قالی چنته چیست؟

معرفی قالی چنته و مشخصات آن در طرح های زیبا و جذاب در سایت اسرین کالا

قالی چنته چیست؟

قالی چنته چیست؟ با کمی جستجو در اینترنت در مورد چنته به اطلاعات خوبی از آن دست خواهید یافت. اما اگر نام قالی چنته را تایپ و سرچ کنید ممکن است مطالب مفید و کاملی را از آن نیابید. زیرا بیشتر از این هنر برای بافت ساک و کیف چنته ای استفاده می شود و کیف و ساک چنته ای بیشتر از قالی چنته معروف شده است. چنته هنری بسیار قدیمی است که در بین مردم عشایر قشقایی فارس رواج داشته است.

بافت چنته

عشایر قشقایی با استفاده از چنته برای خود و اطرافیان قالی، خورجین، ساک و کیف تهیه می کردند. اما چنته بیشتر برای استفاده به عنوان کیفی برای داماد بافته می شده است تا جواهر و شی قیمتی خود را درون آن قرار دهد و آن را به عروس هدیه دهد. علت معروفیت بافت چنته نیز همین کیف چنته می باشد.

نحوه بافت چنته

چنته بر روی دار و با استفاده از چند سوزن بافته خواهد شد و نقش های بسیار زیبایی را می توان بر روی آن به وجود آورد. این پارچه به دلیل چند دوزی بودن چنته نام گرفته است و اصطلاح چه در چنته داری که هنوز هم در بین ما رواج دارد از این هنر نشات می گیرد.  قالی چنته را بر روی دار می بافند و برای بزرگتر کردن آن چند چنته را در کنار هم می دوزند.

طرح های زیبا

از زیباترین طرح های مورد استفاده بر روی قالی چنته طرح طاووس است که عشایر قشقایی به این طرح بسیار علاقه مند بودند و از آن به وفور بر روی چنته های خود استفاده می نمودند. از طرح های هندسی و اسلیمی

دیگر در متن قالی چنته استفاده می شود در کناره ها و اطراف آن نیز حاشیه ای به کار می رود تا کار را زیبا و چشم نوازتر کند.

در گذشته زرتشتیان ابرکوه یزد این هنر را به کار می گرفتند و از نخ ابریشم برای بافت چنته استفاده می کردند. هم اکنون بعضی از مردم ابرکوه یزد سعی در زنده نگه داشتن این هنر دارند و از این صنایع دستی برای معرفی اصالت و فرهنگ استان خود استفاده می کنند.

 

 

قیمت کیف چنته ای

برای بافت چنته ای کوچک در حد یک کیف زحمت زیادی کشیده می شود و زمان طولانی صرف بافت آن خواهد شد. به همین دلیل قیمت آن گران است و از فروش بسیار کمی برخوردار می شود.

قالی چنته ای

قالی چنته باید دارای سایز بسیار بزرگتری باشد و شاید به اندازه 10 کیف برای بافت آن زمان لازم باشد. قیمت بالا و زحمت زیاد این هنر از دلایل کمرنگ شدن این هنر می باشد. اما باید گفت قالی چنته به قدری زیبا و هنرمندانه بافته می شود که هیچ چیز نخواهد توانست از ارزش آن کم کند. برای بافت قالی چنته می بایست داری به پا شود و چهارچوبی برای آن ساخته شود.

برای نقش انداختن بر روی قالی چنته از اشکال هندسی، نقوش پرندگان و حیوانات استفاده خواهد شد. البته نقش های امروزی نیز کمی متفاوت تر است و مطابق با سلیقه بافندگان امروزی می باشد. اما هنوز هم به علت زنده نگاه داشتن قدمت و اصالت چنته از نقش های قدیمی بر روی آن استفاده خواهد شد.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.