ترمه بافی چیست؟

ترمه بافی چیست؟

ترمه یکی از پارچه های معروف و اصیل ایرانی است. با استفاده از پارچه ترمه انواع رومیزی، جانماز، روتختی، کوسن و.. را می توان تولید کرد.

ترمه بافی چیست؟

ترمه یکی از پارچه های معروف و اصیل ایرانی است. با استفاده از پارچه ترمه انواع رومیزی، جانماز، روتختی، کوسن و.. را می توان تولید کرد. پارچه ترمه را با بسیاری از هنرهای دیگر مانند منبت کاری و سرمه دوزی تلفیق می کنند و طرح های بسیارجالب و ویژه ای از آن در می آورند. ترمه بافی از قدیم الایام توسط ایرانیان انجام می شده و مورد استفاده قرار می گرفته است.

طرح های ترمه بافی

از طرح های پرکاربرد برای ترمه بافی می توان به طرح بته جقه و ترنج اشاره نمود. بافندگان ایرانی در بافت این نوع پارچه ذوق و خلاقیت بسیاری را از خود نشان داده اند. از همین رو تا کنون پارچه های ترمه بسیار زیبا و نفیسی در ایران تولید شده و حتی به کشورهای دیگر صادر شده است.

بافت ترمه

ترمه بافی در گذشته که دسترسی به دستگاهها و ماشین های بافندگی نبوده و یا اصلا وجود نداشته، به صورت دستی انجام می شد. بافت ترمه توسط دست زمان بسیار زیادی را خواهد گرفت و بافنده را بسیار خسته خواهد کرد. به تدریج و با پیشرفت تکنولوژی دستگاههایی مخصوص بافت ترمه ساخته شد که می توانست ترمه را در کمترین مدت زمان ممکن و با کمترین زحمت ببافد. امروزه دستگاههای بسیار پیشرفته ای برای بافت ترمه وجود دارد که می تواند ترمه را در انواع طرح و ضخامت ایجاد کند.

ارزش ترمه

از آنجاییکه ترمه پارچه ای نفیس و اصیل ایرانی است از ارزش بالایی برخوردار بوده و نسبت به سایر پارچه ها قیمت بالاتری دارد. ترمه های دستباف قدیمی ارزش بسیار بالایی دارند و اکثرا در موزه ها نگهداری می شوند. ترمه های ماشینی نیز اغلب ابریشمی هستند و در اندازه ها و طرح های متفاوت بافته خواهند شد. ارزش ترمه های ماشینی را مقدار تراکم و کیفیت الیاف آن ها تعیین خواهد کرد.

پارچه ترمه

پارچه ترمه دارای تار و پودی است که پود آن در پشت کار رها شده است. ترمه های اصیل ایرانی اغلب قرمز عنابی رنگ بوده و دارای طرح بته جقه می باشند. بته جقه طرحی قدیمی بوده و ممکن است در عصر امروز طرفداران زیادی نداشته باشد. طرح های ترمه با توجه به تغییر سلایق مردم امروزی تغییر کرده است و نقش و نگارهای جدیدی در آن به کار رفته است. از جمله محصولاتی که امروزه پارچه ترمه در آن ها به کار می رود می توان به کیف، کفش، جلد کتاب، جعبه جواهرات و..اشاره کرد.

سخن پایانی

هنرمندان می توانند از ذوق و سلیقه خود استفاده کنند و انواع طرح و نقش را بر روی ترمه به کار ببرند. همچنین می توانند از طرح ترمه های قدیمی استفاده کنند و با تغییراتی آن را به نقشی زیبا و امروزی تبدیل کنند. از طرح های متداولی که در حال حاضر برای بافت ترمه استفاده می کنند می توان به شاخ گوزنی، بته حقه، درخت بادامی و.. اشاره نمود. از استان هایی که ترمه های بسیار زیبا و منحصر به فردی را تولید نموده می توان یزد را نام برد.

ترمه بافی هنری بسیار زیبا و چشم گیر است و بسیاری از آقایان و بانوان هنر دوست و هنر شناس از این صنایع دستی ملی و ایرانی به خوبی استقبال کرده اند.

برای مشاهده فروشگاه اینجا را کلیک کنید.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.