سوخت روی چرم و برجسته کاری روی چرم

سوخت روی چرم و برجسته کاری روی چرم

یکی از هنر های بسیار زیبا و قدیمی که در ایران رواج داشته هنر سوخت روی چرم و یا همان حکاکی بر روی چرم می باشد.

سوخت روی چرم و برجسته کاری روی چرم

یکی از هنر های بسیار زیبا و قدیمی که در ایران رواج داشته هنر سوخت روی چرم و یا همان حکاکی بر روی چرم می باشد. سوخت چرم ابتدا برای تزئین و ساخت جلد کتاب های مقدس و نفیسی همچون قران مورد استفاده قرار می گرفت، اما امروزه به صورت تابلو های بسیار زیبا و ارزشمند ارائه می شوند.

طرح های سنتی

این هنر بسیار زیبا مجموعه ای از هنر های سنتی از جمله طراحی های سنتی، نگار کاری، تذهیب، تشعیر، گل و مرغ، خوشنویسی، منبت و مشبک کاری چرم و … است که همه این هنر های اصیل ایرانی را می توان در یک تابلو استفاده کرد. بنابراین افرادی که به این شاخه از هنر ایرانی علاقمند هستند و مایل به یادگیری آن دارند، باید از تمامی این هنر ها سر رشته داشته باشند تا بتوانند این هنر بسیار زیبا را فرا گیرند و در آن موفق شوند.

هنری زیبا و چشم نواز

این هنر بسیار زیبا و چشم نواز با استفاده از چرم هایی که معمولا به رنگ تیره هستند انجام می شود و در آن با استفاده از قالب های فلزی و بسیار داغ نقوش بسیار زیبایی را بر روی چرم منتقل می کنند.

در قدیم از هنر حکاکی بر روی چرم علاوه بر تزئین جلد ها برای تزئین و تولید کمر بند، کیف، تسمه، زین اسب و غلاف اسلحه استفاده می شد. امروزه نیز علاوه بر تهیه تابلو برای ساخت زیور آلات و اشیای تزئینی همچون دستبند استفاده می شود.

برای ایجاد طرح و شکل مورد نظر بر روی چرم روش های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آن ها به ابزار مخصوصی احتیاج دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • علامت گذاری

یکی از روش های بسیار ساده برای انتقال طرح ها می باشد که در آن فلز های منقش مورد نظر را داغ کرده و بر روی چرم قرار می دهند تا فرم دلخواه به وجود بیاید.

  • سوخت نگاری

این روش نیز همانند روش علامت گذاری می باشد، با این تفاوت که در این روش از فلز های که ظریف تر هستند استفاده می شود.

  • حکاکی با لیزر:

در این روش به کمک دستگاه لیزر نقوش مورد نظر به وسیله نور لیزر بر روی چرم حک می شود. در این روش آسیب کمتری به پارچه وارد می شود، زیرا در روش های دیگر ممکن است مدت بسیار زیادی بر روی چرم قرار گیرد و باعث پاره شدن چرم شود.

  • سوزن کاری:

این روش یکی از ساده ترین روش ها می باشد که نیاز به هیچ ابزار خاصی به جز سوزن ندارد. در این روش می توان از چرخ خیاطی برای ایجاد حفره بر روی چرخ استفاده کرد و آثار بسیار زیبایی خلق کرد.

دیگر وسایل کاربردی

از دیگر وسایل مورد نیاز و ساده که برای حکاکی بر روی چرم به وسیله دست مورد استفاده قرار می گیرد می توان به چاقوی حکاکی، چاقوی انگشتی با تیغه های متفاوت، چکش پلاستیکی و سبک و مشتی برای ضربه زدن به چاقو اشاره کرد.

پس از حکاکی بر روی چرم باید از مواد رنگی، براق کننده، مات کننده و جلا دهنده برای ایجاد جلوه های بسیار زیبا بر روی چرم استفاده کرد.

https://asrinkala.com

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.