صنایع دستی ترک های ایران

عجیب ترین بازار های سنتی جهان

صنایع دستی ترک های ایران

سوغات و صنایع دستی آذربایجان، هم چون سوغات و صنایع دستی اصفهان، یزد، کرمان، کردستان، لرستان، گیلان، مازندران و خراسان، شهره خاص و عام بوده و در داخل و خارج از کشور، طرفداران زیادی دارد. یکی از گران ترین خشکبار های ایران و هم چنین سوغات ایرانی، سوغات دیار دیدنی و سرسبز آذربایجان است. مردمان خونگرم و مهمان نواز و هنرمندش، در عرصه صنایع دستی، صاحب سبک و میراث دار فرهنگ غنی ایرانیان بوده و امیدواریم در سال حمایت از کالای ایران، میراث این خطه، بیش از پیش مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد. امروز، شما را با شماری از سوغات خوشمزه و صنایع دستی خوش رنگ و نقش آذربایجان شرقی آشنا میکنیم که اگر گذرتان به این دیار افتاد، خوب بخورید و خوب بخرید که آذربایجان، دیار کم نظیر غذاها و شیرینی های هوس انگیز است.

معرق كاری آذربایجان

از صنایع دستی معروف استان آذربایجان می‌توان به مُعَرَّق‌کاری (موزاییک سازی) اشاره کرد. گفته شده است قدمت این هنر به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. این صنعت در شهرهای دیگری چون هرات، یزد، آران و بیدگل، سمرقند و کاشان وجود داشته است و استادکاران با ذوق و سلیقه‌ی خود ساختمان‌ها و مساجد را مزین می‌ساختند. معرق آذربایجان نیز کیفیت خوبی دارد و اگر میخواهید معرق با کیفیت و خوش طرح و رنگ خریداری کنید، از متخصصان صنایع دستی به خصوص اداره کل صنایع دستی آذربایجان استعلام کنید.

منبت كاری آذربایجان

همچون منبت کاری اصفهان، منبت کاری آذربایجان شرقی نیز هنرمندان زیادی را به خود مشغول کرده است. منبت کاری از هنرهای دستی محبوب مردم استان آذربایجان به حساب می‌آید. استادکاران زبردست، با هوش و زکاوت خود نقوش را به صورت کاملا برجسته بر روی چوب پیاده می‌کنند و گردشگرانی که به این شهر می‌آیند محو و شیفته‌ این صنعت می‌ شوند. صنایع دسنتی معرق کاری شده سوغات بسیار زیبایی برای گردشگران است. اگر به این استان رفتید، برای حمایت از صنایع دستی ایران، منبت و معرق را در نظر داشته باشید. توجه کنید که کارشناسان اداره کل گردشگری و صنایع دستی استان، آماده مشورت به گردشگران استان برای خرید آثار با کیفیت است.

کفش چرمی تبریز

تبریز، سرزمین اولین های ایران، در عرصه چرم، مشتریان زیادی دارد. شهر تبریز در صنعت تولید چرم، پیشینه‌ دیرینه ای دارد. اولین کارخانه‌ی چرم‌سازی ایران در سال ۱۳۰۸ شمسی در شهر تبریز افتتاح شده است. ارزنده‌ ترین محصول چرمی تبریز، کفش‌های دست‌ دوز آن است که شهرت جهانی دارند. کیفیت بالای چرم، دوخت ظریف و استادانه و دوام و راحتی، سبب شده است تا کفش دست‌ دوز تبریز در داخل و خارج از کشور، طرفداران زیادی داشته باشد. خرید کفش چرمی زنانه و مردانه و بچه گانه تبریز، در سال حمایت از کالای ایرانی، اقدامی ارزشمند برای حمایت از صنعت استان و راهکاری برای جلوگیری از مهاجرفرستی استان به استان های دیگر به خصوص تهران است.

قالی تبریز

شهرت منطقه‌ی آذربایجان در زمینه‌ قالی‌ بافی، مربوط به قرون اولیه‌ اسلامی است. اکنون اردبیل، یکی از قطب های گلیم بافی و جاجیم بافی بوده و مردمان این دیار، دستی بر آتش فرش دارند. بررسی منابع تاریخی، موید این مطلب است که از قرن سوم هجری، آذربایجان از مراکز عمده بافت قالی در کشور بوده و این رویه تا عصر امروز ادامه داشته است. نکته ای که باید توجه کنید آن است که شهر تبریز در طول تاریخ علاوه بر این که از مراکز عمده‌ قالی‌ بافی بوده، به عنوان مرکز داد و ستد قالی نیز شناخته می‌شده است. امروزه در بسیاری از موزه‌های جهان، قالی‌ های نفیس بافته شده در تبریز که عمدتا مربوط به دوران صفوی هستند، نگه‌داری می‌شوند و شماری از آن ها اخیرا در نمایشگاه هنر ایران عصر قاجاره در موزه لوور پاریس به نمایش درآمد.

https://asrinkala.com

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.