جاجیم بافی سنتی

جاجیم بافی از کهن ترین صنایع دستی ایران  بشمار می رود که در مناطق روستایی و عشایری ایران انجام می گیرد.صنایع دستی جاجیم بافی مورد پسند علاقه مندان داخلی و هم طرفداران هنر ایرانی در خارج ازایران می باشد

جاجیم بافی سنتی

صنایع دستی جاجیم بافی سنتی

در بسیاری از مناطق کشور مثلا در غرب ایران به جاجیم بافی سنتی، اشتغال دارند و روش های بافت نیز معمولاً تفاوت چندانی با هم ندارند ولی در طرح و رنگ و اندازه ممکن است باهم تفاوت داشته باشند. جاجیم از بافتی بسیار ضخیم بوده و استفاده کردن از آن در مناطق سرد ایران بسیار رواج دارد. جاجیم نیز همانند گلیم، دارای پرز نمی باشد و از هر دو طرف آن می شود استفاده کرد..

ابزار لازم  جهت جاجیم بافی سنتی

مواد اولیه ای که برای جاجیم بافی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد شامل پشم های تهیه شده از رنگ های گوناگون هستند که برای بافت تار و پود استفاده می شود. این روش به دو صورت انجام می‌گیرد. روش سنتی و بومی آن به دست روستاییان بافته شده و روش دیگر در کارخانه های نساجی و با استفاده از دستگاه های جاجیم انجام می گیرد.

جاجیم بافی سنتی از کهن ترین صنایع دستی ایران بشمار می رود که در مناطق روستایی و عشایری ایران انجام می گیرد. صنایع دستی جاجیم بافی مورد پسند علاقه مندان داخلی و هم طرفداران هنر ایرانی در خارج از ایران می باشد. جاجیم بافی سنتی در ایران شناخته شده و محصولات تولیدی را می توان در فروشگاه های صنایع دستی خریداری کرد. ابزار و تجهیزات جاجیم بافی  معمولا توسط افراد بومی در هر منطقه به شکل خاصی طراحی و ساخته می شود به همین دلیل قیمت جاجیم با توجه به اندازه و کیفیت آن در نظر گرفته می شود.

صنایع دستی  یک جامعه بخشی از فرهنگ و آداب  یک آن جامعه محصوب می شود که در صنعت گردشگری نیز کاربرد های فراوانی دارد. کشور ما با قدمتی چندین هزار ساله خود جزو کشورهایی است که از تاریخ باعظمت و ملل های متنوعی تشکیل شده و هر شهر نیز صنایع دستی به خصوصی برای خود دارد. یکی ازبهترین های هنرهای مردم روستا و عشایر کشورمان هنر جاجیم بافی بوده که جزو اصلی ترین صنایع دستی در کشور ایران و محسوب می گردد.جاجیم از پارچه های ضخیم و کم عرض و تار و پودهای سنگین تولید شده و طرح  هایی که در هنگام بافت جاجیم نقش می بندد، اکثرا طرح های  ستاره ‌دار، راه راه و هندسی می باشد

جاجیم بافی سنتی یکی از جذاب ترین  صنایع دستی ایران محسوب می شود که پیشینه  زیادی دارد. این صنعت در میان مردم روستا و عشایر از همان زمان های قدیم رواج داشته و از آن به  عنوان زیرانداز و روپوش و … استفاده می کردند.

جاجیم، نوعی قالی در رنگها و شکلهای گوناگون می باشد که از پشم تهیه می گردد طرحهای به کار رفته روی آن معمولاً به شکل راه راه و لوزی می باشد و از رنگ های مختلفی برخوردار است. امروزه مردم در شهرها نیز با علاقه به صنایع دستی زیبای ایران در منازل خود از جاجیم برای تزئین و گاهی اوقات نیز برای مصارف خود استفاده می  کنند.

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.