداد مصرف کنندگان آن افزوده می شوند. این محصول ظرفیت و قابلیت این را دارد که در کنار کفش صنعتی گام به گام پیش رود و تولید گردد.

نمونه ای دیگر از گیوه های تولید شده در استان کرمانشاه گیوه های مخصوصی با خاصیت زیره چرمی هستند که این گیوه با رویه بافته شده نخی در چند طرح و چند رنگ تولید می گردد که بیشتر از رنگ های معمول مشکی و سفید استفاده و بافته می شوند.

از طرح های این گیوه می توان گیوه هایی با رویه ساده، جناقی، توری، زندان بافت، و … نام برد. رویه های این گیوه را قالب گیری می کنند و به صورت بقیه زده و دوخت زده شده به زیره چرمی وصل می کنند که زیره آن هم دارای یک پاشنه استاندارد است که توسط ابزاری مانند میخ ها و چسپ کفاشی به زیره چرمی نصب می کنند. این گیوه دوام و کیفیت بالایی دارد و بسیار انعطاف پذیر است.

انواع گیوه کرمانشاه

یکی دیگر از گیوه های کرمانشاهی گیوه های هرسینی هستند که مختص شهرستان هرسین از توابع استان کرمانشاه است تولید می شوند. پاپوش هایی منحصر به فرد دارای زیره چرمی مانند گیوه های ملکی بوده که رویه گیوه بر روی زیره چرمی بافته می شود و از هیچ ابزاری به جز نخ پنبه برای اتصال رویه به زیره استفاده نمی شود. این مدل گیوه بسیار نرم و لطیف است و امروزه از زیره های پلاستیکی هم بجای زیره چرمی استفاده می شود که هزینه کمتری دارند.

طرح دیگر گیوه تولید شده در استان کرمانشاه گیوه های تزریقی هستند. گیوه هایی پر کاربرد که رویه بافته شده نخی را قالب گیری می کنند و در دستگاه پرس قرار می دهند بعضی از آنها را با زیره پلاستیکی پرس می کنند و برخی دیگر را با گذاشتن در دستگاه های پرس سایز گیوه را مشخص نموده و مواد اولیه پلاستیکی در قالب های مخصوص به گیوه قالب گرفته شده تزریق می شوند تا اینکه مواد اولیه خود خشک شود و به رویه بچسبند. البته در این استان نمونه ها و مواردی دیگر از نوع گیوه تولید می شوند که ذکر نشده اند.

گیوه کرمانشاه

گیوه، پای افزاری سبک است. که بیشتر در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ضد تعریق است و از بوی نامطبوع پا جلوگیری می کند. ضد باکتری است، و قارچ ها و باکتری های پا را از بین می برد. به علاوه با استفاده از گیوه دیگر نیازی به واکس و مواد براق کننده نخواهید داشت. گیوه از استحکام بالایی برخوردار است و عمرو دوام زیادی دارد. کفشی سنتی است و به علت دست دوز بودن، از صنایع دستی ارزشمند کشور به شمار می رود. قیمت گیوه نیز مناسب است و تمامی اقشار جامعه می توانند این کفش را برای خود و خانواده خود تهیه نمایند. گیوه یکی از صنایع دستی است، که در یونسکو به ثبت رسیده است و مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. بسیاری از افراد سالمند نیز از این پای افزار برای بهبود و کاهش دردهای پا و کمر خود در هنگام پیاده روی از این نوع پای افزار استفاده می نمایند.

قیمت گیوه زنانه کرمانشاه

گیوه زنانه کرمانشاه از صنایع‌دستی و هنر دست‌های زنان این منطقه است. قیمت گیوه زنانه کرمانشاه بستگی به نوع، طرح و رنگ انتخابی شما دارد. این نوع پاپوش را در کرمانشاه و یا تولیدی‌های معتبر این شهر با قیمت ارزان‌تر و بهتر می‌توانید پیدا کرده و محصول موردنظرتان را خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت گیوه کرمانشاه باید به نمایندگی‌های فروش مراجعه کرده و انواع گیوه زنانه با طرح‌های مختلف آبیدر، زریبار و هورامان را به‌صورت آنلاین سفارش دهید.

قیمت گیوه کلاش کرمانشاه

نوع دیگری از گیوه‌های اصیل و معروف در کرمانشاه گیوه کلاش بوده که در بین مردم کردستان بسیار محبوب و پرطرف‌دار است. این نوع گیوه صادراتی با زیره چرمی و رویه نخی باکیفیت تولید می‌شود. با استحکام و دوام بالایی که دارد برای فصل‌های گرم سال بسیار مناسب خواهد بود. قیمت گیوه کلاش کرمانشاه نسبت به کیفیتی که دارند از قیمت مناسبی برخوردار است. مواد اولیه به‌کاررفته در آن از الیاف طبیعی بوده و مراحل ساخت آن از طبیعت الهام می‌گیرد.

قیمت گیوه کرمانشاه در تهران

گیوه نوعی پاپوش که با هنرهای دستی در مناطق مختلف ایران بافته می‌شود. بافت رویه آن با سوزن جوالدوزی توسط زنان انجام شده و سپس در کارگاه‌های تولیدکننده انواع گیوه کرمانشاهی به بازار عرضه خواهد شد. هورامان را می‌توان یکی از مراکز اصلی تولید و فروش گیوه در استان معرفی کرد. قیمت گیوه کرمانشاه در تهران باتوجه‌به میزان دوام، استحکام و مراحل بافت آن متفاوت خواهد بود. این نوع پاپوش در مدل‌های زنانه و مردانه و در طرح‌های متنوع در بازارهای تهران نیز به فروش می‌رسد.

کرمانشاه و صنایع دستی زیبای آن

در ایران گیوه اغلب در استان هایی مانند کرمانشاه، فارس، اصفهان، زنجان و چهارمحال و بختیاری تولید می شود. کرمانشاه دارای صنایع دستی زیبا و بی نظیری می باشد. یکی از صنایع دستی پرطرفدار کرمانشاه انواع گیوه های آن است. در این استان تولید و فروش انواع گیوه رایج است و گیوه های تولید شده در کرمانشاه شامل گیوه های زیر پارچه ای، گیوه های تخت چرمی، گیوه های تخت لاستیکی، گیوه تخت آجیده و گیوه رویه ابریشمی است. در ادامه قصد داریم ویژگی هایی از گیوه های اصیل کرمانشاه را خدمت شما عزیزان معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

گیوه زیر پارچه ای

گیوه زیر پارچه ای اغلب در پاوه و در بخش اورانامات و در روستاهای حجیج و نودشه تولید می شود. مراحل ساخت این گیوه به دو مرحله تقسیم می شود: مرحله کارگاهی و مرحله خانگی. برای تولید گیوه   زیرپارچه ای مرغوب به مهارت  و تخصص فنی نیاز است. ساخت و بافت رویه این پای افزار با دست زنان روستایی انجام می شود. کفی این کفش نیز به دست مردان در کارگاه ها تولید خواهد شد.

گیوه تخت آجیده

این گیوه با نام دیگری با عنوان گیوه کرمانشاهی ملکی شناخته می شود. کف این گیوه کاملا تخت است و با نخ پرک آج خورده ساخته می شود. گیوه تخت آجیده بسیار مستحکم است و همانطور که از نام آن پیداست دارای آج هایی است و روی یخ و سنگ سر نمی خورد. در مناطق و فعالیت های کوهستانی می توان از این نوع گیوه بهره گرفت و پیاده روی لذت بخشی را تجربه نمود. در گذشته گیوه تخت آجیده، در تویسرکان و نهاوند کرمانشاه تولید می شد. هم اکنون گیوه کرمانشاهی در اسرین کالا یافت خواهد شد.

تولید گیوه تخت لاستیکی

این گیوه ها از قدمت بالایی برخوردار هستند و بیش از ۱۵۰ سال قبل تولید می شدند. درتولید این گیوه از لاستیک های فرسوده ماشین ها استفاده می شد. به همین علت گیوه های تخت لاستیکی از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار بودند. در واقع استحکام بالای این گیوه موجب پرطرفدار شدن آن در نزد عشایر شده است. در این گیوه ها از ابزار و نخ هایی استفاده شده است که موجب گرم نگه داشتن و عرق کردن پا می شود. به همین علت از این نوع گیوه بیشتر در فصل پاییز و زمستان استفاده می شود. گیوه تخت لاستیکی اغلب توسط روستاییان مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید گیوه تخت چرمی

امروزه گیوه های تخت چرمی جایگزین گیوه تخت آجیده شده اند. در ساخت کف این نوع گیوه از تکه ای چرم گاومیش استفاده شده است. رویه آن نیز توسط پارچه و نخ پنبه ای بافته شده است. برای تزئین رویه گیوه های تخت چرمی از هنر سوزن دوزی استفاده می شود. این گیوه را می توان در تمام فصول سال مورد استفاده قرار داد.کیفیت بالای گیوه تخت چرمی که بیشتر به علت استفاده از چرم در کفی آن است، موجب استقبال روستاییان از این مدل شده است. گیوه تخت چرمی یکی از بهترین گیوه های تولیدی در استان کرمانشاه می باشد.

گیوه رویه ابریشمی

یکی از مهمترین صنایع دستی کرمانشاه گیوه رویه ابریشمی است. بسیاری از مردم در سفر خود به کرمانشاه این پای افزار را خریداری کرده و به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود می برند. تولید این گیوه به بیش از۵۰ سال قبل باز می گردد. همانطور که از نام گیوه رویه ابریشمی پیداست، برای ساخت رویه این گیوه از نخ ابریشمی (الوان) استفاده می شود. به علت نوع بافت و ظرافت و زیبایی که در طراحی رویه این نوع گیوه به کار رفته است، بیشتر در مدل های زنانه به عنوان دمپایی روفرشی تولید می شود.

رویه گیوه رویه ابریشمی، توسط قلاب بر روی کفه بافته می شود. در رویه این گیوه نیز ازنقش های معروف و بسیار زیبای سنتی استفاده می شود. هر کدام از این نقش ها دارای نامی می باشند، که با ان نام نزد هنرمندان ایرانی شناخته خواهند شد. از نام های نقش های مورد استفاده بر روی گیوه های ابریشمی می توان ترمه، برگ بیدی، زربافت، توت فرنگی، پرچمی، نوری، پروانه و کوزه ای را نام برد.

سخن پایانی

امروزه برای تشویق مردم به استفاده از این نوع کفش، از طرح ها و نقش های جالب و به روزی بر روی گیوه ها استفاده می شود. که انصافا هم بسیار زیباست و می توان آن ها را با هر نوع لباسی ست نمود. گیوه های کرمانشاهی نیز بسیار زیبا و پرکاربرد هستند و نسبت به کیفیتی که دارند از قیمت بسیار مناسبی برخوردار می باشند. مواد اولیه استفاده شده در گیوه های کرمانشاه نیز از الیاف طبیعی است و مکانیزم ساخت آن از طبیعت الهام گرفته شده است.

گیوه کرمانشاهی متناسب با آناتومی پاها ساخته شده است، تا بتواند افراد را در پیاده روی های طولانی و عبور از مناطق صعب العبور به خوبی یاری دهد. این گیوه ها از قابلیت انعطاف بالایی برخوردار هستند و برای پاها این امکان را فراهم می سازند تا به راحتی بر روی سنگ لاخ ها وسطوح پر فراز و نشیب قرار بگیرد و آسیبی نبیند.

اطلاعات بیشتر ...