ظرف روحی و ظروف رویی چه مزایا و معایبی دارند؟|+معرفی خواص درمانی

ظرف روحی و ظروف رویی+ معرفی خواص ظروف رویی

ظروف روحی و ظروف رویی

ظرف روحی و ظروف رویی چه مزایا و معایبی دارد؟ ظروف روحی چه خواص درمانی دارد؟ از چه راهی قابلمه رویی از قابلمه آلومینیومی را تشخیص دهیم؟ در این مقاله اسرین کالا در مورد ظروف روحی و ظروف وریی بیشتر با هم صحبت می کنیم.

در آشپزخانه با ظروف بسیاری سروکار داریم و برای پخت غذا از قابلمه‌های متفاوتی استفاده می‌کنیم. امروزه این ظروف با تنوعی زیادی روبه‌رو شده که انتخاب را برایمان سخت کرده است. برای انتخاب قابلمه باید اول‌ازهمه به‌سلامتی بدن خود اهمیت دهید و ظرفی را که به بدن آسیب وارد نمی‌کند را خریداری کنید.

استفاده از برخی ظروف باعث آسیب جدی به بدن می‌شود. پس باید بهترین انتخاب ممکن را در این زمینه داشته باشید. در ادامه این مطلب راجب  ظروف روحی و ظروف رویی صحبت خواهیم کرد و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قابلمه رویی یا قابلمه روحی

قابلمه‌های روحی از ظروف قدیمی بود که همه مادربزرگ‌ها چند عدد از آن را برای آشپزی در خانه خود داشتند و یا هنوز هم دارند. همه ما فکر می‌کنیم این قابلمه‌ها از روی ساخته شده که این طرز فکر کاملاً اشتباه است. این ظروف همگی از آلومینیوم ساخته شده‌اند و برای سلامت انسان هم مضر هستند.

اگر در این ظروف غذاهای ترش اسیدی و یا شور را بپزید باعث آزاد شدن آلومینیوم خواهید شد و با واردشدن این ماده به غذا باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی مانند یبوست، آلزایمر، پوکی‌استخوان و اختلالات گوارشی می‌شود.

خرید آنلاین

مزایای ظروف روحی

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم در اکثر خانه‌ها ظروف روحی وجود دارد. اما این قابلمه‌ها روحی نیستند و شاید ظروف اصل رویی را در خانه مادربزرگ‌ها بتوانید پیدا کنید. برای تشخیص قابلمه روحی از آلومینیومی باید به وزن آنها توجه کنید. ظروف روحی وزن سنگین‌تری دارند. ظروف روحی دیگر در بازار به‌راحتی پیدا نمی‌شود.

ظروف آلومینیومی در بازار به فراوانی وجود دارد و نسبت به دیگر قابلمه‌ها قیمت پایین‌تری هم داشته و به‌خاطر سبک بودن و انتقال حرارت به‌صورت یکنواخت طرف‌داران زیادی دارد. به دلیل همین سبک بودن به‌راحتی با مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد. وقتی آب را در این ظروف بجوشانید باعث سیاه شدن آن می‌شود.

ظروف روحی یا رویی

برای ازبین‌بردن این سیاهی می‌توانید در هنگام پخت به آن چند قطره آبلیمو یا سرکه اضافه کنید. با جوشاندن کمی پودر لباسشویی نیز در این ظروف می‌توان سیاهی آن را از بین برد. البته این تغییر رنگ و ایجاد لک در ظروف رویی هیچ تأثیری روی کیفیت غذا نخواهد داشت. در کودکان، خانم‌های شیرده و جوانان کمبود روی بیشتر دیده می‌شود. روی نقش بسیار مهمی در خنثی‌سازی مواد سمی در بدن دارد.

به‌عنوان‌مثال در هوای آلوده شهرهایی مانند تهران که سرب و سایر مواد فلزی سنگین وارد بدن شده که با مصرف روی باعث خنثی شدن این مواد سمی خواهید شد. پس اگر از ظروف رویی استفاده کنید باعث افزایش سطح سرمی روی بدن می‌شوید که می‌تواند برای بدن مفید باشد. اما اگر مقادیر زیادی از آن وارد بدن شود باعث مسمومیت خواهد شد.

معایب ظروف روحی و ظروف رویی

امروزه ظرف‌های روحی عمدتاً از جنس آلومینیوم هستند و برای بدن ضرر دارند. با نگه‌داشتن مواد غذایی اسیدی و شور باعث خواهید شد که این مواد مضر آزاد شوند و با مصرف آن باعث آسیب‌های جدی به بدن خود می‌شوید. در اثر پختن غذاها نیز یون‌ها آزاد می‌شوند و همین عوارض جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

هرچقدر غذا در این ظروف بیشتر باقی بمانند این یون‌ها بیشتر آزاد شده و همین باعث بیماری‌های مختلفی در بدن انسان خواهد شد. البته این را هم بدانید که استفاده از ظروف مسی نیز به‌خاطر نرم بودن این فلز وارد غذا شده و اگر طولانی‌مدت از این ظروف استفاده کنید مس اضافی روی اندام داخلی بدن تأثیر منفی خواهد گذاشت.

ظروف روحی بخریم یا ظروف مسی؟

قابلمه روحی که در اصل همان قابلمه رویی است چرا که از فلز روی در ساخت استفاده شده و درگذشته این ظروف از خود فلز روی ساخته می‌شدند. اما امروزه بیشتر ظروف رویی فقط اسم روی را یدک می‌کشند و در اصل از آلومینیوم برای ساختن آن بهره می‌برند. پس اگر توانستید ظروف روحی یا رویی اصل را پیدا کنید حتماً آن را خریداری کرده در غیر این صورت از خرید این ظروف جدا خودداری فرمایید.

خرید کنید: خرید قهوه جوش مسی متوسط 

یکی از جایگزین های بسیار مناسب ظروف رویی ظروف  مسی است، علاوه بر کیفیت بالا، زیبایی ظاهر بالایی دارند و می توانند به آشپزخانه زیبایی و طراوت بدهند، ما در اسرین کالا بهترین ظروف مسی را برای خرید آن در اختیار قرار داده ایم، ویدئوی زیر را ببینید تا با یکی از محصولات اسرین کالا اشنا شوید.

خرید ظروف روحی اصل

در مغازه‌های فروش لوازم‌خانگی بیشتر قابلمه‌های سرامیکی، چدنی، تفلون و… دیده می‌شود. اما اگر شما قصد خرید ظروف روحی و ظروف رویی را دارید باید به مغازه‌های مراجعه کنید که ظروف مسی و رویی را می‌سازند. هنگام خرید ظروف روحی باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از افراد سودجو به‌جای استفاده از فلز روی از آلومینیوم استفاده می‌کنند و در ظاهر بسیار شبیه به روی خواهد بود. ظروف روحی اصل دست‌ساز بوده و با کمک ابزارهای دستی ساخته می‌شوند.

راه تشخیص قابلمه روحی از قابلمه آلومینیوم

ظروف رویی و آلومینیوم بسیار شبیه به هم هستند و به‌خاطر این شباهت زیاد چند سالی است که به‌جای ظروف روحی، ظروف آلومینیومی می‌سازند. این ظروف قیمت پایین‌تری دارد و این را هم باید بدانید که این ظروف به بدن شما آسیب می‌رساند. اما قابلمه رویی برای بدن مفید بوده و با پخت غذا مقداری از آن آزاد شده و وارد بدن می‌شود.

اولین روشی که با آن می‌توانید قابلمه روحی را از قابلمه آلومینیومی تشخیص داد ضربه‌زدن به آن است. در ظروف رویی هنگام ضربه‌زدن هیچ ارتعاش و لرزشی را مشاهده نخواهید کرد. اما در ظروف آلومینیومی این قضیه کاملاً برعکس خواهد بود. یکی دیگر از راه‌های تشخیص این دو ظروف از هم وزن آنهاست که وزن رویی از آلومینیوم سنگین‌تر است.

یک روش دیگر برای تشخیص قابلمه روحی از آلومینیوم وجود دارد که برای همه قابل انجام نخواهد بود. در این روش باید یک قطره سولفات مس را روی ظرف بریزید اگر آن قسمت سیاه شد پس ظرف روحی است و اگر تغییر رنگی ایجاد نشد آلومینیومی خواهد بود.

سفیدکردن ظروف روحی و ظروف رویی

درگذشته استفاده از ظروف روحی نقش مهمی را در آشپزخانه ایفا می‌کرد. اما سیاه شدن این ظروف و وقت‌گیر بودن آن در هنگام شستشو  و آمدن ظروف جدید به بازار استفاده کردن از این ظروف را کم‌رنگ‌تر کرد. اگر هنوز طرف‌دار این نوع ظرف هستید باید به فکر سفیدکردن آن هنگام تغییر رنگش شوید. برای سفیدکردن ظروف رویی مواردی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم را انجام دهید.

  • یکی از روش‌های سفیدکردن ظروف روحی استفاده از جوش شیرین و سرکه است. مقداری از جوش‌شیرین را روی ظرف ریخته و با سرکه آن را خیس کنید و بگذارید کمی بماند و سپس با اسکاچ آن را تمیز کرده و بشویید.
  • چهار قاشق غذاخوری جوش شیرین را با نصف لیوان آب قاتى کرده و داخل ظرف بریزد و آن را روی اجاق قرار دهید تا بجوشد. بعد از اینکه مقداری جوشید آن را با برس تمیز کنید.
  • از دیگر روش‌های سفیدکردن ظروف رویی استفاده از آب‌اکسیژنه و جوش‌شیرین است.
  • استفاده از گاز پاکن نیز می‌تواند باعث ازبین‌بردن این سیاهی‌های روی ظرف شود.

خواص درمانی ظروف روحی

خواص درمان ظروف روحی برای بدن به‌خاطر جذب مقداری آهن، روی و مس است. به‌طورکلی مقداری از املاح فلزی در هنگام پخت غذا وارد بدن انسان می‌شود. اما باید توجه داشت که استفاده بیش ‌از حد از این ظروف باعث افزایش دریافت این املاح شده که در درازمدت می‌تواند باعث مسمومیت شود.

همه افراد به یک میزان به این املاح نیاز ندارند به همین خاطر و دریافت مقدار بیشتری از آن باعث بیمار شدنشان خواهد شد. پخت غذا در ظروف روحی می‌تواند باعث واردشدن املاح فلزی به غذا شود که در درازمدت به‌جای خواص درمانی می‌تواند آسیب‌زا باشد. پس بهتر است در هنگام استفاده از این ظروف تنوع را رعایت کنید یعنی یکبار در ظرف‌های مسی بار دیگر در ظروف پیرکس و غیره غذا بپزید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله ظروف روحی و ظروف رویی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین به مزایا و معایب آنها نیز اشاره کردیم و امیدواریم با درنظرگرفتن این موارد در هنگام خرید ظروف روحی تمام نکات گفته شده را رعایت کنید. پس حتماً برای پخت‌وپز ظروف مناسب و کم ضرر را انتخاب کنید و به‌سلامتی خود بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دهید.

admin
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • صادقی ۱۰ آذر ۱۴۰۲ / ۰:۵۱ ق٫ظ

    عالی بود ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.