ترکه بافی و مروار بافی

ترکه بافی و مروار بافی

یکی از هنر های بسیار زیبای ایرانی که سابقه بسیار زیادی در ایران ندارد هنر ترکه بافی یا مروار می باشد. مروار بافی یک هنر دستی بسیار زیبا می باشد که به کمک ترکه های باریک درست می شود.

ترکه بافی و مروار بافی

یکی از هنر های بسیار زیبای ایرانی که سابقه بسیار زیادی در ایران ندارد هنر ترکه بافی یا مروار می باشد. مروار بافی یک هنر دستی بسیار زیبا می باشد که به کمک ترکه های باریک درست می شود. با این ترکه های باریک می توان سبد، زیر انداز، جا میوه ای، مبل، میز، کلاه، حباب چراغ، جای نان و وسایل تزئینی درست کرد که از نظر شکل و ظاهر شباهت بسیار زیادی به محصولات بامبو دارند.

هنر مروار بافی

در هنر مروار بافی علاوه بر ترکه از مواد دیگری مانند تخته سه لایه، انواع میخ ها، روغن جلا و مفتول های سیمی برای اتصال ترکه ها استفاده می شود.  این هنر دستی بسیار زیبا نیز همانند دیگر هنر ها نیاز به ابزار خاصی دارد تا با استفاده از آن ها بتوان محصولی زیبا و بی نقص تولید کرد، که عبارت اند از: اره، دنده، چکش، انبر دست، گاز انبر و قیچی باغبانی. که در ادامه به نحوه بافت مروار می پردازیم.

نحوه درست کردن مروار

نحوه درست کردن مروار بافی، ترکه بافی و چم بافی همانند یک دیگر می باشد. برای شروع مروار بافی و ترکه بافی ابتدا شما نیاز به ترکه های درخت دارید، در اصل می توانیم بگویم ماده اولیه و اساسی ترکه بافی و مروار بافی ترکه درخت می باشد.

در هنر مروار بافی از ترکه های استفاده می شود که قابلیت تقسیم به دو، سه و یا حتی چهار را داشته باشند، پس از تقسیم، باید آن ها را درون آب قرار داد تا به خوبی نرم و منعطف شوند. در مرحله بعد باید ترکه ها را به گونه ای قرار داد که تشکیل ستاره هشت پر را بدهد، برای این کار باید ابتدا چهار ترکه را در کنار یک دیگر قرار داد و چهار الی پنج ترکه را به صورت متقاطع بر روی ان ها قرار داد.

پس از آن به وسیله یک ترکه باریک تر این هشت الی نه ترکه به یک دیگر متصل می شوند و سپس بافنده به شیوه یکی از رو و یکی از زیر شروع به بافت آن می کند و پس از آن ترکه ها را به صورت یکی در میان از بین ترکه های که به صورت متقاطع بر روی یک دیگر قرار گرفته اند عبور می دهد، این کار را تا زمانی که به انتهای کفه محصول برسد و شروع به بافت کناره های محصول کند ادامه می دهد.

 

 

بافت مارپیچی

بعد از پایان بافت کفه، بافنده از آن جایی که باید لبه شروع به بافت کند، به حالت مارپیچی ادامه می دهد و تا  زمانی که کار تمام شود، در آخر تار ها یا همان ترکه های که باقی مانده اند را به سمت داخل کالا خم می کند تا ناپدید شود.

سخن پایانی

برای آموزش ترکه بافی و یا مروار بافی نیاز به کلاس های آموزشی و یا مشاهده فیلم های آموزشی می باشد. این هنر زیبا از صنایع دستی استان گیلان و استان های جنوبی کشور عزیزمان ایران می باشد و بیشتر خانوم ها در منازل مشغول به انجام این  هنر زیبا  و اصیل می باشند و از طریق آن درامد کسب می کنند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.