سنگ تراشی زینتی

سنگ تراشی زینتی

از آن جایی که سنگ ها دارای ویژگی های سختی همانند مقاومت، دوام بالا و تنوع بسیار زیاد هستند و به وفور در طبیعت یافت می شوند، به عنوان یکی از مواد اولیه آثار صنایع دستی به شمار می رود.

سنگ تراشی زینتی

از آن جایی که سنگ ها دارای ویژگی های سختی همانند مقاومت، دوام بالا و تنوع بسیار زیاد هستند و به وفور در طبیعت یافت می شوند، به عنوان یکی از مواد اولیه آثار صنایع دستی به شمار می رود. یکی از هنر های بسیار زیبا و جذابی که از این ماده اولیه استفاده می کند هنر حجاری یا سنگ تراشی می باشد.

هنر حجاری

به هنری که بتواند سنگ را به زیبایی تراش دهد و بر روی آن به وسیله برش ها، تراش ها، خراش ها و تلفیقی از آن ها نقش هایی را به وجود آورد هنر حجاری می گویند. از این هنر به منظور ساخت و تزئین اشیا و یا ابزار های مختلف استفاده می شود. این هنر از زمان های اولیه پیداش انسان ها وجود داشته به طوری که انسان های اولیه با ایجاد تراش های بر روی سنگ خشن ترین ابزار های ممکن مانند نیزه می ساخته اند.

نقش های زیبا

اما امروزه هنرمندان خوش ذوق و خوش سلیقه از روش های مختلفی بر تزئین سنگ ها استفاده می کنند که انواع روش های رایج در سنگ تراشی یا حجاری عبارت اند از، تراش سنگ، برش ، خراش و روش های تلفیقی است. از روش تراش سنگ برای تراشیدن سنگ های زینتی که در جواهرات استفاده می شود، خراطی و نقش های برجسته استفاده می شود. از روش برش سنگ نیز برای معرق و مشبک کاری، از روش خراش سنگ برای حکاکی و روش تلفیقی برای ایجاد نقش های مشبک برجسته استفاده می شود.

ابزار مناسب سنگ تراشی

ابزار های بسیار زیادی برای سنگ تراشی وجود دارد که با پیشرفت تکنولوژی آن ها جای خود را به تجهیزات و ابزار های بسیار مدرن و سریع داده اند. استفاده از ابزار های مدرن و جدید باعث راحت تر شدن کار ها و افزایش سرعت سنگ تراشی شده است.

اما در بسیار از مناطق ایران همچون استان قزوین هنر سنگ تراشی تزئینی هنوز هم با استفاده از روش ها و ابزار های سنتی و قدیمی انجام می شود. سنگ تراشی نیز همانند دیگر هنر ها از مراحل بسیار زیادی ساخته شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

مراحل سنگ تراشی زینتی

اولین مرحله در سنگ تراشی های تزئینی پیدا کردن و یا تهیه سنگ مورد نظر و برش دادن آن در ابعاد دلخواه که عمدتا به صورت مکعب مربع و یا مکعب مستطیل می باشد است. شما می توانید از هر نوع سنگی برای سنگ تراشی یا حجاری سنگ های تزئینی استفاده کنید اما عمدتا از سنگ های فیروزه، مرمر، یاقوت و یا سنگ های معمولی استفاده می شود. ضخامت سنگ ها بستگی به کاربرد آن دارد.

پس از تهیه سنگ برای ثابت نگه داشتن آن و راحت تر کردن روند کار، آن را به وسیله یک صمغ بر روی یک قطعه چوب می چسبانند. در این مرحله از کار باید به نقش و رگ های که درون سنگ وجود دارد دقت بسیار زیادی کرد تا آن نقش در مرکز کار قرار بگیرد.

پس از آن سنگ تراش با استفاده از ابزار  تجهیزاتی که دارد شروع به شکل دادن و تراشیدن سنگ می کند، این ابزار و تجهیزات شامل دستگاه تراش، سمباده و برش می باشد. در مرحله پایانی نیز سنگ را با انواع سمباده ها و مواد جلا دهنده جلا می دهند.

asrinkala

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.